Gå til innhold

ang brukte madrasser!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hadde tenkt å arve en svanemadrass.men, så hørte jeg en dag noe om krybbedød og brukte madrasser...at en helst burde kjøpe ny. noen som har peiling??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gammel den da?

Jeg kjøpte ny madrass til senga, mn d var fordi jg ikke kjente de jg kjøpte senga av, åsså var madrassen gammel..

Skrevet

Leste om det i går faktisk =) De er gått vekk fra teorien om at gamle madrasser = krybbedød hvis det ikke da er en veldig gammel madrass. MEN madrassen har avtrykk av babyen som har lagt der før og det er ikke bra for ryggen til den lille...

Skrevet

For over 3 år siden da jeg gikk gravid arvet jeg en brukt seng og madrass, jeg brukte ny overmadrass da. Arvet av en kollega av meg, barna hennes hadde brukt den, og den var like fin. Snakket med jordmor om det og hun skjønnte ikke engang hva jeg snakket om den gangen for hun hadde aldri hørt om det før. Da var det hysteri her inne om brukte madrasser. Jordmora jeg hadde da jeg gikk med førstemann. Og jeg har en frisk og fin guttunge som ikke har tatt skade av å ligge på brukt madrass

Skrevet

Jeg ville kjøpt ny koster så lite og siden forskere sier att det kan ha en innvirkning på krybbedød følger jeg deres råd. Fetteren til min mann mistet deres vakre prisnesse da hun var over 8 måneder så jeg følger de rådene jeg får.

Skrevet

Dette står det på www.lub.no

(landsforeningen for uventet barnedød)

Madrass til spedbarnet

Barnets madrass er en viktig del av barnets sovemiljø. Madrassen til spedbarnet bør ikke være slitt, gammel eller myk. Vi anbefaler at madrassen er ren og at den er relativt hard slik at barnet ikke kan risikere å få nesen gravd ned i madrassen dersom barnet snur seg over på magen.

Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser er todelt: Rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En gammel madrass som ikke er vasket på 60 grader og som ikke har et vaskbart trekk over seg er ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man vil bruke en brukt madrass kan man ha et vanntett, vaskbart trekk rundt madrassen for å hindre at barnet puster inn bakterier. Pass imidlertid på at madrassen ikke for slitt eller myk. Hvis det er tilfelle bør du kjøpe ny madrass.

En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er tre-doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie.

Landsforeningen uventet barnedød har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt. Det viktigste er at madrassen er ren og fast, og at man forholder seg til de andre kjente forbyggende tiltakene for å bidra til redusert risiko for krybbedød. Det er når flere risikofaktorer får virke sammen at risikoen blir farefull.

Skrevet

tusen takk for det innlegget!:-) vi skal sjekke om madrassen kan renses,tenkte også å ha trekk på og overmadrass.kjøper selfølgelig ny om den er slitt.mener den ble kjøpt for 8 år siden og brukt i rundt et par år,ikke brukt siden.

Skrevet

Vi spurte om akkurat det samme . Vi har senga og madrassen som både jeg og broren min har brukt . Det vi fa si at denne er 17 år gammel. Snakka med jm om jeg skulle kjøpe meg en ny en, siden det er jo ikke store summen. Men ho mente alt var bullshit, gammel myte og at det bare ville være botkasta penger ..

Skrevet

jeg leste også det på siden til landsforeningen for krybbedød, og fikk egentlig litt noia.. hadde tenkt å bruke den fra dattera mi opp igjen (den er 2,5 år gammel bare). gikk for å få den renset, men det gikk ikke ant (veit ikke om jeg og renseridama kanskje missforsto hverandre egentlig, ho kunne nesten ikke norsk...). så jeg ringte og snakka med ei dame i foreningen for krybbedød, ho mente jeg burde kjøpe ny madrass! tror derfor IKKE at dette er ei gammel myte! for oss er det iallefall ikke ei kjempeinvestering å skaffe oss ny madrass, så er vi kanskje hysteriske..., men jeg vil si det er verdt noen hundrelapper å slippe å tenke seg ihel på sånt!

Skrevet

Er helt enig der . Selv tror jeg ikke det har noe med saken å si ,

å moren min jobber med foreningen for krybbedød . Fikk masse

papirer også videre om nettopp dette . Men helt klart, føler du får en madrass , er jo ikke det den største summen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...