Gå til innhold

Var inne på Ung&Gravid ista, ble sjokka!

Anbefalte innlegg

Skrevet

ikke for å være kjempe stygg, men hvorfor planlegger jenter som er så unge å bli gravide! da snakker jeg ikke om 18\19 åringer, men om jenter her som er født i 1991! da er de 16 år gamle, er ikke det veldig tidelig? eller er det som de sier at de er modne for dette?

kan de egentlig være det? jeg hadde da såvidt begynt å ha kjærster og ha sex da jeg var på den alderen..barn var da virkelig ikke i mine tanker!

dette innlegget er ikke vondt ment! men syns bare det var veldig tidelig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er enig med deg at det er veldig tidlig. Er ikke noe tvil om at mange så unge gjør en utmerket jobb dersom de skulle bli gravid, men å planlegge å bli det er noe helt annet. Årene fra 16 og til litt ut i 20-årene har vært kjempeviktige for meg. En stor del av bekjentskapskretsen min, interessene mine og utdannelsen min har kommet til i løpet av disse årene. Så jeg er veldig glad for at jeg var litt eldre når jeg fikk barn!

Skrevet

jeg er selv også såkaldt ung,er 21 år gammel,blir mor over nyttår,altså det året jeg fyller 22! ¨kansje ikke bra av meg, men må si meg enig med HI! syns disse jentene er veldig unge! de årene man er mellom 15 til 20 år er viktige!

selv er jeg etablert med samboer,hus,ferdig utdannet, sambo har en sønn på 5,så vi følte vi hadde det meste på plass!

disse jentene blir nok kjempegode mødre! men de burde oppleve mer!

jeg hadde ikke ville ønsket meg barn da jeg var 16 år! er jo som regel da man går og erger seg over småsøsken jo:) flere som kjenner seg igjen??:)

Skrevet

Er ganske enig.. Tenker tilbake hvor umoden jeg var når jeg var 16 år. Tenkte bare på gutter og festing. Hadde enda ikke tjent ei krone selv.. Fyller 22 før jeg får babyen, og synes enda at jeg er ung. Tenker enda at det er mye jeg ikke har fått gjort..

Alle er jo selvfølgelig forskjellige, og noen er mer moden enn andre, men trur alikavel at 16 åringer som får barn går glipp av mye viktig ungdomstid!

Skrevet

Må si meg veldig enig der. var fra ca 15 jeg startet å feste, det var faktisk en periode som varte lenge i livet mitt. Kjenner at jeg er glad for at jeg er 26 når jeg får mitt første, hadde ikke vært klar før!

Forstår jo de som ikke har noe valg og all ære til de for den jobben de gjør, men man trenger en periode i livet sitt hvor man kan være ungdom. blir jo veldig fort voksen når man får barn, eller må bli voksen!

Selv om de ikke ser det nå så tror jeg mange kansje kommer til å angre på at de ikke fikk gjort mere før de fikk barn!

Skrevet

HERREGUD DAMER! Skjerp dere nå! For ung til ditten og for ung til datten?

Synes dere det er greit med ''litt'' festing og gutter i den alderen da?! Ja det gjør dere! La dem få barn tidlig da, herregud! Ikke alle ungdommer velger å bruke tiden sin på å feste, drikke, osv! Utdanning kan dem ta senere uansett (selvom det er bedre å ta det tidlig kanskje), men nå bor vi tross alt ikke under Taliban regimet i Afghanistan! Vi bor i Norge, med mange muligheter for oss alle, i uansett alder!

Og til trådstarteren! Hvis det ikke var ment til å såre, så kunne du ha holdt meningene for deg selv! Mange UNGE og GRAVIDE jenter som er rundt og bimmer her, tror ikke dette blir så koselig for dem!

Og til alle dere unge mødre der ute: *klem* :)

Skrevet

Å vente barn og oppdra barn for en 15-16 åring er ingen spøk!

Var selv gravid som 16 åring og tok det bort fordi jeg netopp ikke var moden for et slikt ansvar og hadde jo heller ikke flyttet ut for meg selv heller. Å få barn så tidlig er ganske dumt og de tenker egentlig ikke over hvor bundet man blir og på alt ansvaret. Det er ikke dukker de føder som de bare kan legge vekk når de er lei! Barn skal følges opp hele veien. Vet om endel som har fått barn så tidlig....joda de duller og steller, men har mistet mange av sine jevnaldrende venner og skolegang blir det lite av. De som ønsker barn så tidlig vil jeg si er virkelig umodne! de vet ikke konsekvens av å ha barn.

Skrevet

21 år er overhodig ikke ung for barn, hvor har du fått det fra? Dette regnes som idial alder for å få barn. år du er 41 er barne ditt 20.

Perfekt alder spør du meg!

Skrevet

Jeg fikk mitt første barn da jeg var 16.

Vi er idag to unge jenter, men må innrømme jeg gikk glipp av mye barndom.

Når det er sagt: jeg ammet henne 12 mnd. og kan skryte av å ha vært en utmerket mor.

Det er verre med å få barn i alderdommen spør du meg! Det koster mye samfunnet og. Kunstig befruktning, fostervannsprøver, behandling av høgt blodtrykk ol koster jo penger.

Så det spørs om det er best å prioritere fest og morro eller om det er best å finne seg en seriøs partner og sette igang med familie stivtingen?

Dette er nå min måte å vinkle denne debatten :)

Skrevet

Dem klarer alltids det , å få baby i ung alder.Er nok gode & omtenksomme mødre. Men det er tidlig ja , de har så mye de kunne fått gjort , hvis de hadde venta litt.

Det er jo Barn som får Barn !

Jeg har et godt eksempel på ei ung jente som fikk barn :

16 år gammel , gravid! Bestevennina til lille søstra mi.

Planlagt var det , for barn var så søte.

Utdanning? Nei.. Hun tok seg et "friår" etter ungdomsskolen .

Planer om utdanning? Ja hadde lyst å ta bartenderkurs....

Prevensjon? Nei.. Hoppa av pillen , for babyer var så søte....

Kjæreste? Ja , en som var 2 år eldre. Han hadde helge jobb på sportsbutikk.

Så ble hun gravid da.

Skulle selvsagt ta abort....

Men kom å fikk se fosteret på Ultralyd. Å ombestemte seg.

Mnd gikk , å det viktigste var ikke at ungen skulle bli velskapt , men at den skulle bli ei Jente! Og jenta måtte bli pen!

Babyen ble født....

Alldeles nydelig jente :)

3 uker etter fødselen slutta mammaen å amme... Hun ville feste & drikke.. For hun var så sliten av å sitte hjemme.....

Bestemor ble barnevakt..

6 uker etter fødselen , dro den Unge mammaen på Jentetur til Kos i syden... Hun fortjente en ferie....

Bestemor ble barnevakt....

Det neste året som gikk , ble det slutt mellom De nybakte foreldrene 7 ganger! Lille babyen , har vært mere hos bestemor enn hos mamma!

Hva skjer nå da?

JO , Mammaen her da , skal forlate ungen sin på 1.5 år , for hun skal gå på skole. Mammaen flytter sør over , mens ungen skal være igjen hjemme hos Bestemoren 1 år.

Ungen kunne ikke være med på flyttingen.. for hvordan skulle Hun, Mammaen klare å gå på skole , ha et sosialt liv , å få råd til å ha ungen i barnehage?

Så moden? Nei!

Unge jenter må tenke seg GODT om før de går hen å planlegger svangerskap , og graviditet. Mange glemmer , at det er IKKE bare en Baby de får , men et lite menneske , som ikke skal være baby hele livet.

Utdannelse er viktig , ta det mens man kan.

Fest , ha kjæreste , driiiit litt på draget før man setter unger til verden !

Sier IKKE at alle er slik ,men mange & flertallet tenker ikke lengre enn hva de skal gjøre i kveld......

Skrevet

Helt enig at det er aller best å ta utdannelse først og bli moden før man setter igang med å få barn. Det er jo 18års kontrakt å få barn.

Men Gud så ulike ungdommer er, noen er barneslige fram til de blir 20 år mens andre viser ansvar og modenhet tidlig i tenårs alderen.

Så ja planlegging, utdannelse og modenhet er viktig, men er vedkommende smart og virker moden for alderen er det kanskje best å få barn mens man er ung og frisk. Jeg mener nå ikke at 16åringer skal få barn, men rundt 18 og 20 når man har fått en grei yrkesutdannelse er det kanskje ikke så farlig at man blir mor?

Dette er nå min mening!

Skrevet

Jeg syns det er kjempeflott med de 16-åringene som har blitt gravide og velger å bære fram barnet. All ære til dem! De gjør en kjempejobb!

Men det er noe HELT ANNET å planlegge å bli gravid når en er 16! Det er ganske umodent, spør du meg.

Jeg har gledet meg til å bli mamma siden jeg var ca 16, men jeg har jo klart å vente litt i alle fall, om jeg så bare er halvveis i utdannelsen min. Men jeg er jo 23 år i alle fall:)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Hæ? På hvilken tråd leste du om 91-modeller som var planlagt gravide? Har hengt på ung og gravid i halvanna år, og har fremdeles tilgode å se en 16-åring der som er planlagt gravid.

Skrevet

Hadde ei i klassen som fødte siste året på ungdomsskolen, året etterpå var en ny på vei. Foreldrene hennes satt med barna. Nå har hun mistet de til barnevernet. Ikke alle er modne nok, men det kommer ikke bare av alder. Men noen er faktisk flinke til å ta det ansvaret.

Skrevet

Jeg er enige med dere i det at man bør være modne før man PLANLEGGER barn, ha festet litt fra seg og levd ungdomslivet litt. Men dette med utdanning synes jeg er helt bak mål, man trenger da ikke være færdig utdannet fordi om man får barn. Man blir ikke noe bedre mor av den grunn, og ikke er man mer ansvarsfull eller moden fordi om man har utdanning!!!

Lånekassen og utdanningsforbundet har lagt det opp til at det skal være mulig å få barn under utdanning.

Jeg fikk mitt første barn som 20-åring, og hadde nettopp begynt på utdanningen. Etter jeg fikk barnet, tok jeg meg et års-permisjon der vi koste oss skikkelig mye:) Det året betalte Lånekassen for meg, 8000 i mnd helt gratis! Så begynte jeg på skolen når barnet var 1 år, jeg var heldig som hadde besteforeldre som passet barnet noen timer på dagen, og en samboer som tok lærlingetiden sin og jobbet skift.

Men hadde jeg ikke vært så heldig hadde jeg kunne tatt nytte av alle studentbarnehagene som finnes. De er veldig billige og man kan få dekt nesten hele oppholde til barnet. De er også veldig fleksible i forholdt til åpning/stenge tider.

Jeg synes ikke det er noe problem å få barn under utdannelse, eller før utdannelse. Jeg er nå ferdig utdannet førskolelærer med et barn på 4 år og kul på magen:)

Vi har greid oss helt fint, både økonomisk og sosialt fordi om vi var unge, og jeg ikke hadde utdannelse. Jeg var 20 og faren til barnet 19 år når vi fikk vårt første barn. Og den lille prinsessa var i aller høyeste grad planlagt, fordi om jeg ikke hadde noe utdannelse.

Skrevet

Jeg vil ikke rakke de ned, for jeg VET at det er så mange fine tenåringsjenter der ute som greier seg så utrolig bra, men jeg tenker på hvordan jeg var selv som 16 åring. Jeg var en helt normal jente som hadde baby-dilla, ville passe barn og alt dette der, MEN å få baby selv kunne jeg virkelig ikke tenke meg. Det er ikke nok å argumentere med at du har passet masse småbarn, osv. Tenk at en baby har du ansvaret for hele døgnet og så ut resten av livet ditt. Du kan ikke komme deg unna ;-p Mister litt friheten din. Og det ganske tidlig også... Man vokser mye fra man er 16 til 20 år. Og jeg vet selv at jeg muligens er for ung også =)

Jeg ville nok gjort meg ferdig med videregående og evt. lærlingtid først før jeg planla å få baby, for da har man mer å falle tilbake til senere om man vil utdanne seg mer/videre.

Men samtidig så er ikke alt planlagt heller da, og jeg beundrer VIRKELIG de som tar ansvar for det som skjer, at de blir gravide og skal føde et nydelig lite barn. Samme om de er unge eller gamle!

Skrevet

Da jeg gikk på ungdomsskolen var det ei jentei klassen min som fikk barn da hun var 15 år gammel, barnefaren var like gammel

-hun gikk på skolen til barnet kom

-måtte gå opp igjen dette siste året i 10 klasse

-barnet kaller bestemor for mamma

-bestemoren til gutten er den eneste som fungerer som mor for barnet

-morra til ungen drog på et års skole i syden

- idag bor de hver for seg, og dattera har pent lite med ungen sin og gjør

- toppen av det hele var at det ikke var barnefaren som var faren allikevel!

syns dette er trist for henne. hun og barnefaren hadde vært sammen i 2 år, og barnet var planlagt! hun klarte desverre ikke ta ansvar.

mener ikke dra alle under en kam. men dette er iallefall et eksempel om hvordan det kan bli!

Skrevet

Hvorfor er dere inne på ung og gravid siden dersom dere ikke er unge gravide selv? Inne der og leser hva de skriver for så å kaste dritt om det her etterpå? Dersom man ikke er såkallet ung og gravid har man vel strengt tatt ikke noe der og gjøre? Siden er vel der for at de skal kunne diskutere med andre i samme situasjon. Ikke for å blir dømt av "moralens voktere".

Skrevet

Herregud anonym!Man må vel få gå inn på de sidene man ønsker, selv om man ikke er i samme situasjon som feks "ung og gravid". Det er vel ingen restreksjoner på dette!Man må også få diskutere et reelt problem uten og få høre at man er "moralens vokter"BLI VOKSEN!!!!

Skrevet

hmmm... når jeg tenker tilbake til da jeg var 16 så kan jeg vel si at jeg var ansvarfull nok til å bli mamma...men allikevel har jeg fått mange flere erfaringer nå som kommer til nytte. Jeg er glad jeg er ferdig med utdanning og fått festet meg ferdig og fått noen flere erfaringer først. Flere 16åringer klarer det sikkert fint, men jeg tror det er greit å være ungdom først. Man må velge bort en del ting. Jeg synes ikke det er riktig å få et barn som man setter igjen hos bestemoren for å dra på fest hver helg. Velger man å bli mamma så må man prioritere dette valget og da mister man jo mye av ungdomstiden...

Skrevet

21 er da ikke ungt for å få barn! Jeg synes dette er en mer riktig alder å få barn i enn 35... Nå er det veldig forskjellig på livvsituasjonen til folk. Men klarer man det økonomisk og har fullført utdanning (selv om man fint kan være student og mamma), så er det jo ikke for tidlig?? Om man er ung har man masse energi å gi. Kjenner ei på 37 som er 2barnsmor og hun sier det er kjempeslitsomt...

Skrevet

hei det er ikke alle som er med jevnaldrede... ja jeg er 16 år men jeg er nesten ikke sammen med noen på min alder og slik var det før jeg ble gravid også... jeg bor alene, fått plass på skole og har allerede ordnet å få til første året over to år. du var ikke moden men jeg har aldri vært med folk som er rundt min alder...

Skrevet

hei jeg synes slik du satte det opp var veldi bra (til tross for eg e 16 selv) men eg får ikke gutten min fordi han er søt jeg får det fordi jeg var uforsiktig og er 100% imot abort for jeg synes ikke det blir rett.. men jeg skal jøre mitt beste og jeg skal faktisk ikke ta et friår men jeg har en skole jeg bor rett ved siden av og har godt sammarbeid allerede nå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...