Anonym bruker Skrevet 11. august 2007 #1 Skrevet 11. august 2007 Lillegutt her er seks mnd, og har fått grøt i ca.en mnd. Er ikke villt begeistret, men får da i han litt hver kveld, men ikke på langt nær en porsjon. Hvor mye grøt spiser deres søte små på seks mnd? Hva er det andre måltidet dere introduserer? Selv gir jeg litt fruktpure midt på dagen, og tenkte jeg skulle begynne med litt middag på noen dager. Noen som har noen gode råd når det gjelder tilvenning av mat og evt hvor fort og hvordan en går fram? Eller evt en nettside der det står beskrevet? Sikkert store forskjeller på hvordan foreldre gjør dette, men det hadde vært fint om noen hadde tatt seg tid til å gi noen råd:)
Alvepike Skrevet 11. august 2007 #2 Skrevet 11. august 2007 gi han en skje selv når du mater han, da kan du lure i han maten når han stikker skjeen i munnen. det gjør jeg med tulla mi. for hun begynner alltid å tulle når det er litt mindre enn en halv porsjon igjen
Gjest Skrevet 11. august 2007 #3 Skrevet 11. august 2007 En porsjon grøt for gutten min er et sted mellom 0.5 og 1.5 dl avhengig av hvilket måltid og dagsformen. Vi begynte først med middag vi da, også grøt. Middagen var til å begynne med bare potetmos, også har vi etter hvert avansert til litt gulrot, fisk, kylling osv. Til dessert har jeg pleid å gi litt fruktmos av et eller annet slag. Grøten gullet vårt får og liker best er hjemmelaget grøt av havregryn. Jeg koker grynene i vann, også sper jeg ut med kaldt vann og blander i banan- eller eplemos. Nye matvarer er jeg fremdeles litt forsiktig med, sånn at han får bare 1-3 teskjeer første gangen, sånn i tilfelle han reagerer på det. Men jeg har ikke hatt tålmodighet til å bruke to hele uker per matvare sånn som det stod i den boka fra hs....da hadde jo knøttet vært konfirmant lenge før vi kom oss gjennom kjøleskapet
2flottebarn;) Skrevet 11. august 2007 #4 Skrevet 11. august 2007 Vi har holdt på med grøt i snart to måneder (gutten min er 6,5 mnd). Først i forrige uke gapet han etter skjeen. Vi gir hippo grøt m/ pæresmak + en annen smak som jeg ikke husker. Vi er nå oppe i 6 ts pulver som blandes i varmvann. Vi gir fruktpurre ved siden av har også blandet litt maltestrakt noen ganger, det liker han godt! Vi gir grøt 2 ganger om dagen nå og tenker kanskje å utvide til 3 måltid snart slik at han får begynne å prøvesmake litt middag. Nå får han lunsj i 11-12 tiden og kveldsmat i 6-7 tiden. Han spiser mer grøt når han får litt vann imellom skjeene. Vi har også måttet lurt han masse før han begynte å gape, latt han leke med ting ( som han ofte fører mot munnen for så å gape opp, fått han til å le +++ for så å lure skjeen inn i munnen hans) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå