Gå til innhold

Er det ikke bakovervendt som er anbefalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg setter alltid lillegutt bakovervendt. Men ble så paff når venninna mi skulle sette inn jenta si i bilen min, hvorpå hun kommenterte:" setter du han den veien du da, det gjør ikke jeg," Akkurat som om hun syntes jeg var rar som gjorde det. Så satte hun henne fremovervendt. Hun er 4 kg og gutten min nærmer seg vel 6 kg.

Trodde da det var bakovervendt som var det anbefalte? Og er det påbudt tro? hun skal få gjøre som hun vil altså... ble bare litt nysgjerrig på om det er noen regler, og hva som er anbefalt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ungen er 4 kg, er det ulovlig å ha henne forover. Grensen går ved 9 kg, men det er anbefalt å ha de bakovervendt mye lenger. Min på 2,5 sitter bakover enda, og skal gjøre det i hvertfall et år til. Det gjorde eldstemann også.

Skrevet

Det er da vel strengt tatt forbudt å sette et barn under 9 kg forovervendt? Eller er jeg helt på bærtur??!

Skrevet

Syns det er trist når noen ikke tenker mer på barnets framtid enn som så. Den nakken blir fin i en kollisjon. Tror ikke jeg hadde kjørt en meter med et så lite barn framover, tenk på hvor saksøkt du kan bli. I tillegg til psykisk påkjenning.

Du kan lese og se filmsnutter på trygg trafikk

Skrevet

Det finnes da ikke seter til barn under 9 kg som er forovervendt? For det er jo ikke lov...

Skrevet

Hmmmmm.... var det jeg mente jeg hadde fått med meg også. Har liksom sett for meg nakken på den lille jenta ved en eventuell kollisjon også... Men da skal iallefall jeg nekte å kjøre en meter neste gang hvis hun mener hun skal sitte den veien! Må jo høre om hun faktisk vet om reglene og da, men hun har jo 2 fra før og, så hun burde jo egentlig vite det da... men siden hun har 2 fra før, så har hun egne meninger om alt, og gjør alt på sin måte! Så da gidder vel ikke hun høre på meg som er førstegangs. Men jeg får prøve...

Skrevet

Setet er importert fra england... kanskje derfor da?

Skrevet

Jeg ville definitivt ha nektet å kjøre med et så lite barn fremovervendt. Skjer det noe, er det du som er ansvarlig for å ikke ha sikret henne. Det spiller ingen rolle at moren er passasjer.

Skrevet

*grøss*

Skal nok ikke kjøre en meter til da nei!

takk for svar!

Skrevet

barn har ikke lov å sitte forovervent før de er over 9 kg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...