Gå til innhold

Barnehage- hjelp en søvnløs mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille gull er 7 mnd nå, tiden flyr. Har søkt om barnehageplass til ham hans 1 årsdag. Lurer veldig på om det er riktig å sende en så liten unge i barnehage- gruer meg FÆLT!! Samtidig har vi ikke råd til at jeg kan være hjemme lengre med ham. Kommer til å gå 80% på jobb. Han kommer til å måtte være i barnehagen fra 0815 til 1530.

Noen som har innspill, erfaringer eller råd i forhold til denne problemstillingen. Spes. erfaringer? Hvordan har deres små gull likt seg i barnehagen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mi på 1 år har begynr nå og det er ganske tøft i begynnelsen syunes jeg.

Hun gråter en del og roper mamma når jeg går men de sier hun roer seg etter ca 15 min og at hun både spiser og sover der. Det er en veldig overgang for henne da selvfølgelig, tross alt vært sammen med familien sin hele døgnet siden hun ble født.

6 dagen hennes i barnehagen i dag, hun gråt når jeg dro men hadde sluttet etter 10-15 min.

Jeg regner med alt blir bra etter et par uker.

Skrevet

jeg må bare si at jeg ikke hadde klart det. Selv er jeg hjemme med snuppa på 18 mnd fortsatt, og er kjempeglad for det :)

Skrevet

Det kommer sikkert til å gå fint!! Husk at det er forskjell på en på 7mnd og en ettåring!

Min begynte i barnehage da han var ett og jeg husker at jeg grudde meg voldsomt og syntes det var tøft i starten, selvom han ikke gråt noe særlig og det virket som han trivdes. Det tok ett par måneder før jeg var helt komfortabel med å sende ham fra meg, men nå går det helt greit. Han elsker å være der og er blitt glad i de ansatte. Litt taus og mutt når vi leverer, men superblid når vi henter.

Vi er heldige og trenger ikke ha gutten vår så lange dager i barnehagen. Du skal også være glad for at du kan jobbe 80%. Tenk på det heller!

Det blir en overgang for hele familien, men det kommer sikkert til å gå seg til. Nå må du nyte resten av permisjonen uten å grue deg altfor mye!

Skrevet

Jeg vet ikke om en mamma som ikke har gruet seg til grå hår og rynker med tanke på barnehagestart. Og likevel går det (nesten) alltid bra!

Kanskje en ide å besøke barnehagen før dere begynner, bare for å få inntrykk av hvordan det er der. Ellers; ta det rolig i starten, ha lang tilvenning. Flott at du kan jobbe 80%, men hva med å ta en hel dag hjemme midt i uka istedet for kortere dager?

Skrevet

Hei du.

Min erfaring med barnehage er bare positiv, jenta mi begynte da hun var litt over ett år, og survet litt i én dag, før hun syns det var helt fint å være der. Nå er det ikke noe gråting, hun løper av gårde når hun blir levert der, har knapt tid til å få hadet-kos, og vil helst ikke hjem :)

Når de er så små så sover de jo også gjerne store deler av dagen (min sover ihvertfall to, kanskje tre, timer!), så det er ikke så mange timene de er i barnehagen totalt sett.

Skrevet

Min eldste begynte i barnehage da han var 10 mnd, og det gikk kjempefint! Tror ikke han gråt en eneste gang da jeg leverte han og innkjøringen var helt overflødig. Nr 2 skal begynne når han er 18 mnd, og jeg tror det blir verre med han...han er litt sånn som skriker bare jeg nærmer meg ytterdøren. Men jeg er ikke i tvil om at han kommer til å kose seg masse der, så det går nok bra!

Skrevet

Hei, jenta mi begynt i bhg nettopp, 14 mnd gammel. Jeg var også skeptisk, og usiker på om hun var for lita. Vi har heller ikke råd til å ha meg hjemme..... Hun har gått der i snart 2 uker, og nå gå det fint. Første dagene gråt hun mye (jeg gråt jeg og hehe), men nå gråter hun "bare" når jeg går. Hun roer seg etter 5-10 min sier de, og leker og er litt rampete, så hun er varm i trøya nå hehe.

De sier i bhg at det er lettere for en på 1 år enn en på 2 år å begynne i bhg hvis de har vært hjemme hele tiden, og de som jobber der vet å ta vare på de små.

Ikke ha dårlig samvittighet, men tenk at det er kjempegøy for lillen din å leke med andre barn, og være ute hele dagene. 8 til 15.30 er fin tid, da får han med seg både duppen om dagenog ettermiddagsmåltidet i bhg, jeg har min jente der like lenge som deg. 8 til halv 4- 4. Har du mulighet, kan du ta noen ekstra tilvenningsdager, det hadde vi. To dager der vi var på huset, og korte dager tre dager etter. Henta henne etter duppen og leverte ti. Så øker du gradvis til han harfulle dager, det anbefalte iallefall vår bhg.

Skrevet

Hei!

Vesla her begynte i bhg et par uker før hun fylte ett år. Jeg gruet meg veldig, men det gikk veldig bra! Som andre sier her, det er ofte lettere å tilvenne en ettåring enn en toåring! Personalet er normalt veldig greie og tilpasser dagen for de minste - så de får sove 2 ganger osv. Er også morsomt å se hvordan de tar etter de større barna - og lærer kjempemasse! De "store" barna på avdelingen (særlig jentene) synes ofte det er stas å ta seg av de minste. Herlig å se på! Vesla har hatt perioder der hun gråter når jeg går, dette går imidlertid over raskt etter jeg er ute av syne.

Noen råd før bhg-start er å la minsten bli vant til å sove ute i vogn (hvis det er sånn de sover i hans bhg) og å la han bli vant til å spise mest mulig på egenhånd. Personalet hjelper selvfølgelig til, men praktisk om han får i seg litt selv også. Vær også forberedt på at han kommer til å være sliten på ettermiddagen. Kanskje han trenger en ekstra hvil eller kose litt på fanget med smokken?

Ellers synes jeg du ikke trenger å tenke på dette helt enda. Det er veldig stor forskjell på en 7mnd-er og en ettåring!!

Skrevet

"Alt er en vane" sa reven da han ble skinnflådd...

Skrevet

Javel, så du sammenligner barnehage med å bli flådd/oppleve noe fryktelig ubehagelig? (til anonym kl. 14:37)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...