Anonym bruker Skrevet 12. august 2007 #1 Skrevet 12. august 2007 Jeg har nå forstått at det finnes flere måter å få denne på.. Jeg har akuratt født og fikk den i drypp. 5ml tror jeg det var og fikk ha den på helt til posen var tom. (den stod også på 1 time etter fødselen sånn ca slik at den skulle dempe etter riene) Jeg kunne også stå og bevege meg mens den var på.. Men vet andre som har fått sterkere dose og ikke kan stå, og så får alt på en gang. Ikke som drypp. + at den var tilmålt slik at den ikke skulle virke under pressriene...
Anonym bruker Skrevet 12. august 2007 #2 Skrevet 12. august 2007 Trodde bare d var en måte å få epidural på jeg..en liten nål/veldig tynn slange inn i ryggen..hos meg fjernet di epiduralen (er jo en stund i kroppen etterpå da)når pressriene startet, og da fikk jeg et drypp.. Hørtest rart ut å ha epiduralen i en time etter fødselen? er du sikker på at d er epidural du har fått?? Kan isåfall ikke ha hatt samme virkning som min..for jeg kunne knapt bevege meg..pga bena ble helt gele..
JuleMette-OverBekkenEtterGrøt Skrevet 12. august 2007 #3 Skrevet 12. august 2007 Jeg fikk den som drypp, men fikk veldig mye med en gang og så skrudde de den helt ned under pressriene. Kunne nok ikke stått tror jeg, jeg følte meg ihvertfall rimelig lammet, klarte såvidt å bevege beina. Kunne forsåvidt ikke stå uansett ettersom jeg var lenket til så mange maskiner.
fiona71*2pp Skrevet 12. august 2007 #4 Skrevet 12. august 2007 Hm, æ fikk en greie inn i ryggen, og den hadde æ til fødselen va over. Kjente ikke pressrien etter at den va på plass. Hadde den der under hele fødselen. For hver rie sa jm i fra når æ måtte presse. No ska det sies at æ fikk ikke sette epiduralen før æ hadde 10 cm åpning da, så hele opplegge va litt spesielt da. Men æ hadde full bevegelse i føttern, og va bare "lamma" i nedre del av magen, og underlivet. Reiste mæ opp å gikk ganske raskt etter på.
Bea80 & Gullgutten Skrevet 12. august 2007 #5 Skrevet 12. august 2007 Jeg fikk også epidural med katerer inn i ryggen Tror det er det som er vanlig, den tar lengst tid før den virker, men man kan justere mer hvor lenge man vil ha den), kunne bevege beina og hadde den til fødselen var over. De skrudde den litt ned under pressingen pga det ikke hadde effekt sa di, jeg kjeftet og ba dem ha den på Hvis du får den i en engangs, så tror jeg det er spinalbedøvelse (ikke epidural), denne settes litt jupere og lammer hele underkroppen, og man må ligge i ro i mange timer etterpå, pga fare for lekkasje som igjen kan gi forfærdelig hodepine. Denne er ikke like vanlig tror jeg.
ennaH Skrevet 12. august 2007 #6 Skrevet 12. august 2007 Definisjonen på epidural er at den settes i et kateter i ryggen. Les mer her: http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/epidural.php
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 12. august 2007 #7 Skrevet 12. august 2007 Fikk du virkelig epidural med 10 cm åpning???? Det er vel bare en måte å få epidural på tror jeg, du får en nål i ryggen og drypp. Men det er stooor forskjell på hvordan den virker etter som hvor godt den blir satt. Det er IKKE meningen at den skal ta bort pressriene.. Det vet jeg alt om... Den virker forskjellig fra gang til gang på en og samme person også. Da jeg fødte første gangen, klarte jeg ikke å stå oppreist etter jeg fikk epiduralen, jeg var helt lammet i beina, kjente ikke riene i det hele tatt og heller ikke pressriene og det hele endte med at jenta ble tatt med vakuum, da jeg ikke klarte å presse nok. Og hadde vondt i ryggen i lang tid etterpå. Andre gangen jeg fødte kjente jeg riene littegrann etter at epiduralen ble satt, men ikke mye. Hadde ikke problemer med å stå oppreist selv om jeg hadde fått epidural.Pressriene derimot, DEM kjente jeg og jeg klarte helt fint å presse henne ut selv. fHadde nesten ikke vondt i ryggen etterpå, ett par dager bare som jeg kjente bittelitt. Begge gangene var det drypp, og den slås visstnok alltid av når pressriene kommer, selv om dem sier at den ikke slåes av fikk jeg beskjed om...
Enitsirk79 Skrevet 12. august 2007 #8 Skrevet 12. august 2007 Jeg fikk også epidural, de satte den når jeg var 6-7 cm åpning og lot den gå til fødselen var over og jeg var ferdig sydd! De skrudde den ikke ned når pressriene kom så jeg hadde ingen stor trang til å trykke. Det var litt dumt da det tok veldig lang tid fra jeg hadde 10 cm åpning til ungen var ute.
marienkaefer Skrevet 12. august 2007 #9 Skrevet 12. august 2007 Fikk epidural når eg hadde 3 cm åpning.Heilt vaneleg med drypp. veit ikkje om eg var gelee i beina, fikk so sterke og tette rier, at det ikkje var tale om å stå opp! gikk til full åpning på ein time. følte, at epiduralen ikkje virker i det heile tatt, men veit jo ikkje korleis det hadde vore uten! og det håper eg aldri å få vite! Fikk lokalbedøvelse for syingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå