Yarn Skrevet 12. august 2007 #1 Skrevet 12. august 2007 Har i det siste fundert mer og mer på å bruke tøybleier, men nå har jeg gått meg litt vill i alle de ulike typene. Virker være både fordeler og ulemper med alle... Hvis vi går for tøybleier, blir det iallfall enten en "alt-i- ett-bleie" eller en lommebleie, men det er så langt jeg har kommet. Noen som har erfaring de kunne delt med meg? Skjønner jo at det ikke vil være like erfaringer, så lenge ingen barn er like, men hva bør jeg se etter? Noen merker dere anbefaler og hvorfor?
Amazone Skrevet 12. august 2007 #3 Skrevet 12. august 2007 Hei! Anbefaler deg å gå inn på tettinntil.com, der er det masse info og erfaringer! (Du må registrere deg for å komme inn på tøybleieforumet, men det er absolutt verdt det!) Vi skal også prøve oss på tøybleier, og hadde samme tanker som deg, at det måtte bli en alt-i-ett-løsning. Etter mye lesing og forvirring og spørsmål til damene på tettinntil, hr jeg faktisk skifta litt mening. De aller fleste med erfaring ser ut til å anbefale brettebleier når de er helt små. De sier at dette er den mest praktiske og passende løsningen til de helt små, så kommer det at den er billig som en bonus. Jeg har kjøpt inn brettebleier fra jysk, og skal prøve disse med sperrelag(bleiebukse) fra ImseVimse. Dette gjør at jeg "slipper" den store ullbuksa (og brillebuksa, skal hvertfall prøve uten). ImseVimse sine bleiebukser fås også i ull, men de er mye nettere og man får en nett bleiestump. De ligner rett og slett mye på papirbleiene. I tillegg har jeg kjøpt noen formsydde bleier fra barnashage.no og fra ImseVimse, for å teste ut. Disse er såkalt One Size, så om de funker skal de jo vare lenge. Er forberedt på at disse kan bli litt store i begynnelsen, så beregner mest brettebleier den første månden. Prøver å satse mest mulig på bomull/ull, da huden mest sannsynlig trives best med det. Det skal jo være mer luftigere og "puste" bedre enn fleece ol. Har allikevel kjøpt to Fuzzi Bunz i størrelse M for å teste ut. Fuzzi Bunz er det også mange som bruker til badebleie. Huff, ble så langt som jeg hadde frykta dette ja.... Har funnet ut at det finnes ingen fasit på tøybleiebruk, det er utrolig mange kombinasjoner der ute. Vil uansett anbefale deg å kjøpe en pakke brettebleier fra jysk, for de er visst supre å bruke som innlegg når man trenger en bleie som absorberer mer. (F.eks til natt). En pakke med 12 bleier koster 99 kr. Tilbring litt tid inn på tettinntil, der har hvertfall jeg lært en del! Eller, det gjenstår å se når krapylet kommer, bør jo kanskje nevne at jeg har ingen praktisk erfaring selv enda.... Lykke til!
Mazza** Skrevet 12. august 2007 #4 Skrevet 12. august 2007 Hei hei , vi har kjøpt inn Fuzzibunz , og har tenkt til å prøve dem. De er kjempefine og ser nesten ut som vanlige papirbleier. Deilig og myke Kjøper brettebleier på jysk og har tenkt å bruke de som innlegg i tillegg til de innleggene vi har fra før. Det virker hvertfall som dette er en lett måte å bruke tøybleier på....i tillegg anbefaler også jeg deg å gå inn på tettinntil.com. For å komme inn på forumet må du sende en søknad for å bli godkjent, men det går nok bra Veldig greit der altså...mange som kan mye der Lykke til
Anonym bruker Skrevet 12. august 2007 #5 Skrevet 12. august 2007 Hei Vi brukte tøybleier på føstemann og nå er de klare til bruk igjen. Brukte brettebleier fra nøstebarn med hjemmestrikket ullbukse som sperrelag. Vil absolutt anbefale deg brettebleier til nyfødt. Tror alt annet blir veldig stort. Vi sluttet med tøybleier da han ikke ville ligge stille på stellebordet lenger så jeg har ikke noe særlig erfaring med formsydde. Rumpa blir litt stor og man må enten gå opp en str i klær (som da blir litt lange på armene) eller finne ekstra vide klær. Jeg syntes det var vanskelig å finne vide klær. Det hjelper nok om du kan strikke litt klær...
