Gå til innhold

ang. venninner, taushetsplikt osv...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dattera mi i en mellomstor barnehage som jeg er veldig fornøyd med.

Etter ca 1 år begynte ei venninne av meg å jobbe der. Hun er utdannet førskolelærer og har mye ansvar i barnehagen nå.

Dette er ei venninne jeg alltid har kjent og vi er i en felles liten venninnegjeng som er mye sammen.

Men jeg og hun har aldri vært de to som har vært mest på nett med hverandre...Hun er ganske rett frem, snakker uten å tenke, liker å le av andres feil, og egentlig sånn at andre føler seg litt utrygg på henne tror jeg. Hvertfall er det sånn for meg.

-men vi kjenner hverandre altså godt og av de andre jentene i denne lille gjengen har jeg veldig gode venninner!

Jeg husker at da jeg hørte at ho hadde fått jobb i barnehagen fikk jeg skikkelig vond følelse i magen. For vi hadde jo vært så glad i den barnehagen og ho passer rett og slett ikke inn der, mener jeg. De andre ansatte er veldig rolige, koselig, tillitsfulle personer!

-men hvertfall så ble det til at hun fikk fast jobb der.

For fire uker siden var vi på skole gjenforeningsfest. Mens vi ennå var edrue og satt og hadde en røyk utenfor festlokalet, begynner hun å fortelle fra barnehagen.

Jeg vil komme med eksemplene sånn som hun sa dem...

Først var det om foreldre der som alltid leverte barna tidligst og hentet senest, selv om hun visste at de hadde fri den dagen...og la ikke skjul på hva hun mente om det.

Hun navnga dem ikke, men lot det henge i lufta hvem det var,sånn at jeg kunne tenke meg til det...

Så var det om ei mor (en felles bekjent av oss) som "var så dum i hodet" og hadde så stor matboks til dattera med flere rom og bestikk i +++masse annet om denne mora som hun tydeligvis synes var idiotisk. Hun sa navnet på henne først, så alle visste hvem hun snakket om...Alle som var tilstede visste hvem vedkommende er..

Så var det om en femåring som var så "motbydelig" og gjorde sånn og sånn...(masse eksempler) Navnaga ham ikke, men jeg skjønte hvem det var, siden det er den eneste femårige gutten der.....

Så var det om en ansatt som var sykmeldt pga noe hun syns var en dårlig grunn...og latterliggjorde henne...Navnaga henne også.

Videre lo hun av foreldre som var "vanskelige" , barn so luktet røyk osv....

Det var fem av oss nære venninnene som var tilstede.

Etter dette har jeg fått skikkelig klump i magen!

Ho har ødelagt hele gleden ved denne barnehagen for meg!!

Jeg har lyst til å snakke med styreren om dette, men hva vil han si, tror dere??

Samtidig er det jo så vanskelig med tanke på at vi er "venninner" og treffes av og til når jentene samles og fordi mene nære venninner også har et nært forhold til henne....

Hva synes dere og hva bør jeg gjøre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns ikke dette var noe kjekt gjort av henne. Hun trenger jo ikke fortelle alt om hva som foregår... syns du skal prøve å ta det opp med henne. evt fortelle det til bestyreren...

Skrevet

Ja, og hun har jo taushetsplikt, så det er jo ulovlig!!

_ etter dette vet jeg jo også at hun snakker om meg til andre kjente nåe jeg ikke er der! For det er veldig vanlig å sladre om de som ikke er tilstede i den gjengen....

Skrevet

Eg ville ha tatt dette opp med styreren eg.............Han bir nok glad for å få vite om det, slik at han kan ta tak i det, for dei har jo taushetsplikt i BHG og...........................................

Skrevet

Dette burde du snakke med styreren om. Hun har faktisk taushetsplikt og skal ikke snakke om ting fra barnehagen i det hele tatt. Hun har faktisk ikke lov å legge ut om søte og kjekke ting om barna heller, så lenge dere kan kjenne de igjenn.

Har jobbet i barnehage selv og syns dette var ganske vanskligt. Livredd om vi skulle på fest og at jeg skulle plumpe ut med noe jeg ikke hadde lov til.

Men uansett du burde gi beskjed om dette, hun har ingen ting i barnehage å gjøre om hun ikke kan holde tett om det som foregår der.

Skrevet

Hør på oss du...ta det opp. det kan gå utover så mange uskyldige om mange rare historier kom ut blandt folk....

Skrevet

Oppsigelsesgrunn spør du meg Hun bruker norsk lov ved å bryte taushetsplikten som hun er underlagt. Snakk med styrer og be om handling for slik skal det overhodet ikke være.

Skrevet

Ta det opp med styrer! Det er faktisk oppseiingsgrunn....

Skrevet

Man skal jo ikke snakke om ting som skjer på jobb når man har taushetsplikt.. Dersom man snakker om noe skal det være så anonymisert at man ikke kan finne ut hvem det er. Og i en barnehage er det vel som regel lite gjennomtrekk at når man snakker om ting/hendelser/barn der er det nesten umulig å få det nok anonymisert.. Dermed skulle hun holt helt munn om hva som skjer...

Snakk med bestyreren du! Hun trenger jo ikke å vite at det er du som har sagt noe? For om noen snakker så kan slike rykter spre seg raskt...

Skrevet

gå til styrer!!! Uten tvil!

Fy søren så forbanna jeg hadde blitt! Det der er ulovelig! Jeg er utdannet barne og ungdoms arbeider selv.. å dette er et klart lovbrudd!

LYKKE TIL!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...