Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en datter på litt over 6 uker. øyefargen er foreløbig mørk blågrå. hun har en trejedel brunt på det ene øyet. både jeg og pappa'n har brune øyne, så jeg lurer så fælt på om hun også vil få det. en venninne av meg mener at vi ville sett det allerede.. noen med erfaringer?

vi har samme forhold, med mødre med blå øyne og fedre med brune.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har blå og faren brune øyne, gutten vår er 9mnd og han har blå øyne. De var faktisk ganske mørke da han ble født, men ser ut til at de blir blå ja. Har hørt at fargen er endelig etter 1 år, men vet ikke jeg :)

Og forresten , er det ikke brun fargen som dominerer over blå, eller var det omvendt ??

Så mye hjelp var jeg ;=)

Skrevet

blå dominerer over brunt. siden dere begge har brune øyne er det mest sannsynlig at barnet får brune. Det tar vel 1 år før man ser fargen endelig ja. Men, har en nevø som hadde knallblå øyne rundt 1 år, men nå som han er 3år har han lysebrune. Far har lysbrun mor mørk brun

Skrevet

he he, jeg har også hørt det med ett år, men ble usikker siden hun venninnen min sa at man så det helt fra starten. ja ja. men du har rett i at brunt dominerer blått, men det rare er at jeg kjenner til og med tilfeller der begge foreldre har brune og de har fått to blåøyde barn. mye kan tydeligvis skje. får bare smøre meg med tålmodighet:-)

Skrevet

Brunt dominerer over blått, altså, hvis en med blå øyne og en med brune øyne får barn sammen-så er det størst sjanse for brune øyne. Men hvis den med brune øyne har noen i familien (mor,far, besteforeldre osv) med blå øyne, så har den personen også blåe gener i blodet, så barnet allikevel får blå øyne.

Hos oss har jeg blå, sambo brune, eldstejenta knallblå og minstejenta ser også ut til å få blå øyne-hun er bare 4 mnd, men tror ikke de blir brune nei..

Skrevet

Jeg har blå, mannen har brune øyne. Sønnen min har knallblå øyne, men han ble født med veldig mørke øyne, så de sa på sykehuset at de ble garantert brune. Det stemte ikke, og de ble lyse ganske fort også. Jenta mi ble født med veldig mørke øyne(brune i mine øyne..), og de er mørke brune fortsatt og kommer garantert til å bli det. Jeg tror nok du ville sett det allerede hvis hun får brune øyne, utfra min erfaring:)

Skrevet

Forresten, har et vennepar der begge foreldre har brune øyne, og begge døtrene har blå øyne. De har begge gener for blå øyne bakover i familien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...