Tussi og Maja Skrevet 12. august 2007 #1 Skrevet 12. august 2007 Vi ble tidlig bortskjemt med at Maja sov natten rundt. Og jeg er veldig glad for det. Men jeg drister meg til å komme med et aldri så lite problem likevel... Maja har lenge vært en morgenfugl. Og vi har i perioder slitt med at det er morgen lenge før kl seks. (En periode var det både fire og halv fem.)Nå varierer det litt når hun våkner, men de siste tre nettene har det vært kvart over fem. Hun legger seg rundt halv åtte. Da er hun veldig trøtt, og sovner uten å protestere. Når Maja våkner, tar vi henne opp så hun får mat (mm). Når hun er ferdig, raper hun, og blir lagt tilbake i senga. Alt skjer på et mørkt soverom, og vi prater ikke noe. Når hun da blir lagt tilbake i senga, ligger hun og pludrer i en halv times tid. Men så begynner hun å bli sint og lei. Da begynner hun å rope, hyle og etter hvert å gråte. Vi ligger på samme rom, så vi er oppe av og til innimellom for å gi henne smokken el.l. Tidligere sovnet hun ofte etter en times tid, men den siste tiden har hun ikke gjort det. Noen dager har vi bare tatt henne opp etter en stund (ofte etter litt over en time). Da har vi på en måte gitt opp. Noen netter sover hun helt til kl seks. Og det er et tidspunkt hvor også jeg kan godta at det er morgen:-) Hva er lurt å gjøre? På meg virker hun enkelte dager trøtt og surkete på morgenen/formiddagen, og det ser ut som om natta har vært for kort. Andre dager ser det ut som om hun har fått nok søvn (det er jo tross alt 9 1/2 time fra kl halv åtte til fem). Jeg prøvde å foreslå for mannen min at vi i dag skulle gi henne mat som vanlig, legge henne ned igjen, og ikke ta henne opp før hun hade sovet en dupp. Hun våknet 05.10. Jeg ammet og la henne ned igjen etter å ha rapa. Hun lå og pludret en halv time, ble sint, og lå og "kjeftet" og hylte til kl 06.30. Da hadde hun tisset på seg, så vi måtte skifte bleie. Etter å ha skiftet bleie, la vi henne ned, og nå sovnet hun (nesten to timer etter at hun våkna...). Skal man bare godta at det er morgen når hun våkner? Men noen dager virker hun jo trøtt og surkete.. Eller skal man være tøff og konsekvent, og bare la henne ligge der til hun har sovet igjen evt til et visst tidspunkt hvor man sier at nå er det morgen? Men hva da med de morgenene hun sover helt til kl seks? Skal vi også da legge henne ned igjen? Hvis vi ikke legger henne ned igjen da, vil hun skjønne forskjell på det og å våkne kl fem og så bli lagt ned igjen? Jeg synes også det er mye tull med søvnen på dagtid nå for tiden. Det varierer mellom en til fire timer mellom hver gang hun sover, og duppene er som regel ikke lengre enn 30-40 min. Kanskje det hadde blitt mer orden på natta, hvis duppene på dagtid hadde vært litt mer i system? Evt hvis søvnen på natta hadde vart litt lengre utover morgenen, kanskje også duppene på dagtid hadde blitt bedre? Når er det de begynner med to litt lengre dupper? Det er kanskje ikke alle som gjør det? Det hadde jo forsåvidt vært ok å hatt faste tidspunkt å forholde seg til på dagtid også.. Vi gir henne grøt på kvelden, og har gjort det en god stund nå. Hun spiser som regel nesten full porsjon. I tillegg får hun litt frukt på dagen, men det er ikke mye hun spiser da. Jeg har tenkt at hun skal få så mye hun vil, men passer på å amme først slik at det ikke skal gå utover mengden mm. Så etter f.eks 1/4 banan, vil hun ikke ha mer. Når begynner man egentlig med mere fast føde? Det kan vel ha noe å si for både duppene på dagtid og på nattesøvnen det også... I morgen får vi besøk som skal være her en hel uke. Litt kjipt å måtte gå og legge seg så innmari tidlig når man har besøk, men vi har jo ikke akkurat noe valg :-( Men de har barn selv, så de skjønner jo... Noen som har gode råd?
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 12. august 2007 #2 Skrevet 12. august 2007 Hei, Jeg kan ikke svare deg på alt, men her er iallefall det vi har gjort. mathilde har også noen ganger vært en del våken etter mating klokken fem/halv seks. Men jeg har bestemt meg for at morgen er uansett ikke før etter seks. De gangene hun har våknet og ikke ville sovne med en gang så har vi bare gitt henne smokken ett par ganger. Hun ligger og pludrer og leker med bamsene sine. Vanligvis sovner hun av seg selv. Det vi har blitt enige om er å ikke ta henne opp av senga for da tror hun det er morgen og at det skal være sånn. Har dere vurdert å legge henne på eget rom om dere har mulighet? Kan være at det roer henne mer ned når hun skjønner at dere ikke er i umiddelbar nærhet. Vi kjører også mørkt rom og ikke noe lys/lyder i den tida. Mathilde sover nå som regel da til kl. 8 og det er super bra med tanke på at hun legger seg rundt syv. Duppene hennes er også på 40-45 min på dagtid. Stort sett aldri lenger. Men vi synes det er deilig at hun ikke er så tidlig om morgenen så da går det bra med kortere dupper. Kan virke som Maja kanskje ikke får nok søvn om natta. Tror jeg har lest at de bør ha 10-12 timer per natt i den perioden. Men det svinger sikkert veldig bra barn til barn. Lykke til og håper at dere klarer å strekke natta litt lenger. Noen her inne har vel også fått råd om å legge en halv time tidligere for at de da faktisk sover lenger om natta. Kanskje verdt ett forsøk.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 12. august 2007 #3 Skrevet 12. august 2007 Den er litt vanskelig den der, vi sliter jo med litt av det samme selv. Noen dager får jeg til å legge henne etter første mating, andre dager ikke. Men som dere vil vi ikke at dagen starter før kl 06. Men kanskje dere legger henne litt seint? Mia har seineste leggetid kl 19, men det hender ofte at hun må legges før. Mellom 18.30 og 19 er hun i seng, og det tar litt tid før hun finner søvnen men da skal hun ihvertfall være i seng. Kanskje det kan funke at hun da sover lengre på morgenen? (Husker du nevnte at dere ble rådet til det, kanskje det har noe for seg...søvn avler jo søvn.)
Millapril Skrevet 12. august 2007 #4 Skrevet 12. august 2007 Huff, skjønner at dette blir litt slitsomt i lengden. Og ikke minst lange dager for deg. Har ikke noe spes annet råd enn å fortsette med å være konsekvente og kanskje også prøve å la henne sove på eget rom. Hos oss begynner dagen kl 07. Våkner Erica før det får hun mat og jeg legger henne i sengen igjen. Det er ikke alltid hun sovner, men stort sett i hvertfall. Det blir for tungt å stå opp kl 06 eller 05 hver dag for stakkars mor.
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 12. august 2007 #5 Skrevet 12. august 2007 her begynner også dagen et sted mellom 07 og 08. Gir henne ikke frokosten i senga lenger men står opp og leker litt før hun får frokost. Som regel våkner hun 1 gang om tiiiiidlig og vil ha mat, som regel ca kl 05 - 06, gir henne da mat og legger henne igjen. Da sover hun som regel et par timer til :-) Skjønner godt at det blir slitsomt om dagene skal starte kjempetidlig
Gjest Skrevet 12. august 2007 #6 Skrevet 12. august 2007 Nå er riktignok min sønn et par måneder yngre enn prinsessen din, men vi slet med noe ala det samme. + at han da gjerne gjorde dette 2-3 ganger om natten. Ba om mat og ville være våken.. Kunne være våken i 1-2 timer før han sovnet igjen. Etter 3 timer var det samme leksa. Og det var så som så med måltidet. Han spiste ikke mye. Vi tok kontakt med helsesøster for å høre hva hun anbefalte, og hun sa at vi måtte prøve å først og fremst redusere måltidene hans om natten til 1 måltid. - fordi spisingen hans var kosespising. Så ba hun oss om å markere større forskjell på morgenmåltidet og nattmåltidet. - Gjerne med lek og morro før mating på morgenen. Vi var strenge på natten. Han kunne ligge å pludre, kave og til slutt surve. Vi lot ham ligge litt lenger for hver gang før vi tok ham opp eller gav ham respons på spetakkelet sitt. Men vi tok ham sjelden opp.. - Om morgenen så gjorde vi starten på dagen litt spesiell. Lek og kosing og sang. Faktisk så synger vi samme sangen hver morgen til ham, og når han hører den så stråler han som en sol! Da vet han at det endelig er morgen.. Og jeg tar ham opp og legger ham i sengen samme med meg. Det tok en uke før han skjønte poenget. Men nå har han skjønt det. Og med de gode nattrutinene så kom også dagsrutinene. Han blir trøtt til faste tider og da timer jeg det med trening og tur.. Hvis han er veldig sutrete og kavete så gir jeg ham babymassasje på kvelden før legging, og da sover han meget bedre påfølgende dag.
Två små trollungar Skrevet 13. august 2007 #7 Skrevet 13. august 2007 Så slitsomt! Vi har litt av detsamme noen dager. Kanskje en dag per uke våkner Amanda i 5-tiden og vill opp. De andre dagerne våkner hun som regel ganske presis 06, så jeg trur nok at hun egentlig "vet" at det ikke er morgen når hun våkner kl 05... trur at hun har en innebygget klokke! Hun våknet kl 05 oftere nå hun fortsatt fikk mat om natten, så det kan kanskje lønne seg å vente med frokost til kl 06... Når hun våkner kl. 05 er vi veldig strenge og lar henne ligge i sengen til kl 06. Vi går selvsagt inn til henne med jevne mellomrom, roer henne, gir smokk etc. Men vi sitter ikke hos henne hele tiden, vi har funnet ut at hun trenger å få ligge litt alene for å finne roen og sovne om. Noen få ganger sovner hun om, andre ganger ligger hun og prater med seg selv og av og till ligger hun og skriker og vill opp... Vi prøver å markere at det er natt gjennom å nesten ikke prate eller le, og å ha det mørkt og stille. Jeg tror at dagene også blir bedre dersom nettene blir bedre, eller omvendt. Amanda sover fortsatt tre dupper hver dag, men jeg vet andre på samme alder som bare sover en gang, så det er nok veldig forskjellig. Vi har begynnt med tre fulle mål grøt/middag (før ammingen) og jeg synes det fungerer veldig bra, men selvsagt går det ut over ammingen. Men du kan jo f. eks. gi henne litt fast føde to-tre ganger per dag etter ammingen... Ellers har jeg hørt om noen som la barna tidligere på kvelden og det gjorde at de sov lenger på morgonen. Høres bakvendt ut, og fungerte ikke hos oss... Lykke til i hvert fall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå