Gjest Skrevet 12. august 2007 #1 Skrevet 12. august 2007 jeg mener at noe av det viktigste (ja, det er mye som er viktig...) jeg kan gjøre for barna mine , er å gi dem (eller i alle fall prøve å gi dem) gode vaner tiknyttet det å like bøker. det gir fortrinn på skolen å kunne lese, det lærer barnet å kunne konsentrere seg og slappe av, det gir barnet masse kunnskap jeg synes det er merkelig at noen ikke leser for barna sine?? (Eller kanskje dere "bokløse" er flittige brukere av biblioteket???) Noen som mener noe om dette??
Gjest Skrevet 12. august 2007 #2 Skrevet 12. august 2007 SORRY SÅ IKKE INNLEGGET "nÅ MÅ JEG LAGE EN NY TRÅD"
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 12. august 2007 #3 Skrevet 12. august 2007 Enig, å være en god leser letter mye i livet. Og jeg har alltid lest for mine gutter til de ble så store at de leste selv. Den ene er en skikkelig bokorm, den andre er bare middels god.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 12. august 2007 #4 Skrevet 12. august 2007 Enig med du. Her leses det hver kveld og mange ganger leser vi om dagen også.
Gjest Skrevet 12. august 2007 #5 Skrevet 12. august 2007 Enig med du, Kjipe-Laila! Jeg ønsker i tillegg å lære barnet mitt at det er "verdifullt" å eie bøker, men at man ikke kan eie "alle", og at det er veldig fint med bibliotek. Selv leste jeg da jeg var 4-5 år, og ble lest masse for. Ser på det som en stor rikdom i dag. Tilleggsgevinsten er vanen med å lese, som gir fortrinn gjennom skoleårene.
AneB Skrevet 12. august 2007 #6 Skrevet 12. august 2007 Jeg er helt enig i det du skriver, Laila. Men fra det og til å si at folk som ikke har bøker fremme i husene sine er uten "ytre personlighet" syns jeg er litt drøyt. Jeg eier mange bøker og leser/ser i bøker med datteren min, men jeg greier å puste (altså leve) en dag eller uke eller mnd uten å lese.
Gjest Skrevet 12. august 2007 #7 Skrevet 12. august 2007 Enig... men interesse for bøker er medfødt også... har en gutt som har null interesse...selv om vi har lest masse for ham heletida og har en jente på 3 1/2 som er helt hekta! hun kan til å med lese enkle ord, og skrive noe!!
*Kleopatra Skrevet 12. august 2007 #8 Skrevet 12. august 2007 Enig! Tror barn drar stor nytte av å lese bøker, de blir både mer kunnskapsrike og får større ordforråd. Sistnevnte er jo greit å ha i forbindelse med stilskriving på skolen.
Gjest Skrevet 12. august 2007 #9 Skrevet 12. august 2007 Ikke noe gjølr meg i bedre humør enn når mini på 1 år og 2 måneder (Høres så stor ut når jeg sier 14 mnd...) om morgenen, der jeg sitter stuuuptrøtt i sofaen - kommer stabbende bort med en av bildebøkene, gir meg den - og strekker armene mot meg... På smme måte som jeg digger å lese for storebror på 3 år før han skal sove.. Som lærer får jeg nesten vondt i sjela når jeg i norsktimene ber ungene ta med ei bok de liker - og de ikke eier bøker, eller har lånekort på biblioteket...(hehe, men tar jeg en tur i kjellerstua, har jeg maaase å låne bort...) Andre jenter har skofetisj,jeg har "hæng" for bøker:-)
Gjest Skrevet 12. august 2007 #10 Skrevet 12. august 2007 joda, enig der Ane:-) Drar den ikke så langt selv... Men jeg kunne ikke bodd i et hus uten bøker...
maja69 Skrevet 12. august 2007 #11 Skrevet 12. august 2007 Helt enig! Kjempekos å lese for barna. Mange som leser, men ikke så mange som vet hva slags kilde til kunnskap og gode opplevelser de faktisk gir barna ved å lese for dem. Bare synd det er så få anmeldelser av ny barnelitteratur i dagsavisene. Hadde vært godt med flere tips til de små arvingene. Her er en nettside der jeg har fått mange gode tips om gode barnebøker: http://www.barnebok.no
rosa og en blå Skrevet 12. august 2007 #12 Skrevet 12. august 2007 med bøker så ser eg for meg romaner og slike ting dere mener.. har masse barnebøker... jenta vår er 17 mnd og kan over 60 ord.. el mer.. leser masse til henne, men eg leser ikke romaner selv.. bare seoghør, foreldre og barn blad.. hihi
Gjest Skrevet 13. august 2007 #14 Skrevet 13. august 2007 hm, kanskje sant det..får lesse på her... "sparer" nemlig til to bokormer..hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå