majsenna™ Skrevet 11. august 2007 #1 Skrevet 11. august 2007 Er dere fortsatt i full jobb? Jeg har en stressende jobb, og har i den siste tiden vært sterkt plaget. Merker det begynner å stramme seg mot slutten av arbeidsdagen. Er så ekkelt...
Tulletutta Skrevet 11. august 2007 #2 Skrevet 11. august 2007 Hei kikker innom frå 3.tr. eg hadde masse kynner frå veke 20 vart sjukemldt i veke 24 50% av 100% legen meiner at eg kanskje bør sjukemlde meg 100% nå er 29 veker på vei og får kynnere av å henge opp klær. Så er veldig tungt skal begynne på jobb igjen på mandag etter feri i 4 veker. Høyr med legen din kynnere er heilt normalt, men det spørs i hvilken mengder.
Tussa og Sofie Skrevet 11. august 2007 #3 Skrevet 11. august 2007 Har dette daglig, vært lite i ferien, men mye på jobb, noen dager flere i timen. Legen min har ikke vurdert noen delvis sykemld eller lignende, sier det er helt normalt og ufarlig, men vet det er litt forskjellig meninger om dette. En veninne som er lege sier jeg bør vurdere sykemelding dersom jeg merker at kynnerene kommer hyppig ved stress og høyrere aktivitet...så kommer vel an på legen din antakeligvis.
Buick Skrevet 11. august 2007 #4 Skrevet 11. august 2007 Lytt til kroppen din! Tenk på at du skal ha et liv utenom jobben også og ikke bare kollapse når du kommer hjem. Hvor stor nytte kan du gjøre av deg på jobb viss du skal gå rundt med så mye kynnere? Går det ut over medarbeiderne dine? ER ikke farlig, men veldig ubehagelig og det kommer mer av det når man stresser. Det er legen sin jobb og lytte til deg. Du kjenner grensene dine best, de skal bare komme med råd. Buick
camosilla Skrevet 11. august 2007 #5 Skrevet 11. august 2007 Hvordan føles kynnere? Er i uke 18 og tror ikke jeg kjenner noe jeg. Virker som de fleste har det også?
Gjest Skrevet 11. august 2007 #6 Skrevet 11. august 2007 Lurer jeg også, er i uke 19 å tror ikke jeg har kjent noe..
pea-in-the-pod Skrevet 12. august 2007 #8 Skrevet 12. august 2007 Jeg har mange kynnere hver dag (har hatt siden uke20). Noen ganger kommer de flere ganger i timen, andre ganger kun når jeg legger meg ned. Snakket med jordmor (trodde kanskje de ville sjekke litt ekstra) og det er i følge henne helt normalt og bare bra. Så lenge de ikke er vonde er det ingen fare. Det er ikke vondt, bare ubehagelig (noen kjenner jeg ikke en gang). Skal til legen om et par uker, og kommer til å ta det opp da også - er jo livredd for at noe skal starte for tidlig. Ellers får vi se på det som at livmoren vår kommer til å være supertrent for fødsel
Tussa og Sofie Skrevet 12. august 2007 #9 Skrevet 12. august 2007 Camosilla og knerten: Kynnere kjennes som sammentrekninger i magen, hos meg drar magen seg på en måte nedover mot høyre og blir en steinhard klump, gir ubehag og ømhet ned i underlivet hos meg. Varer opptil et par minutter.... Det er livmoren som trener seg bare, og mange har ikke dette før de er over uke 30 eller helt på slutten, noen har ikke kynnere gjennom hele svangerskapet.
enpå3ogenpå1 Skrevet 12. august 2007 #11 Skrevet 12. august 2007 jeg er 26+4 og har hatt masse kynnere i noen uker nå (husker ikke helt når det startet - før uke 20 ihvertfall). Det var ganske rolig i ferien, men nå som jeg er tilbake i full jobb er det mange av de. Sa det til legen, det går jo greit, magen er ikke så stor og tung enda, men blir merkbart mer sliten av å være på jobb selvsagt. Han likte ikke at jeg har så mange, men så har jeg to svære muskelknuter i livmoren i tillegg - og han ville ha beskjed om jeg følte kynnerne kom mer hyppig. Så det spørs vel da, om det blir sykemelding etterhvert. Nå går jeg inn i skikkelig stress på jobben, med laaaaaaaange arbeidsdager og masse overtid (greit i forhold til foreldrepengene da ), men det er jo ingen som takker deg for å slite deg ut på jobb, så det er viktig å lytte til kroppen. Vi har jo ikke bare oss selv å passe på nå. Vanligvis får jeg dårlig samvittighet av sykemelding og sliter meg heller helt ut.... det får det bli en slutt på nå!!!
majsenna™ Skrevet 12. august 2007 Forfatter #12 Skrevet 12. august 2007 Det er nettopp det med samvittigheten overfor de andre på jobben som gjør meg fortvilet.. Vet at det blir sure miner. Det som gjør meg sikker på at at det er jobben og stresset der som gir meg kynnere hver dag er at de er fullstendig fraværende i helgen... Takk for masse svar. Har blitt veldig mye klokere nå, og skal ta dette opp med legen onsdag til uken. Ble ikke mindre bekymret da jeg leste på min egen side at nå (uke 23) må man ringe jordmor om man kjenner regelmessige kynnere... Uansett på døgnet og greier...
enpå3ogenpå1 Skrevet 12. august 2007 #13 Skrevet 12. august 2007 åååh? Skal man det? Hm....det er jo unektelig litt skremmende! Ser forresten at jeg skryter på meg en uke ekstra jeg.....hihi det er jo helt feil. Er "bare" 25+4. Skal til jordmor den 23, min første time der. Det blir nok noe helt annet enn en vanlig lege. Gleder meg til det :-)
Athravil Skrevet 12. august 2007 #14 Skrevet 12. august 2007 Har masse kynnere jeg også fra rundt uke 15 tror jeg. Legen liker det ikke da han mener at man ikke skal merke kynnere før uke 30... Jordmor er mer positiv og synes det er bra, "noen merker mye andre ingenting, men alle har det" sier hun. Føles som om jeg har alt fra 1 til 10+ i timen, og da hyppigst på ettermiddag/kveld etter jobb. Slitsomt og ubehagelig, men ikke vondt så da tar jeg det med ro. Fikk beskjed om å få det undersøkt om jeg fikk mer smerter, lengre/vedvarende kynnere og om det kom blodspor. Merker at det har roet seg etter at jeg gikk ut i ferie på torsdag, så jeg antar at redusert stilling/ev 100% sykemelding kan være bra for kroppen om man stresser mye eller jobber fysisk hardt. Hør hva legen sier, om han sier du og babyen har det bedre med sykemelding så er det han du skal lytte til. Jobben har ansvar for å dekke jobben når folk blir sykemeldt, selv om ikke alle gjennomfører det. Viktigste er at vi ikke bør gå rundt med dårlig samvittighet, selv om det kan være vanskelig...
majsenna™ Skrevet 12. august 2007 Forfatter #15 Skrevet 12. august 2007 EnLitenEn: Det står ingenting om hvilken styrkegrad disse kynnerene skal ha for at man skal bli bekymret og ringe.. les det som står under uke 23.. litt rart egentlig, for alle har jo forskjellig smerteterskel.. tenk om jeg går rundt og mener jeg har moderat vondt, mens en annen ville skreket opp og blitt superbekymret!! Er mye rart man kan gruble over i denne tiden Er det ditt første besøk hos jordmor? Og bestilte du denne timen selv?
KristineH79 Skrevet 12. august 2007 #16 Skrevet 12. august 2007 Jeg har oxo kynnere til tider men kjenner dem ikke på kroppen... Kjenner dem bare når jg tar på magen mens jg har kynnere og da er den hard, ik noe ubehagelig... Er nok forskjellig hvordan kynnere kjennes!
majsenna™ Skrevet 12. august 2007 Forfatter #17 Skrevet 12. august 2007 Athravil: Takk for kloke ord Jeg merker kynnerne på den måten at jeg blir frosset i en fremoverbøyd stilling.. som om noen skal "vri opp" livmoren min.. høres sikkert rart ut, men det er ikke spesielt vondt - bare fryktelig ubehagelig og skremmende. Det varierer om jeg kjenner det sterkest på sidene av magen og fra underlivet og opp. Kan jo hende at det er noe annet jeg kjenner.. har jo aldri vært gravid før. Skal bli godt å få en samtale med legen, så ender det vel kanskje opp med en 50 % sykemelding. redusert arbeidstid vil nok garantert hjelpe mot stresset. Ikke moro å sovne på sofaen rett etter jobb og ikke orke noe annet.. Hadde vært fint med litt sosialliv også.
enpå3ogenpå1 Skrevet 12. august 2007 #18 Skrevet 12. august 2007 may-linn: ja det er mye rart en kan bekymre seg over. Uansett er det greit å være obs på kroppen sin. Jeg er ikke bekymret over kynnerne, de er ubehagelige ja, men det går jo greit. Men som du sier - kommer sikkert ann på smerteterskelen til den enkelte. Men så lenge jeg ikke har vondt i magen ellers regner jeg med at ting er normalt. (hadde skikkelig vondt i mage/rygg i uke 19, da det enda ikke hadde gått over etter 1 1/2 døgn ringte jeg legevakten. Fikk beskjed om å komme inn på føden. Det var da de fant ut om muskelknutene og de sjekket livmorhalsen - og den var kort (ca 3 cm). Fikk sterke smertestillende og beskjed om å ta det med ro. Dagen etter ble livmorhalsen målt til 4,5 cm igjen) Så man bør absolutt følge med og kjenne etter på kroppen. For de sa til meg at det kunne ført til fødsel.....og DET hadde vært altfor tidlig!! Første gang jeg skal til jordmor. Jeg ringte selv og fikk siste plassen for de med termin i nov. Men pga ferie der, har jeg ikke fått time før nå. Men jordmor er noe man må fikse selv ja!
Gjest Skrevet 12. august 2007 #19 Skrevet 12. august 2007 Jeg er i uke 26. Har kynnere hver dag og jobber 100%, synes det går greit. Kynnere er bra trening for livmoren, men hvis de blir regelmessige skal man kontakte fødeavdelingen for å sjekke om det evt. kan være rier. Jeg klippet inn en nyttig artikkel om kynnere jeg har funnet her på Barn-i-magen. Kynnere Av Jordmor Siri von Krogh Alle gravide har kynnere, men man kjenner det bare i varierende grad. Kynnere er muskelsammentrekninger i livmoren. Den vokser og bygger seg opp mens babyen vokser inni deg. Fra å ha en størrelse som en litt stor tommeltott, før du ble gravid, blir den nå så stor at den kan romme en helt ferdig baby! Livmoren består av 90% muskelmasse og 10% bindevev. Kynnere er rett og slett det at musklene trener seg opp til den jobben de skal gjøre ved fødselen. Før man blir gravid veier livmoren rundt 70 gram, og når man er fullgått i svangerskapet, så veier den ca 1100g. Muskelfibrene i livmoren øker opptil 20 ganger den lengden de hadde før du ble gravid. De øker også kraftig i mengde. Musklene organiserer seg også underveis slik at de på best mulig måte kan dytte babyen ut når den skal fødes. For å trene seg opp til dette arbeidet, så har man det som kalles for kynnere. Det er rett og slett livmoren som trekker seg sammen for at musklene skal bli sterke nok til det viktige arbeidet som en fødsel er. Musklene i livmoren er ikke viljestyrt, så dette er noe vi ikke kan ta kontroll over selv. Du begynner med kynnere veldig tidlig i graviditeten, men de færreste kjenner noe særlig til det da. Førstegangs fødende opplever som regel ikke kynnere som plagsomme i selve graviditeten. Dette kan imidlertid flergangsfødende gjøre. Det kan faktisk komme ganske tidlig, men er ikke farlig. Alle vil etter hvert kunne kjenne utenpå magen og på livmoren at den trekker seg sammen og blir hard som en ball, slik at man ikke lenger kan kjenne babyen fra utsiden. Det er mange som kjenner kynnerne bedre når de er slitne, og derfor ofte mer om kvelden enn på morgenen. Forskjellen på kynnere og rier er i hovedsak at kynnere kommer helt uregelmessig og varer som regel i flere minutter, 10-15 minutter uten at det er noe farlig i det. Rier derimot kommer helt regelmessig, nesten så du kan stille klokka di etter dem og varer mye kortere. Rier begynner oftest med en lengde på 20- 30 sekunder, og så blir de lengre og lengre. Mot slutten av en fødsel varer de rundt ett minutt, noen ganger 1 1/2. På det stadiet er du som regel ikke i tvil om at du er i fødsel lenger. En kynner kjennes som oftest bare i mageregionen, mens en ri vil ofte også kjennes bakover i ryggen. Kynnere gir som oftest ikke så mye press nedover i skjeden som det en ri gir. En skikkelig ri er dessuten så hard at hvis du kjenner på magen med fingertuppene dine, så kan det være like hardt som å kjenne på en bordplate! Det dreier seg om ganske store krefter! Men er du i tvil om du har kynnere eller rier, uansett når i svangerskapet det er, så ta kontakt med det stedet der du skal føde og få det avklart med dem. Det er derfor jordmødre er til, for å hjelpe deg som er gravid, akkurat når du trenger det!
Anonym bruker Skrevet 13. august 2007 #21 Skrevet 13. august 2007 Kluet er mengden kynnere. Saken er, i følge min lege, at kynnere er en såkalt aerobmuskelbevegelse i livmora, som når du jogger og ikke får vondt i beina. Dette gjør ikke vondt. Men dersom du får for høy intensitet, altså for mye kynnerer, KAN bevegelsen bli anaerob, som når du løper intervaller og får melkesyre. Kynnerene blir da vonde fordi det danner seg melkesyre. Disse vonde kynnerene KAN, dersom en ikke tar signalene og er uheldig, føre til fortidlige rier. Kynnere er helt normalt og helt vanlig, men dersom en har det veldig mye og merker at f.eks. jobbsituasjonen fremkaller dette, er det kanskje grunn til å ta det på alvor. Snakk for all del med legen din!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå