Gå til innhold

Jeg har født:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke termin før 23.august, men på kontroll hos jordmor for 2 uker siden hadde jeg plutselig høyt blodtrykk og proteiner i urinen. I tillegg til masse vann i kroppen. Ble sendt till sykehuset til sjekk og ble lagt inn den helga til observasjon. Masse blodprøver, blodtrykk, urinprøver osv osv.. Ble sendt hjem på søndag, måtte inn på sjekk igjen på tirsdag og torsdag, da ble jeg innlagt igjen. Utrolig slitsomt.. Fant da heldigvis ut at jeg skulle settes igang på fredag. Da var jeg i uke 37+3.

Jeg fikk satt inn en modningstablett kl 10.00 på fredag. Så gikk jeg bare rundt og kjente etter tegn på at noe skulle skje.. Men nei da.. Hadde masse kynnere, men ikke mer enn det. Klokka 16.00 fikk jeg en ny tablett og fikk beskjed om at da pleide det å bli fortgang i sakene.. Men neida, resten av dagen og kvelden gikk og ikke noe skjedde... Da klokka ble 21.30 kom jordmor inn å sa at nå skjer det ikke mer i dag. Nå skal du prøve å sove godt i natt, så setter vi deg igang igjen i morgen.. Skikkelig nedtur!! Jeg hadde jo belaget meg på å føde denne dagen!

Mannen min mente at da kunne jo han reise hjem å sove, for så å komme tilbake på morgenen. Men jeg nektet plent! Grein og grein og alt var bare skikkelig kjett.. Så han turte jo ikke annet enn å bli hos meg:-) og skulle få seng til han inn på rommet mitt. Men når klokka var 22.20 hørte vi plutselig et KLIKK inne i magen min! Hørte du det?, sa jeg. Ja, sa han. Nå gikk vannet nå. Nei, sa jeg, og prøvde å røre litt på meg..tror ikke det. Men prøvde å reise meg opp å der fløt vannet gitt! Og da hadde jeg akkurat blitt fortrolig med at ok, nå skal vi sove i natt, så skal vi føde i morra.. hehe.

Jeg fikk skiftet på meg, vi fikk inn senga til gubben, og skulle prøve å slappe av så lenge vi kunne. Men etter 20 minutter startet riene, og de kjentes bra fra første stund. Startet med 10 min, så 8 og rett på 4-5 minutt. Det gikk fort! Så når klokka var rett før 12, klarte jeg ikke ligge lenger. Ringte på, å jordmor sjekket åpning og hadde da 3 cm.

Kom inn på fødestua nøyaktig kl 00.00. Fikk lagt meg oppi badekaret. Og det var utrolig smertelindring med varmt vann på magen!! I tillegg fikk jeg bløte, kalde kluter i panna av gubben. Satt der i litt over 1 time. Da begynte det å bli såpass vondt at jeg ikke klarte å sitte der mer. Opp i senga, og hadde 5 cm åpning. Kastet meg over lystgassen:-) Forrige fødsel hadde jeg petidin,epidural, akupunktur og saltvannspapler før lystgassen, og syntes da at den ikke funka i det hele tatt.. Men denne gangen hadde jeg ikke fått noe på forhånd, å herregud så susete jeg ble!! Skikkelig på en snurr gitt:-)

Men når klokka begynte å nærme seg 02 begynte jeg å lure på om jeg skulle klare mer.. Og lurte på hva hun kunne tilby meg. Og det var i såfall epidural. Hadde håpt å slippe pga dårlig erfaring med den sist. Da virka den i kun 2 timer.. Men så tenkte jeg at om to timer er jeg ratt ferdig, så kom med den!! Jordmor hadde nok en viss aning om at dette kom til å gå fort, så hun vekslet blikk med mannen min, og sa at hun skulle bestille den snart.. Jeg trengte den med en gong jo! Men når klokka var verså 02.30 var epiduralen satt, og jeg ventet på å bli smertefri!! Men det ble jeg aldri.. For da begynte det å presse noe utrolig nedover, og epiduralen virker visst ikke på pressrier og slik.. Og da hadde jeg visst pluselig 8 cm. Så kanskje tok den toppen av noen rier, eller jeg kunne latt være med å ta den. For jeg kom meg opp på knærog sto der ei stund.

Hadde 3 skikkelige pressrier, og klokka 03.17 den 04.08.07 var plutselig lille Fredrik ute i verden! Han skrek med en gang. Veide 3100 g og var 48 cm, født 3 uker før termin. En utrolig nydelig gutt! (selvfølgelig) hehe.

Han ble født 5 timer etter vannet gikk. og jeg var på fødestua i 3 timer. Det var stritt mens det sto på, men for en fin fødselsopplevelse! Forrige gang drev jeg på i 13 timer, og trodde ikke jeg skulle overleve for alt i verden:-)

Nå er jeg hjemme å koser meg med fredrik på 8 dager, og storesøster henriette på 17 mnd:-) Nå har begge sovet, så jeg har fått skrevet historien min. Men nå er storesøster våken igjen.

Gratulerer alle som har født i det siste og ønsker lykke til, til de som skal i veien snart, Det er en utrolig opplevelse.

For 4 år siden fikk vi beskjed fra legene om at vi ikke kunne få barn på egen hånd.. Nå har vi to, som absolutt bare er laget på hjemmemåten!

klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fin historie da :-) Sitter med tårene i øyekroken, noe jeg har det for vane å gjøre i det siste når jeg leser historiene deres og jeg kan ikke vente med å få gutten min i armene. Men jeg er bare 19+2 så det er fryktelig lenge til.

Gratulerer så mye å lykke til videre med de 2 små søte :-)

Skrevet

En flott fødselshistorie!

Gratulerer med hele TO hjemmelagde barn! :)

Kos dere med begge!

Skrevet

Gratulerer såå mye. Var en herlig historie, men jeg blir litt skremt av alle disse smertene. Har ikke født før, men vi har jo alle kommet den veien en gang så det går nok fint. Har enda 4 mnd å forberede meg på :-)

Lykke til og kos deg masse hjemme :-)

Skrevet

Gratulerer så mye med gutten! Kos dere:)

Skrevet

Gratulerer, høres ut som en fin fødsel!

Skrevet

Gratulerer så masse!!!!! For en fin historie. Kos dere masse med de to barna deres :-D

Skrevet

så bra at alt gikk så bra da....du hadde nok svangerskapsforgiftning, og kunne gått mye verre. kos deg med lille Fredrik... nydelig navn forresten. blir nok å kalle gutten vår for det vi åsså, mulig med et mellomnavn...;)

Skrevet

Graulerer så mye - for en flott historie:0)

Så flinke dere er, med to hjemmesnekra unger, og så flinke dere er til å varière kjønn?! ;0)

Kos deg så masse.

Skrevet

Gratulerer så masse, jeg er rørt igjen. Dere har ihvertfall visst legene at dere kan få barn da.

Skrevet

gratulerer så mye=) kos deg masse med de to små gullongene dine=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...