Gå til innhold

Dere som har lønn og OS...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er inntekten din og hva får du utbetalt i os?

 

Jeg har ca 12 000 utbetalt og lurer på om jeg får os,og evt hvor mye ca...:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*sukk*..... igjen....

 

Man kan tjene 1/2 G før os reduserers...denne summen er nå 36100 kr i året dvs, ca 3000 kr i mnd.. utover dette reduseres os med 40 øre pr. krone du tjener over...

 

mnd.lønn - 3000 = trekkgrunnlag

Trekkgrunnlag x 0,40 = redusering...

Full os - redusering = hva -kan- du få... ( betyr ikke nødvendigvis det du får...)

Skrevet

10500 utbetalt lønn, får da 4300 utbetalt OS.

Skrevet

~¤PierC&Prinsessa¤~, hvorfor gidder du å svare om du "sukker" når du gjør det? kjærring

Skrevet

For å hjelpe`?.... Men for all del ,skal slutte med det...

Når det lå opptil 4-5 innlegg med -samme- innhold , oOG et innlegg i caps lock om hva man har krav på osv osv... så går det vel ann å lese seg fram til litt på egenhånd??...

 

Må vel forstå det at enhver situasjon er ulik,så om ei har 10500 utbet. lønn,og 4300 i os, betyr det vel overhodet ikke at det er det du ville ''fått'' også??...

 

 

Skrevet

enig med ~¤PierC&Prinsessa¤~ her.

er lei av like innlegg hele tiden.

burde vært et eget forum som heter ALENEFORELDRE OG ØKONOMI

Skrevet

det er jo faen så enkelt som å la være å svare da.. herregud, er dere virkelig så teeeeeeite?

Skrevet

Ja det er jo som du sier, enkelt å la være å svare... Men samtidig så følte jeg for å hjelpe deg med dette regnestykket...( fordi jeg selv har erfart at det kan være et skikkelig kaos..)

 

Herreminn kan du ikke heller være litt takknemlig siden du ikke gidder å finne ut av ting på egenhånd, istedet for å henge deg opp i det at jeg sukket liksom.... shesus...

Skrevet

Hm,bare så det er sagt så har ikke jeg postet noen flere svar på denne tråden..

Og når det er sagt så er jeg tydeligvis helt idiot,for jeg blir ikke noe klokere av regnestykket.Derfor jeg spør om andres utbetalinger,da er det lettere å samenligne..

 

HI

Skrevet

Jeg har nettopp begynt å jobbe å kommer til å ha 21 000 utbetalt i mnd. Ringte Nav å fikk vite at jeg kom til å få 3500kr i OS. Jeg syntes også det er litt vanskelig å regne meg til det selv så tok heller en tlf ned til de.Dette hjalp deg nok ikke så mye men du kommer hvertfall til å få noen tusen. Du kan jo ringe til de så får du et nøyaktig svar :

Skrevet

Jeg har foreløpig bare fødselspenger nå, men får utbetalt 16000-18000 hver mnd....men jeg får da ikke mer enn 1235 kr i OS hver mnd....Når jeg begynner å jobbe vil jeg få ca det samme utbetalt. Hvorfor får jeg så lite ???

Skrevet

Dette kan umulig stemme, med mindre du tjener 21 000 FØR skatt...altså brutto

Skrevet

Nei dette er etter skatt. Men ikke veit jeg, derfor jeg ringte NAV å hørte med de.

Skrevet

Jeg får ca 21000 før skatt (når jeg får vanlig lønn igjen). Nå som jeg har fødselspenger har jeg nok litt mer kanskje, men får bare 1235,- i OS.....

 

Skrevet

Hmm så rart. Regna egentlig med at jeg ikke kom til å få noe i OS så ble litt overrasket over beløpet hun sa. Kanskje hun sa feil? Jaja jeg får vente å se :)

Skrevet

OS reduseres jo med 40 øre pr kr man tjener over 1/2 G.

 

21000-3000=18000*0,4= 7200

 

10300-7200= 3100

 

Har du 21 000 brutto skal du ha 3100 i OS(denne må jo også skattes av, så blir jo bare rundt 2000 utbetalt)

 

 

Skrevet

ja det tenkte ikke jeg på i farten...mine 1235,- er jo etter skatt da...Er vel kanskje rett rundt 2000,- et sted brutto

Skrevet

Jeg så nå at jeg hadde ca 23000 brutto på fødselspengene (sånn +/-) i mnd, og OS er jo regnet ut av det. Så når jeg begynner å jobbe igjen, og da lønnen min kanskje er under det, så vil de automatisk endre, eller må jeg si i fra da?? Hvor stor er marginen på om OS går opp/ned forresten?

Skrevet

Du må nok legge ved nye lønnsslipper og be om ny beregning begrunnet av inntektsnedgang.

 

Skjønte ikke helt det siste spørsmålet ditt?

Skrevet

Tenkte bare hvor mye nedgang som skal til før OS evt økes....eller er det sånn at den øker i takt med nedgangen i lønn....Sikkert litt teit formulert dette her.

Skrevet

Får du 1000 kr mindre i mnd i lønn får du 400 kr mer i mnd i OS.

 

Får du 100 kr mindre i mnd i lønn får du 40 kr mer i OS.

 

--

 

Får du 1000 kr MER i mnd i lønn får du 400 kr MINDRE i OS.

 

Mao.. OS reduseres med 40 øre pr krone man tjener.

---

 

Men dette må du selv ta tak i og dokumentere. Dersom du tjener mer uten å si ifra vil du måtte betale tilbake det du har fått for mye i OS. Er situasjonen omvendt taper du bare penger uten at det får noen konsekvenser for noen..

 

 

Skrevet

Fikk OS før helgen, og da fikk jeg plutselig mindre enn jeg bruker. Riktignok ikke så mye, men trodde det var et fast beløp. Har ingen endring i selve fødselspengene....Fikk 1105,- denne gang mot 1235,- forrige mnd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...