Gå til innhold

Salami? Spiser du det mens du er gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det spekemat, så man bør holde seg unna?

Eller er det helt trygt, ikke fullt så sunt, men farlig godt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

spiser det...

Skrevet

Du er en engel ;o)

Skrevet

hehe=)

Skrevet

spiser både salami og spekeskinke jeg:)

Skrevet

hei.

spist masse salami... det er jo såååå godt :-)

Skrevet

Jeg spiser også salami. Jordmor mente jeg burde være forsiktig, men legen min syntes det var helt latterlig. Spis og kos deg sa hun! Har vært litt mer forsiktig med spekeskinker, men har spist det også jeg :o)

Hvis man fryser ned spekematen først så skal det visstnok være helt ufarlig. Hvis man vil være helt på den sikre siden. Har ikke prøvd det...

Skrevet

Spist salami og spekeskinke jeg..Nam, nam;)

Skrevet

Nei spiser ikke det mens jeg er gravid. Det går under spekemat.

Skrevet

Spiser ikke ting som går under spekemat... verken salami eller fårepølse. Har en stoooor gravid-bok der det blir frarådet på det sterkeste å spise slike ting mens man går gravid.

Skrevet

ja spiser salami med god samvittighet.

Skrevet

Jeg spiser salami med god samvittighet!

Legen min mener i allefall at det er ufarlig å spise salami, så jeg stoler på henne. :)

Skrevet

eg spiser salami, fårepølse og annen spekemat.. så lenge det ikke er gått ut på dato eller ser "skummelt" ut.

Skrevet

Spiser med god samvittighet!:D Så lenge det er fra norske "store" produsenter. Fra småprodusenter/hjemmelaget er jeg mer skeptisk til. Hadde det vært farlige uggne bakterier i gilde sin salami så hadde det ikke tatt mer enn 2 minutter før det sto storoppslag i VG om det.. EVT 20 innlegg på bim:D

Skrevet

Jeg sliter litt med dette, for et av mine første symptomer på graviditet er faktisk at jeg må ha fårepølse! Ellers spiser jeg det aldri. Spekeskinke prøver jeg å holde meg unna.

Skrevet

spiser ikke rødt kjøtt uansett,jeg,men det finnes jo spekeskinke av kalkun nå,noen som har hørt noe ang. den? Jeg spiser den av og til,og bekymerer meg ikke nevneverdig,men hadde bare vært interessant å høre hva anbefalingene ang. den er? Står ingenting på matportalen om den eller annet kalkun/kyllingpålegg.

Skrevet

Jeg har spist salami gjennom hele svangerskapet, verken jordmor eller lege har frarådet meg det, er kun herinne jeg har blitt fortalt at det skal man ikke spise.

Skrevet

Spiser salami og spekemat, men fryser det ned først, også tiner det, og deretter går det ned i den "store" magen min;) Nam :)

Skrevet

Jeg spiser både salami, spekemat, røykalaks og røykaørret... passer bare på at det er passe nyåpna!!

Skrevet

Jepp.. Jeg spiser det jeg.. Har spist spekeskinke, fenalår (i skiver fra Gilde), mår, o.l. Har ikke spist så mye, men det gjør jeg ikke til vanlig heller.

Spiser det jeg får lyst på jeg, bortsett fra muggost.

Spurte legen min, og han sa at så lenge det var fra norske produsenter, så var det ingen problem.

Eneste jeg burde holde meg unna ifølge han var muggost.

Skrevet

Det meste av norskprodusert kjøtt er trygt. Men det er vanskelig for produsentene å komme med garantier.

Hvis du er bekymra, så anbefaler jeg å lese på matportalen.no om toxoplasmose og listeria. Hvis du klarer å virkelig forstå hvordan det der funker, så kan du snike deg rundt alle problemer.

Toxoplasmose-parasitten DØR hvis den fryses ned til -18 grader i tre dager. Dermed kan du snike deg rundt alle anbefalinger om å ikke spise rått kjøtt, ved å putte det i fryseren i tre dager først. Dette gjelder selvsagt også spekemat. Jeg kjøper tre pakker salami i slengen, hiver dem i fryseren, og spiser av hjertens lyst etterpå.

Jeg er også veldig glad i blodig biff og rosastekt lammekjøtt. Fryser det først, jeg, så kan jeg spise det akkurat slik jeg liker det :-)

Listeria er en bakterie som ikke dør ved nedfrysing. Listeriabakterier finnes på det meste av mat, spesielt kjøttpålegg, og er bare farlig hvis de blomstrer opp og det blir mange av dem. Dette gjelder mange andre bakterier også, men det som gjør listeria spesiell, er at den også vokser i kjøleskapstemperatur. Du bør derfor spise kjøttpålegget noenlunde ferskt - dvs ikke etter at holdbarhetsdatoen har gått ut.

Nyt maten din, du :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...