Gå til innhold

mamma vegetarianer, pappa ikke.. hva med barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi diskuterer ikke dette, pappan er forståelsesfull og jeg og.. tvinger ikke på han min livsstil men skjærer meg i hjertet å gi ungen min kjøtt når jeg er så imot det selv.enda er barnet vårt bare 4 mnd så, ikke problem enda.

(ønsker ikke starte diskusjon om det er riktig eller ikke å være vegetarianer!!!)

hva er synspunkter.. hvordan håndterer vi dette? flere som har det slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Linser, og en del andre bønnevekster er jo flott barnemat og rikt på proteiner. Jeg er en eks-vegetarianer, men spiser sjeldent kjøtt, så her må knøttet pent venne seg til andre proteinkilder enn dyr. Kan ikke du gi ikke-kjøtt og pappan kjøtt, eller noe sånt da?

Skrevet

Jeg synes det kommer helt ann på hvorfor den ene er vegarianer. Om du har veldig sterke overbevisninger om at vegetarisk er riktig, synes jeg barnet kan spise vegetarisk til det har noen formening selv.

Skrevet

jo sikkert lurt det.

men vi er enige om at kanskje vi skal vente til hun selv ber omå få smake da.

jeg kommer ikke til å gi kjøtt nei. blir litt feil.. men jeg lager jo middag til samboer og da er det jo ofte kjøtt, etterhvert vil hun jo ant spørre.

jeg har vært sånn hele livet jeg da og det er ikke et valg jeg tok men etter jeg ble voksen så blir det mer og mer riktig inne i hodet mitt og og da blir det feil å gi henne kjøtt..

uff vanskelig dette.

Skrevet

Jeg spiser ikke rødt kjøtt (bare fugl og fisk) ,men jeg kommer tilå lage kjøttkaker til babyen. Hun får bestemme selv når hun blir stor nok om hun ikke ønsker å spise det. Det er nok en del viktige stoffer i rødt kjøtt som er bra for barnet å få i seg. Jeg synes ikke du burde gjøre ditt barn til vegetarianer bare fordi du er det selv.

Skrevet

Hvis du ønsker at barn skal være vegeterianer så ville jeg i hvertfall fått en god kostplan slik at du erstatter det sunne fra kjøtt med andre matvarer. Men dette vet du sikkert godt siden du har vært lenge vegetarianer selv. Hva om du og mannen din byttet på å lage middag slik at barnet fikk smake litt av hvert? Jeg har vel alltid vært i mot at man skal tvinge et livssyn på et barn så tidlig men vi gjør vel alle det på forskjellige måter. Vi f.eks har fokus på et godt kosthold og kjøper økologisk når vi kan. Håper at barnet vårt blir like glad i et variert og spennende kosthold som oss. Jeg elsker å lage mat og har ham allerede med på masse matlaging (dvs han sitter i vippestol og jeg kokkelerer ,-)

Skrevet

nei vil ikke diskutere som sagt omvegetarisk er bra eller ikke...

var ikke det jeg ville ha hjelp med men visste det ville komme. har heller ikke tenkt til å legge ut om hvorfor det er bra å ikke spise kjøtt men svarer deg som sier at du har vært imot å tvinge et livsyn på barn så tidlig.. DET er akkurat hva jeg IKKE gjør! og faktisk er å Spise kjøtt også en måte å leve på akkurat som å ikke er det.

er det rett å tvinge barnet til å spise kjøtt da???

selv ble jeg nemlig tvunget i tidlig alder(2 år, husker godt mors lapslaus ja...m seige kjøttbiter)

håper på flere konstruktive svar

Skrevet

og ja selv elsker jeg lage mat og lager også som sagt kjøtt til samboer

Skrevet

Jeg spiser bare fisk og kylling/kalkun og til nød lam....

Men barnet mitt kommer til å få kjøtt, selvom ikke jeg spiser det.

Jeg syns det var et veldig bra forslag på deling, lenger opp her...De gangene samboeren din evt lager mat eller gir snuppa mat, kan han få gi kjøtt hvis han vil. Når det er du som lager mat eller skal gi mat, så gir du vegetar :-))

Man kan se fort hva barnet vil ha og ikke...Jeg har aldri likt rødt kjøtt, helt frajeg var bitte liten :-)

Skrevet

Jeg skrev faktisk at alle "tvinger" på barna sitt livssyn selv om alle gjerne ikke har et like klart et som det å være vegetarianer. Hvis du allerede lager kjøtt til pappa men ikke vil gi det til barnet så har du vel allerede bestemt deg. Ikke noe galt i det, lykke til.

Skrevet

Sikkert lurt å la barnet selv be om å få smake. Det hørtes ut som en god ide. Jeg ble også itvunget seige kjøttbiter som barnet og jeg vel 25 da jeg for første gang klarte å like konsistensen...

Skrevet

Vi er selv vegtarianer. Jeg er blitt det etter snart 6 år samboerskap. Vi lager ikke kjøtt-middager hjemme og har ikke kjøttpålegg bortsett fra leverpostei. Da jeg synes vi er dårlige på å få i oss jern.

Når vi spiser andre steder får barna smake kjøtt og spise det om de vil

Det er jo selsagt enklere for oss,da igrunnen begge er vegetarianer og ikke lager kjøtt-mat.

Det ser ut for at du har valgt nå å ikke gi kjøtt selv,så da har du vel løst problemet. Hvis du er sterkt imot at mannen også gjør det. Synes jeg dere skal bli enige om det, og hvis dere ikke vil at andre skal gi henne det.

Vi har bestemt oss for at barna skal få velge selv,når de er store nok til å ta et valg.

Lykke til! Det er ikke lett å være anderledes,men mener man det er riktig, er det flott å stå på sitt!

Skrevet

Heisan:)¨

Hadde akkurat samme problemstillingen selv for noen mnd siden.

Jeg er alene med knøttet og har ikke spist kjøtt på 15 år. Uansett har jeg bestemt meg for ikke å prakke denne "livsstilen" over på barnet. Han får noen dager kjøttmiddag på glass, mens andre dager spiser han middag uten kjøtt. Vi er en del på besøk hos besteforeldre på middag og etterhvert blir det sikkert samvær med pappa`n sin. Er ikke knøttet vant med kjøtt og plutselig får det kan det faktisk føre til at han blir syk. Jeg vil aldri si at han ikke får spise pølse eller pizza i f.eks et bursdagsselskap, og mener dette er et spm han burde få ta stilling til selv når den tid kommer. Når det er sagt kommer nok et kosthold uten kjøtt til å dominere hverdagen da jeg ser for meg at jeg sjelden kommer til å lage 2 forskjellige middager til oss når han vokser til!

Skrevet

Jeg spiser ikke kjøtt, men min mann gjør. Barna får kjøtt og de elsker det. Kunne ikke drømme om å ta det valget for barna. Om de ikke vil spise kjøtt når de blir eldre så får de bestemme det når de er gamle nok til å skjønne hvorfor de evt. velger det bort.

En annen side av dette er ernæringsspørsmålet. Det er vanskelig å fullverdig kunne dekke barnas behov for alt de vil mangle uten kjøtt når de er i den viktigste perioden i livet i forhold til ernæring.

Skrevet

beklager mamma til aprilgutt , ser hva du skrev nå ja.. leste litt kjapt sist ser jeg

takk for svar. blir nok ikke til at jeg ikke lar martine spise pølser og pizza, og pappan gir henne kjøtt hvis hun ønsker det mens jeg ikke gjør det. hun skal få ta standpunkt selv...

ernæringsmessig klarer hun seg nok fint uten kjøtt men da blir det nok sånn annenhver dag her.

men ikke før hun er rundt året i det minste,

Skrevet

Går sikkert bra så lenge dere er besvisst på hva hun får i seg av proteiner, vitaminer og mineraler:)

Er forsåvidt enig i at pølser trenger de ikke når de er så småp, skal de ha kjøtt burde det være rent kjøtt. Skikkelig streng er jeg.

Har forsåvidt vært veggis før jeg også, men måtte gi opp etter 5 år pga at jeg ikke var flink nok til å få i med de riktige tingene. La på meg mye og i dårlig form. Men det var min egen feil som ikke visste hva jeg gjorde. :) Har man greie på slikt så går det jo bra. Vet hva jeg trenger nå altså, var bare ung og dum før:)

Og ironisk nok så er jeg veldig glad i linser og bønner nå! :)

Skrevet

Tror jeg ville latt barnet mitt få smakt på begge deler om han/hun ønsker det, gjelder da selvfølgelig når barnet blir så gammelt at hun skal begynne med mat... Så kan barnet selv finne ut hva det vil spise og ikke..

Lykke til og håper dere finner utav det:)

Skrevet

Syns hun skal få spise det som er et "vanlig" norsk kost frem til hun bilr gammel nok til å skjønne hvorfor hun evt ikke vil spise kjøtt.

Skrevet

hmm aneb synes liksom det er det samme som om hun spiser vegetarisk frem til hun er gammel nok til å forstå hvorfor hun evt vil spise kjøtt jeg da.. hehe kan vris begge veier.. tricky det her ja..

glad for svar!!!

tusen takk jenter

Skrevet

Vi har hatt akkurat samme problemstilling hos oss. Jeg var vegetarianer i 13 år før jeg fikk barn, faren ikke.

Jeg valgte bevisst å gi mitt barn et kosthold med kjøtt. Uansett hva slags beveggrunner jeg har for ikke å spise kjøtt, er det ikke til å komme fra at det å være synlig annerledes, kan være en belastning for barnet mitt. Jeg ønsker ikke å ha det eneste barnet i barnehagen /barnebursdag som ikke spiser pølser, og som må forklare og forsvare et standpunkt som barnet ikke har tatt selv.

For meg var dette det viktigste argumentet for å gi barnet mitt kjøtt, i tillegg til at det gjør det lettere å være sikker på at barnet mitt får i seg nok proteiner, jern og B12 i kostholdet.

Jeg skjønner at du selv har sterke meninger om kosthold, men ber deg tenke over hvilke sosiale følger et vegetarisk kosthold vil få for ditt barn.

Skrevet

Her har far vært vegetarianer i 15 år, mens jeg er "altetende".

Vi har snakket masse om hvordan vi skal løse det når vi får barn. Konklusjonen vår ble enkel: Vi skal hverken tvinge barnet vårt til å spise noe eller nekte henne å spise noe.

Hjemme lager vi stort sett vegetariske middager, men jeg bruker f.eks både skinke og røkelaks som pålegg. Mannen min og jeg er enige om at det ville bli veldig feil å nekte henne å smake på skinke sandwichen mamma spiser til frokost, men vi skal heller ikke tvinge henne til å spise det selv om hun har mer lyst på tofu ost.

Tror det er sunt å ha et avslappet forhold til dette med mat, og regner med vesla vil spise mammas egg og bacon noen ganger og pappas gulrotburgere andre ganger.

Slik får hun et variert kosthold, spiser den maten hun liker, blir ikke "den rare" ungen i barnehagen som ikke får lov hjemme til å spise pølser og pizza, og ingen av oss dytter et livssyn over på en som ikke kan bestemme selv.

Også blir hun jo garantert skikkelig veggis når hun blir tenåring og skal være i opposisjon til meg, hehe.

Dette er hvertfall sånn vi har tenkt. Ønsker deg og familien din lykke til i deres valg :-)

Skrevet

ja det med den sosiale bieten er viktig.. har tenkt på det og som sagt før,, kommer ikke til å nekte henne noe nei..

veldig glad for svar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...