MissBenz Skrevet 13. august 2007 #1 Skrevet 13. august 2007 Noen som vet om det går an å få tatt det nå? Er i uke 29...
Gjest Skrevet 13. august 2007 #2 Skrevet 13. august 2007 Fostervannsprøve tas vanligvis ca uke 15 og morkakeprøve ca uke 10. Fostervannsprøve er et tilbud til de som fyller 38 år ved termin, mens morkakeprøve kun tilbys ved spesiell høy risiko. Det er en abortrisiko forbundet med begge prøvene. Hvorfor vurderer du disse prøvene så relativt sent i svangerskapet?
MissBenz Skrevet 13. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 13. august 2007 Tidligere i år var jeg sikker på at vi får et barn som er frisk, å samboern var redd for at det kunne være noe galt, altså kromosomfeil. Men nå har det snudd å han prøver å roe meg ned... Går bare å tenker på at noe kan være galt nå...
Gjest Skrevet 13. august 2007 #4 Skrevet 13. august 2007 Jeg ser av profilen din at du er 22 år - det er veldig, veldig liten sjanse for en på din alder å få barn med kromosonfeil. Du har sikkert også vært på ordinær ultralyd og fått beskjed om at alt så fint ut? Det gjelder å fokusere på den kjempestore sannsynligheten for at det går bra ! Prøv og kos deg med den siste delen av svangerskapet ditt.
Skottland Skrevet 13. august 2007 #5 Skrevet 13. august 2007 Som hun over her har sagt, så er det veldig liten sjanse for at det er noe galt. Men også, hivs dere hadde funnet ut at noe var galt, så er det ingenting dere kan gjøre nå uansett. En annen ting, kusinen min tok fostervannsprøve, og fosteret hennes døde, og hun måtte gå og vente på ny time for å føde et dødt foster. Neste gang hun ble gravid, så sa de at den sjansen er så liten at siden det skjedde henne første gang, så kom det ikke til å skje en gang til. Og vet du, det nøyaktig samme skjedde, og hun måtte føde et dødt foster igjen. Så jeg ville vært veldig forsiktig og tenke meg uhyre godt om før jeg tok en fostervannsprøve. Personlig så føler jeg at det ikke er verdt det. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 13. august 2007 #6 Skrevet 13. august 2007 du får tilbud om f.prøve mellom uke 16 og 18, og m.prøve ifra uke 10-12,. Jeg tok selv f.prøve i uke 16, ikke vondt, men heller ikke behaglig. Men man går jo alltid rundt å uroer seg får det lille man går å bærer på, det er jo bare en del av det å gå gravid,og det varer jo livet ut. Du ville jo heller ikke få tilbud om noen av disse prøvene hvis du ikke har alderen, dvs. 38år, nær familie med kromosomsvikt dvs. søsken eller født barn tidligere med k.svikt.
Gjest Ut på tur Skrevet 13. august 2007 #7 Skrevet 13. august 2007 Dersom de i uke 29 hadde funnet ut at det var en kromosomfeil tror jeg relativt sikkert at de ikke hadde gjort noe med det. Det er altid en risiko for at et barn skal bli født med en eller annen stor eller liten "feil" Men det betyr nok ikke at vi blir mindre glade for barnet Riskoen er uansett veldig liten Tror det er veldig normalt med alle disse rare tankene. Prøv bare å slappe av og nyte den lille i magen. Vi syntes det var kjekt å gå på svangerskapskurs. Jeg er i uke 41 nå og er 34 år, men det er mange ting jeg har lurt på underveis. Har vært redd og usikker og bekymret. Er vel mammaen som vokser til liv tenker jeg Hadde bursdag for et par uker siden og da fikk jeg Gro Nylander sin bok "lille venn hva nå" som omhandler barnet fra 1/2 - 4 år. Den inspirerte meg til å kjøpe boken "mamma for første gang" Jeg har slitt litt med å bli psykisk klar til fødselen og det har vært utrolig kjekk lesning. Utrolig lettleste bøker. Hun har også skrevet en bok som heter "på vei" den har jeg ikke lest. Skulle gjerne ha lest den. Jeg har hvertfall hatt stor glede av å lese litt bøker, ikke bare på nett. Kan jo lett bli bekymret av å være her inne . Du kan også snakke litt med Lege/Jm om dine bekymringer Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå