~chess~ Skrevet 11. august 2007 #1 Skrevet 11. august 2007 Har lest at du bruker tøybleier på gutten din og lurte på om du ville dele dine erfaringer med meg? Jeg kjenner nemlig ingen som bruker det og blir bare forvirret av å lese om hvor utrolig mange varianter som fins... Lettere å høre med noen som har erfaring liksom Jeg har lyst til å prøve tøybleier på babyen som kommer. Regner med at det er brettebleier som er best i starten. Men syns det virker så klumpete med både brillebukse og ullbukse utenpå brettebleiene. Blir det plass i en vanlig sparkebukse liksom..? Lurer også på å bytte til tøybleier på poden som blir 2 år i oktober. Bruker First price-bleier nå og i det siste har jeg sett at han går og drar i bleiene og klager til meg om at vi må skifte bleie, enda vi akkurat har skiftet. Så det er helt tydelig at han ikke er komfortabel med de. Hva bruker du til gutten din nå? Mener de er omtrent like gamle..? Ble langt dette, men hadde blitt kjempeglad om du ville svare meg! Hilsen fra
Ranveig R Skrevet 12. august 2007 #3 Skrevet 12. august 2007 Hei! Det ser ut til at det blir akkurat lik aldersforskjell mellom ungane våre.. Ask er september 05 modell, og så ventar vi neste i oktober ) Eg må tilstå at dei siste mnd har vi brukt eingongsbleier på Ask, av den grunn at vi har budd hos svigerforeldra mine mens vi ventar på at huset vårt skal bli innflytningsklart. Svigers forstår ikkje dette med tøybleiene, og eg synest det var dumt å skulle ha bleiedunken ståande i andre folk sitt hus (sjølv om den luktar betydelig mindre enn kattesanden vi måtte ha med - forstå det den som kan). Så snart vi flyttar i eige hus er det tilbake på tøybleier! I starten brukte vi brettebleier med ullbukser utanpå. Vi brukte aldri brillebukser, berre bretta eine fliken av brettebleia nedi seg sjølv igjen om du skjønar. Denne gongen skal vi derimot prøve ut desse: http://www.vidunderbarn.no/vidsnappi.htm Viss du strikkar ullbuksene sjølv, så vér oppmerksom på at du fint kan bruke anna garn enn lanolingarnet frå Nøstebarn. Eg har brukt "vanleg" ulanolinisert 2-tråds farga Nøstebarngarn, men ein må då sette dei inn med lanolin før ein tar dei i bruk. Desse bleiebuksene blir mykje tynnare, men har holdt guten vår tørr likevel. Vi har (nesten) alltid brukt eingongsbleier om natta, men nattøybleieullbukser må nok vere av lanolingarnet. Det er god plass til brettebleier og ullbukser nedi ei sparkebukse, men det er mulig at du må gå opp ein størrelse i body, og heller ev. brette opp litt på ermene. Når ungen blir litt større må du berre unngå dei smalaste buksene/bukser utan stretch. Då lillegut blei for aktiv for brettebleiene (eller når vi ikkje gadd å brette meir...) begynte vi å bruke billegaste sort formsydde - dei frå www.babykos.no. Dei hadde eit sperrelag i plast, som eg fjerna - og så hadde vi ullbukser utanpå som før. Beiene funkar greitt, men dei er ganske dårleg fasong på, og virkar klumpete. Vi har og nokre få Popolini-bleier (Nøstebarn) og dei er supre i fasongen, mykje nettare. Men dei er dyre i innkjøp. I det siste har eg hatt det moro med å sy tøybleier (oppskrift: http://www.ottobredesign.com/en/print/pdf/vaippa_en.pdf ), og gleder meg til å ta dei i bruk. Ser ut til at dei vil vere passe til Ask så lenge han treng dei (med mindre han plutseleg legg på seg veldig), og eg antar babyen vil kunne bruke dei frå 7-8kg. Her har eg forresten forklart ei anna korleis eg sydde: http://www.dinbaby.com/forum/thread/10056279
~chess~ Skrevet 12. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 12. august 2007 Hei og tuuusen takk for at du tok deg tid til å svare! Ble litt klokere nå faktisk Kommer nok til å droppe brillebuksene og heller bruke sånne snappi-dingser. Får være måte på liksom.. Tenkte å prøve å strikke buksene selv, så da skal jeg teste ut det garnet du anbefalte. Greit at det blir så nett som mulig. Tror jeg skal kjøpe inn noen formsydde bleier til poden, for nestemann kan jo arve de, så det er jo ikke bortkasta selv om han forhåpentligvis slutter med bleier om ikke altfor lenge. Å sy selv er nok ikke særlig aktuelt for kløna meg, men takk for tipset allikevel! Hva slags innlegg har man i de formsydde bleiene forresten? Følger det med når man kjøper de? Moro med samme aldersforskjell på barna da. Vet du om du venter gutt eller jente denne gangen? Vi får en lillesøster
Ranveig R Skrevet 12. august 2007 #5 Skrevet 12. august 2007 Vi ventar lillesøster vi og, så sant ul ikkje lyg ) Eg har aldri brukt noko innlegg i dei formsydde bleiene, anna enn rispapir. Rispapiret kjøper du i rullar på 100 stk, same plass som du kjøper tøybleiene. Husk forresten på at når ullbuksene er nye så vil dei lekke litt dei første dagane. Det er først når dei har blitt gode og tissevåte nokre gonger at dei trutnar/blir tette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå