Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Synes det er skikkelig plagsomt med all oppmerksomheten nå som jeg er 3 dager over termin. Alle spør og maser og venter.

Og tanken på hvordan dette skal bli med alle barselbesøkene.... får faktisk litt klump i halsen.

Mannen min har 5 søsken og 11 halvvoksne nevøer og nieser som alle nok synes de skal komme på besøk fortest mulig. Jeg har 3 søsken og 2 stesøsken. Vi har begge skilte foreldre, så der blir det også dobbelt opp. I tillegg har vi mye naboer som nok vil komme og kikke. Og alle vennene våre. Hvorav mange ikke ringer på forhånd, ofte ringer de ikke engang på døra, de går bare rett inn, ler og bråker og tuller med meg og blir en halv evighet... Alle er selvsagt hyggelige, men få av dem er sånne som jeg slapper av med - særlig ikke i morgenkåpa med barseltårer rett rundt hjørnet.

Jeg får helt noia ved tanken på å måtte forholde meg til alle disse menneskene. Og på at alle skal se og holde og mene noe om babyen min. De eneste jeg har LYST på besøk fra, er moren min og søsteren min, og de av venninnene mine som har barn selv.

Til sammen blir jo dette 15-20 besøk, og alt er teknisk sett nærmeste familie, så vi kan liksom ikke sile ut noen, men ikke andre. Har mest lyst til å emigrere til hytta til jeg føler meg litt mindre hudløs og litt mer ovenpå.

Har snakket litt med mannen min om det, men synes det er litt vanskelig, for det er jo først og fremst hans familie og venner jeg ikke orker. Jeg har ymtet frampå om at vi kanskje kan si at jeg sover, og at han kan ta med babyen ned og ta seg av besøkene, men jeg kan jo ikke gjøre det hver gang.

Uff, dette ble fryktelig langt og er jo egentlig et luksusproblem...

Noen andre asosiale jenter med megafamilier her som har noen gode råd eller erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville vertfall låst døren:) Også syntes jeg at det bør være lov å si nei hvis du er sliten, det forstår de nok? Ta litt om gangen å slapp av å kos dere selv, det er jo viktigst!

Skrevet

Eg ville tatt i mot folk på sjukehuset vist du er i form til det, då treng du ikkje servere noko, og folk blir ikkje så lenge der heller. Ellers så er det lov og sei at ein er sliten og ikkje orkar så masse besøk rett etter fødsel. Lykke til!

Gjest Ut på tur
Skrevet

Enig med hun som sier dere må låse døra.

Hva med å invitere alle på en gang ?

Hans familie i en pulje og din familie i en pulje. Litt sånn " mandag fra klokken 16-17.30 er dere velkommen til å hilse på den lille nye. Vi serverer kaffe og kjeks. Vi ber om forståelse for at dette er en ny situasjon for oss og vi trenger hvile for å bli vandt med den nye familie situasjonen" Da blir det et h... den stunden de er der, men til gjengjeld blir den kort. Dersom den lille trenger mat mens de er der går du inn på soverommet el.l og lukker døren. Eventuelt mens du sier. "dette er så nytt for oss at vi vil gjerne ha litt ro så vi går inn på soverommet en stund vi"

Enten det eller så hvorfor ikke gjøre alvor av å reise på hytta ?

Skrevet

Vet du , ikke slit deg ut på masse besøk i begynnelsen om du ikke ønsker det. Er dette den første for dere? Send en en mld når du har født om at nå er lille.... kommet til verden. Alt går bra med mor og barn og vi setter pris på besøk når vi har kommet oss litt og fått blitt kjent hjemme. Fult lovlig :)

Lås døra og om det blir for travelt sier du at du skal mate og ta med lille på ett roligere rom.:)

Skrevet

Enig med de andre her. Vi har begge mega familier og har blitt enige om at kun de nærmeste får komme. Alle andre får man ta etterhvert som man føler for når man kommer hjem. Venninna mi gjorde det. Vi besøkte de etter 3-4 uker vi og følte ikke at det var frekkt at vi ikke fikk komme med en gang. De sover jo bare uansett mer oppegående etter noen uker likevel. Ikke slit deg ut med besøk den første tiden. Bruk den på dere selv og å bli kjent med babyen.

Skrevet

hehehe... vi låste døra, slo av lyset ute + alle lys inne, untatt et lite på stua, å hadde igjen gardinene ;) så koslig atte ;D

Skrevet

kan du gi deg selv f.eks 14 dagers "karantene"? Si ifra at dere reserverer/er "bortreist" i det tidspunktet? Min erfaring er at man er nesten bortreist fra samfunnet den første tiden, så det blir ikke helt løgn heller.. :-)

Skrevet

en må egentli bare si i fra! rett og slett! Viss ikke så kommer folk... sånn er det bare...

Folk sjønner det viss de får tenke seg om..

Jeg tok i mot en del besøk på sykehuset, med tanke på at jeg ville slippe det de første dagene hjemme :)

Skrevet

Du er nok ikke den eneste i denne situasjonen.

Da vi fikk førstemann gav vi beskjed om at det var kun helt nærmeste familie vi tok i mot på besøk den første uken.

Da var det besteforeldre og tanter og onkler som kom.

Vi fikk full forståelse for dette, faktisk ingen sure kommentarer fra venner.

Var formen og overskuddet der, så tok vi med oss den lille og dro på besøk i stedenfor. Da var det vi som kontrollerte lengde og intensitet.

Og vi kommer nok til og gjøre det på samme måte denne gangen også.

Skrevet

Ja et luksus problem. Du har jo før beskrevet hvordan folk ikke brydde seg i det hele tatt . Ikke vondt ment men du er ikke særlig positiv til ting!!!

Skrevet

Det var då voldsomt som du holder oppsyn med folk da, anonym. Selvfølgelig er det et luksusproblem, og jeg har tidligere undret meg litt over at moren min var så lite engasjert - men det har nå snudd seg noe så voldsomt - og jeg synes det er bedre å lufte sine frustrasjoner på nett enn på sine omgivelser.

Anyway - tusen takk for gode råd! Vi får lage barselparty og få alle nevøer og nieser overstått i en smell. Og flykte inn i skogen på hytta hvis det blir for overveldende for lille asosiale meg.

Skrevet

Det virker også stressende på babyen at en har for mye besøk å stress de første dagene/ukene.. Mor blir da somregel stresset og det kan baby merke...Vil heller ikke ha alt det besøket etter jeg har født og kommet hjem. Vet jeg trenger endel ro..

Skrevet

Hadde anonym hatt stor familie selv ville du ikke kommentert på den måten. Stor familie er fint men også slitsomt til tider. Men det vet man jo ikke om man ikke har det selv

Skrevet

Få mannen din til å si fra på forhånd eller send ut sms etter fødselen om at dere er slitne og ikke orker så mye besøk i starten. Si fra til besteforeldrene at de kan få komme og spør om ikke de kan si fra til alle tanter, onkler og søskenbarn at de må vente litt? De fleste skjønner jo det og ingen forventer vel å bli servert noe som helst hos folk som nylig har fått barn. Da har man jo mer enn nok med å få i seg litt føde selv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...