Yarn Skrevet 13. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 13. august 2007 Tusen takk for svar alle sammen:) Jeg registrerte meg på tettinntil.com i går, men har ikke fått noen mail enda.. pleier det ta litt tid, eller har jeg klart å gjøre feil nå igjen.. ? Det er vel gjerne brettebleier som er enklest til de små, ja. Men det var å overbevise samboer om det da.. Det skrives her at alt-i-ett-bleiene kanskje blir litt store på stumpene? Flere med denne erfaringen?
Amazone Skrevet 13. august 2007 #7 Skrevet 13. august 2007 Tok litt tid til meg med registreringen, noen dager, kanskje? Husker ikke helt. Men såvidt jeg husker fikk jeg ingen beskjed om at det var i orden, så det er bare å gå inn å prøve med jevne mellomrom. Jeg har også en litt skeptisk samboer, men han er hvertfall villig til å prøve. Vi har snakka litt om de forskjellige løsningene, og både jeg og han innser at brettebleier nok er mest fornuftig i begynnelsen. Mest pga passform, men også pris; om vi skulle finne ut at det ikke passer for oss så har vi ikke brukt en formue. Nå har jo jeg som sagt "skeia ut" litt og kjøpt inn litt forskjellig, slik at vi kan prøve oss fram. Har ca brukt 2000 kr tilsammen, og da har jeg over 30 brettebleier, 4 bleiebukser(ulike typer), 15 formsydde bleier(ulike typer), noen forskjellige innlegg, vaskemidler til ull, 2 fuzzy bunz, oppbevaringspose, rispapir, snappi.... Jah. Men vet du fint kan komme under 1000 kr.
Yarn Skrevet 13. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 13. august 2007 Hm, ja, kanskje ikke så dumt å kjøpe litt ymse i starten for å prøve seg litt fram. Når tenker man at man går over fra brettebleier til f.eks fuzzy bunz da? Synes "i begynnelsen" er et ganske vagt begrep:) Og så tenker jeg at for å overbevise samboer, må dette funke fra starten, og hvis jeg må få ham til å brette bleier, så vet jeg ikke om jeg får ham med så lenge .. hehe.. og jeg hadde ikke tenkt å ta alle skiftene selv "i begynnelsen" uansett hvor lenge dette skulle være:)
Gjest Ut på tur Skrevet 13. august 2007 #9 Skrevet 13. august 2007 Vi har ikke prøvd enda for Lillevennen er ikke født. Men vi har også valgt å kjøpe brettebleier. Bl.a pga prisen på disse. Vi er ikke så usikker på om vi klarer brettingen, det er vaskingen vi er spente på Fikser vi det ikke så kommer vi nok til å ende med papir. Og kanskje stoff f.eks om natta. Jeg har bare brettet 24 bleier i mitt liv (de 24 vi har kjøpt og vasket og puttet i skuffen) det går faktisk veldig fort. Brettet dem før jeg la dem i skuffen. Går omtrent like fort som å brette håndkler eller T-skjorter som skal i hyller. Nekter han helt å brette så kanskje det kan være din jobb ? tror vi kommer til å brette før de havner i skuffen så de er ferdig brettet når vi skal bruke dem. Argument til far spesielt dersom det er en gutt er at det viser seg at temperaturen i pungen på gutter er lavere med stoff bleier enn med papir. Og det gir bedre fruktbarhet Les på Nostebarn.no Ang tettinntil så gjorde jeg ett eller annet krøll. Jeg sendte dem en mail og da blei det orden i sakene
Amazone Skrevet 13. august 2007 #10 Skrevet 13. august 2007 Hehe, "i begynnelsen" ja.... Er vel fordi jeg ikke er sikker selv, og fordi damene på tettinntil gir veldig mange forskjellige svar. Vet at mange fortsetter med brettebleier lenge; til barnet kanskje er godt over året, mot to(?). Mens mange bruker kombi-løsninger. Poenget er at "i begynnelsen" (les de første2-3mnd....tror jeg....) er det mange som har problemer med å holde bleia tett rundt lårene, og det blir minst lekkasjer med brettebleieløsninger. Når babyen er litt mindre nyfødt sitter andre bleieløsninger bedre.
Yarn Skrevet 14. august 2007 Forfatter #11 Skrevet 14. august 2007 Hm, ja, jeg kan selvfølgelig brette dem:) Ikke så dumt, tenkte jeg ikke på en gang:) Hos oss er det han som er den mest erfarne bleieskifter jeg har knapt skiftet en bleie, men vet han er skeptisk til at det skal bli mer styr. Det er en gutt, så jeg har brukt det argumentet, og for meg er det et av de viktigste for bruk av tøybleier. Bruker man rispapir i brettebleier? Forresten, man bruker vel ikke rispapir når de fullammes? Uansett, må bleiene bløtegges i kaldt vann? .. blir mye mas på meg her, takker for alle som har giddet svare meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå