Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvorfor er det så innmari viktig å lese bøker? eller i det minste eie bøker?

verken mye elelr lite bøker sier noe som helst om hva folk leser elelr hvor mye de leser...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg har masse bøker hjemme, men det er bare krim alt sammen. Ikke noe biograf eller noe i den duren. Bare krim, skumle historier, og sience fiction. Ikke mye loggikk i de bøkene der. Men kjempe gøy å lese. Har alltid elsket å lese bøker jeg.

Skrevet

Fordi at når man leser så sender man ut et slags signal om at man er intelligent, merkelig nok, hvilkt som helst fjols kan lese bøker.

Tenker mitt om de som sier de aaaldri leser, tenker de må ha et fattig indre liv... Aner jo ikke om de har det, da. Hehe;-)

Skrevet

Veldig enig med deg!

Men jeg tror at det er bra å lese litt. Man blir ikke nødvendigvis smartere eller mer intelektuell, men jeg tror at man ofte får et bedre ordforråd :-)

Skrevet

jeg slapper av med en god bok, men for meg betyr ikke det noe "status" å lese bøker.

selv er jeg er avhengig av aviser......... minst begge lokale og vg hver dag. Det er viktigere å følge med på det som skjer.....

Skrevet

hehe sånne som meg? leser svært sjeldent bøker, men leser minst 4 aviser daglig og noen blader ukentlig. orke rett og slett ikke lese sammenhengende historier etter en dag med to små i full rulle

Skrevet

Som jeg skrev på den andre tråden så synes jeg det sier utrolig mye om de som bor i huset når man ser i bokhylla dems. Jeg synes det er helt snodig med folk som ikke har bøker. Foreldrene mine har ikke bøker fremme. Mora mi synes det er så rotete og hun liker det ikke. Både jeg og broren min synes hun er snål. Hehe.

Jeg har også fordommer mot folk som ikke leser og iallefall folk som sier de heller vil se filmen. HAHAHAHAHA. Da får jeg også at de må ha et fattig indre liv som babymania sier og superdårlig fantasi.

Skrevet

hehe,, javel,,, enig med deg ja,,

har aldri hørt om at det skal være status å lese bøker,,,

Har noe med tid å gjøre kanskje?? -*knise

Skrevet

Har en venninne som hater å lese. Hun har nesten ikke lest noe bøker i det hele tatt...utenom harry potter. Men jeg syns fremdeles at hun er en av de smarte venner jeg har. Så jeg syns ikke bøker er noe status greie, jeg heller. Dessuten er jeg enig med nickoline over her: når jeg kjeder meg og har lyst til å slappe av, så gjør jeg det med en bok. det er alt.

Skrevet

Kjenner noen som har hele samlede verker av Hamsun sentralt plassert i stua. Da jeg skulle åpne en av bøkene så hadde den aldri vært åpnet! Åpnet de resterende bøkene og ingen hadde noensinne vært lest i!!!

Snakk om å være kvasi intelektuell...........

Har en mengde med bøker, men har de i bokhylla på kontoret. Føler ikke at jeg har behov for å flashe boksamlinga mi, for at folk skal tro at jeg er intelektuell.

Skrevet

Vel, min bokhylle har lite med status eller intellekt å gjøre. Der er alt fra jo nesbø til bridget jones til dyreleksikon og tarrotkort. Det er bare det at den sier mye om hva jeg er interressert i. Meg om det da.

Skrevet

Det må jo være fordi det er interessant, spennende og man lærer masse nytt!

Viktig å trimme hjernen litt.

Skrevet

Det å lese eller eie bøker tror jeg heller ikke er så viktig som mange vil ha det til. Det betyr jo litt hva man leser også, ikke bare hvor mange meter bokhyller man har.

Selv er jeg veldig gladi å lese, og nestel like glad i å eie bøker, så her er det heller for mange av dem, men det finnes mange spennende mennesker som aldri leser romaner og som ikke har en bok i huset.

Det jeg synes er mest merkelig er at folk ikke har noen oppslagsverk tilgjengelig. Hvis folk hverken har atlas eller leksikon lurer jeg på om de ikke er nyskjerrige i det heletatt.

Skrevet

Synes ikke bøker og status henger særlig mye sammen, men et hjem med masse bøker sier meg noe om at menneskene som bor der setter pris på litteratur. Om vi setter pris på samme litteratur, er en helt annen ting og fullstendig uviktig.

Jeg synes det er viktig å lese bøker, hver tidsperiode speiles i sin tids bøker og det gjør historien enklere å forstå. For meg er det viktig å lese både historisk og samtidslitteratur, og i flere sjangere. Jeg har faktisk både litt Ibsen, såvidt litt Bjørnson, jeg har Amalie Skram og Sigrid Undset, jeg har Arne Garborg og jeg har Knut Hamsun og Johan Falkberget. Lest svært mange av dem, om ikke riktig alle.

Samtidig har jeg også moderne samtidslitteratur, både Erlend Loe, Ari Behn, Anne Karin Elstad, Jo Nesbø og Gunnar Staalesen er representert i mine hyller, samt noen utenlandske forfattere. Og masse annet...

Samtidig har jeg tatt meg råd til å kjøpe et forholdsvis dyrt leksikon, og det er stadig framme og lufter seg. Det er så innmari greit å kunne slå opp når det er noe man lurer på. Det blir ikke det samme å google bestandig... :-)

Men status mener jeg absolutt ikke at bøkene mine gir meg!

Skrevet

Tja, jeg elsker å lese bøker (dog ikke krim) og er glad i bøkene mine, men de har ikke fått hedersplassen i stua for det! De er gjemt i klesskap og i hyller på kontoret. Synes bare de samler støv når de står framme. :-)

Det er vel helst enkelte miljøer det er status å "vise hvem du er" gjennom bøkene dine...?

Skrevet

Lese: Fordi bøker utvider ens horisonter. Det gjør også mange andre ting, men bøker er så avgjort nyttige så i måte.

Eie: Det er ikke spesielt viktig. Men jo, jeg kan fort se på noens boksamling om de er glad i bøker og leser mye. Med mindre de er gjennomførte psykopater som kjøper kvantumspakker med brukte bøker til hylleutstilling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...