Pjokkenogmamma Skrevet 11. august 2007 #1 Skrevet 11. august 2007 Hei jenter! Jeg er spansk og synes det ville vært veldig gøy å høre fra andre spansktalende mammaer! Blir spennende å se hvordan den lille gutten min kommer til å reagere på et tospråklig hjem. Vet jo at det normalt sett tar lengre tid for bilinguale barn å snakke, så det hadde vært spennende og høre fra andre i samme situasjon.
Planlegger å bli mamma igjen Skrevet 11. august 2007 #2 Skrevet 11. august 2007 Hei. Er ikke spansktalende mamma, men tenkte jeg ville svare likevel:) Jeg er norsk og faren til guttungen er engelsk. Han har derfor hatt 2 språk siden han ble født. Men han snakket like tidlig som barn som bare har ett språk å forholde seg til. I begynnelsen blanda han inn et engelsk ord her og der når han snakket norsk, og omvendt, men det gav seg fort. Han hadde heller ingen problemer med å legge om. Vet om flere familier i England i tospråklige hjem, og kan ikke si at jeg har reagert at ungene har brukt lengre tid på å snakke. Det er sikkert veldig individuelt.
minførstebaby Skrevet 12. august 2007 #3 Skrevet 12. august 2007 Heisann.. Ja,spansk er morsmålet mitt også...Det blir spennende at barnet kommer til å lære 2 språk....
Pjokkenogmamma Skrevet 24. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 24. august 2007 Snakker både du og pappaen spansk,da? Hjemme snakker vi norsk og jeg vet at det kommer til å bli litt "rart" i begynnelsen for meg å snakke spansk med den lille. Hva tenker dere?
el destino Skrevet 24. august 2007 #5 Skrevet 24. august 2007 Hei Er spansktalende men mitt morsmål er norsk og jeg kommer alltid og snakke norsk med den lille. Min kjæreste er spansktalende og vi kommer og bosette oss i Mexico. Så den lille kommer få spansk rundt seg hele tiden, blir kun meg som snakker norsk til henne. Sammen snakker vi spansk da min bedre halvdel kun snakker spansk. Så uansett hvor "merkelig" folk kommer til å se på meg når jeg får min lille prinsesse så skal hun bli norsktalende også.
Pjokkenogmamma Skrevet 29. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 29. august 2007 Det er kjempefint at holder på det som er din identitet også. Det er jo veldig heldig for dere at dere skal bo i mexico, da lærer nok barnet begge språk bedre enn i Norge.
miss_chica Skrevet 29. august 2007 #7 Skrevet 29. august 2007 Hei! jeg kan spansk og samboern min er fra chile, så han snakker spansk. Han er oppvokst i norge,kom da han var 3 år eller noe. Jeg snakker norsk til sønnen vår og han snakker både norsk og spansk. Jeg synes det har gått veldig fint. Familien hans er her i Norge og de snakker kun spansk til sønnen vår, men jeg merker at han forstår begge språk og svarer tilbake på norsk. Sikkert litt fordi han har norsk rundt seg i barnehagen hele dagen i tillegg. Nå er han snart tre år og snakker forstålig og like bra som de andre barna i barnehagen.. Litt morro at han banner på spansk da, for det er det bare vi som skjønner hittil hehe
Anicol*Blir det pergospire? Skrevet 29. august 2007 #8 Skrevet 29. august 2007 Hei hei, jeg snakker lite spansk, men gubben min er og fra chile, har bodd her siden han var to. Foreldrene hans bor og her, og de snakker lite norsk.. Så den dagen vi får barn, så vil det både bli snakket norsk og spansk..
Anicol*Blir det pergospire? Skrevet 29. august 2007 #9 Skrevet 29. august 2007 Hei hei, jeg snakker lite spansk, men gubben min er og fra chile, har bodd her siden han var to. Foreldrene hans bor og her, og de snakker lite norsk.. Så den dagen vi får barn, så vil det både bli snakket norsk og spansk..
Patetica fåkksi Skrevet 29. august 2007 #10 Skrevet 29. august 2007 Jeg snakker 99,5% flytende spansk, men det skulle vel bare mangle, har bodd her i over 7 aar. Men her hjemme kommer vi til aa snakke norsk og engelsk, siden samboern min er engelsk. Vi bor i Spania. Dere som er Spanske, de que parte sois?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå