mammatiltulla Skrevet 11. august 2007 #1 Skrevet 11. august 2007 Herregud, nå er jeg nesten litt deprimert.. Saken er, har kommet inn på et studium som ser veldig interessant ut, og som jeg virkelig har lyst til å satse på. Men saken er.. Jeg og min kjære ble enige om at vi begge skulle først og fremst satse på jobben, for så å studere på deltid. Dette fordi vi ikke vil ha studielån, og fordi vi har høyt huslån, billån, barnehage, etc. Med andre ord, vi har ikke økonomi til å være studenter på heltid. Kjenner jeg blir deprimert av dette, rett og slett. Jeg er bare 22 år, og datteren vår er 13 måneder. Føler at det er NÅ eller ALDRI. I og med at hun er såpass liten enda, er det vel mest gunstig å studere da? Har null motivasjon til å fortsette i min nåværende jobb. Tok meg til og med fri både torsdag og fredag fordi jeg rett og slett ikke orket å dra på jobb, og det er ikke likt meg. Hva skal jeg gjøre? Har lyst til å ta opp studielån, for så å jobbe kveld et par dager i uken. Det må vel holde med tanke på å dekke alle utgifter?? Sambo mener dette er en dårlig ide, men han har jo også studielån fra tidligere studier. Synes det er litt på kanten å nekte meg å gjøre det jeg har så inderlig lyst til. Studiestart er neste uke, og har så innmari lyst til å dra på informasjonsmøte hvertfall, men da er jeg altså på jobb. What to do, what to do....
Gjest ->>- Skrevet 11. august 2007 #2 Skrevet 11. august 2007 Synes du skal gjøre det. Studier lønner seg oftest økonomisk, og defintivt personlig. Studielån har fine betingelser, og er dessuten personlige lån - det angår altså strengt tatt ikke din samboer. Dessuten har jo som du sier han studielån fra tidligere, så om dere skal ha felles økonomi er det vel helt fair at dere også betaler på ditt lån. Om det blir økonomisk hardt kan dere jo vurdere f.eks å få utsettelse på huslånsavdragene i noen år.
Gjest Skrevet 11. august 2007 #3 Skrevet 11. august 2007 Go for it! Eg håper verkeleg du får moglegheita til å studere når du er så motivert for det! Og det er nok ikkje enkelt å gå tilbake til jobb når ein har mest lyst til å gjere noko anna! Eg studerer og mannen min jobbar, men han har jo ikkje studielån og vi leiger leiligheit - så vi har mindre faste utgifter, men alt går om ein er motivert for det! Du får kanskje forsørgarstipend i tillegg til vanleg lån/stipend (dette kjem an på sambuaren din si inntekt), og du kan tjene inntil 122 000kr per år utan å miste stipendet.
mammatiltulla Skrevet 11. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 11. august 2007 Får nok ikke forsørgerstipend nei, han tjener for "bra" ifølge lånekassen. Får til og med ikke stipend, men bare lån... Litt dumt, men er uansett like lysten på det studiet gitt. Må vel ta meg en prat med ham tror jeg.. Er jo rett som dere sier, han har jo også studielån. Problemet er at vi ble enige om å IKKE ta opp studielån dersom vi skulle kjøpe leilighet.. Hørtes veldig greit der og da, men har så innmari lyst:) Hehe, høres ut som en liten unge nå, men:P
Puncky med nr tre i magen Skrevet 11. august 2007 #5 Skrevet 11. august 2007 Vet du hva? Du må ikke la deg stoppe av det! Vær så snill??? Hvor langt er studiet da? Og selv om du tar opp studielån, vil du jo sikkert få høyere lønn når du er ferdig, som vil kompensere for lånet.
yinyang Skrevet 11. august 2007 #6 Skrevet 11. august 2007 Uansett, det er ikke nå eller aldri!! Jeg er 32 år, og begynner 4 års studier nå... Du kan gjøre det nå eller senere, men vær bestemt på hva du vil, og gjør det når du føler deg klar for det. Håper du tar studiene nå, hvis det er det du virkelig vil... Jeg har bodd mange år i utlandet, i fattigere strøk, og sett på livet til folk som ikke har noen valg. Du har et valg, her til lansds vil du greie det, uansett om du tar det nå eller senere. Uten noen store problemer. Men med litt mindre å rutte med...
mammatiltulla Skrevet 11. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 11. august 2007 Er på tre år, men kan vel ta det som ett år hvis ikke jeg har misforstått. Åsså må jeg vel mest sannsynlig studere noe annet i tillegg. Tror ikke bachler i pedagogikk holder til noe særlig, men virker så utrolig interessant, og ikke minst; passer utmerket for meg! Såg på studieplanen på nettet isted, og det er jo bare emner som interesserer meg. Har jeg aldri vært borti tidligere hvertfall:)
Gjest Skrevet 11. august 2007 #8 Skrevet 11. august 2007 Go for it! Er du motivert klarer du nok å både jobbe, studere og være mamma. Har ei vennine som er alene med to barn og hun klarer alt så bra atte, og du vil jo ha samboeren din der også til å støtte deg Jeg har studert heltid, men har halvparten av studielånet de fleste jeg gikk sammen med har fordi jeg jobbet om sommeren og litt på kveldene/i helgene. Anbefales!
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 11. august 2007 #9 Skrevet 11. august 2007 " Får til og med ikke stipend, men bare lån... " Sikker på at du har regna riktig?
___ Skrevet 11. august 2007 #10 Skrevet 11. august 2007 Kommer jo ann på hvor presset dere er økonomisk, men om du virkelig vil studere kan dere jo selge huset og bilen(e). Da får dere nok råd til studier. Dere kan jo starte på ntyyt med hus når du er ferdig med dine studier og får en bedre betalt jobb.
Puncky med nr tre i magen Skrevet 11. august 2007 #11 Skrevet 11. august 2007 Kan stemme det. Vi har to barn, men jeg får ikke stipend, kun lån. Mannen min tjener 27000 brutto i mnd.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 11. august 2007 #12 Skrevet 11. august 2007 Men omgjøringa etter eksamen da?
-Hengebuksvinet- Skrevet 11. august 2007 #13 Skrevet 11. august 2007 Vi ble enige om at jeg fikk gjøre ferdig mine studier først. Møtte mannen min rett før jeg begynte å studere, og har etterhvert samlet opp litt studielån. Etterpå har han fått tatt noen kurs for å oppdatere seg og videreutvikle seg innenfor sin jobb. Det er umotiverende å jobbe med noe man ikke liker, og jeg synes man bør nytte seg av motivasjonen når den er der. Studielånet klarer du alltids å betale tilbake etterhvert, vil ikke en ev utdannelse dessuten føre til høyere lønn? Lykke til. Jeg kjenner mange som har studert etter at de fikk barn. Til og med søskenbarnet mitt har begynt å studere nå, med to tenåringer og en litt yngre.
Bæremeisen Skrevet 11. august 2007 #14 Skrevet 11. august 2007 Tenk deg godt om før du sier nei......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå