embarazada84 Skrevet 12. august 2007 #1 Skrevet 12. august 2007 først nå fikk jeg beskjed av jordmor om at det var funnet antistoffer mot toxiplasmose i blodprøvene mine. hun fortalte at det i praksis ville si at jeg har vært smittet en gang i livet. men jeg var ganske dårlig og i Peru den første tiden av svangerskapet, og blodprøvene ble ikke tatt før jeg kom til norge og var 22 uker på vei. da lurer jeg på om noen vet hvor lang tid det tar for kroppen å danne disse antisoffene, kan det hende jeg var smittet tidligere i svangerskapet?
Gjest Ut på tur Skrevet 12. august 2007 #2 Skrevet 12. august 2007 Fikk du ikke vite noe av JM da hun ga deg beskjed?
embarazada84 Skrevet 12. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 12. august 2007 ingen klare svar nei, hun var ikke sikker på hva slags skader smitte kunne medføre og var heller ikke sikker på hvor lang tid det tok for kroppen å danne antistoffer... men hun regnet med at jeg ikke trengte å bekymre meg.....
Anonym bruker Skrevet 12. august 2007 #5 Skrevet 12. august 2007 http://www.baby.no/helse/problemer/toxoplasmose/ kanskje du finner noe her? Ellers ville jeg googla litt på det:)
fairy Skrevet 12. august 2007 #6 Skrevet 12. august 2007 Jeg mener nå at når du har antistofer i blodet mot det, så har du vært smittet og blitt immun. Før du ble gravid altså..
Anonym bruker Skrevet 12. august 2007 #7 Skrevet 12. august 2007 vel har du feks antistoffer mot andre sykdommer betyr det ikke nødvendingvis at du har hatt sykdommen og har blitt imun. Dette gjelder feks ved hiv, hvor nettopp disse antistoffene bekrefter at du er hivpositiv. Sjekk på nettet om du finner ut noe mer. Vet at toxoplasmose kan være i kroppen din i evigheter (Har en venninne som fikk det for godt over ett år siden og er fortsatt ikke 100% kvitt greiene)
Yarn Skrevet 12. august 2007 #8 Skrevet 12. august 2007 De som ikke har hatt sykdommen, bør teste seg tre uker etter at de har vært i utlandet (iallfall steder hvor denne sykdommen er mer utbredt enn her i landet). Og så er det jo slik at har man hatt sykdommen en gang, så er man "beskyttet" mot denne "for alltid". 11% av gravide har denne smitten før de blir gravide, så kan jo tenkes du har fått dette før også. kilde: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/toxoplasmose.php
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå