..... Skrevet 11. august 2007 #1 Skrevet 11. august 2007 Hvor farlig er dette egentlig? Kan fosteret få skader av det?
velsignet med to Skrevet 11. august 2007 #2 Skrevet 11. august 2007 Bare du passer på å lufte godt, og gjerne bruke sånn puste-maske hvis det er mye du skal male så skal det nok gå bra. Vannbasert maling er vel det beste.
Leikny70 Skrevet 11. august 2007 #3 Skrevet 11. august 2007 Har malt dører, vinduer, vegger og tak i flere rom her i huset får litt ekstra energi når eg går gravid tror eg, har gått kjempefint med alle ungene i svangerskapa ikke tatt skade av at eg har malt, har sørget for å ha god lufting der eg har malt, du får jo kjøpt maske og du kan bruke.
Gjest Skrevet 11. august 2007 #4 Skrevet 11. august 2007 Etter det jeg har fått beskjed om så skal man holde seg langt unna den slags når man er gravid. Det får man beskjed om på malebutikkene oxo. ja, det kan gjøre skader på forsteret. Om man i aller tillfellet må male så får man kjøpt en maske på felleskjøpet som utelukker alle gasser. den er ganske dyr(ca500) men det er det jo værdt med tanke på hva den gjør ) Jeg brukte den når vi malte her nå. Skikkelig gassmaske da og ikke så deilig å gå med, men pytt pytt.
Tpop Skrevet 11. august 2007 #5 Skrevet 11. august 2007 Jeg har undersøkt litt ang dette fordi vi driver med oppussing. Hvis du selv skal male som gravid bør du bruke vannbasert da dette avgir mindre gasser når malingen er fuktig enn den oljebaserte. Når det gjelder herding og hvor lenge det avgir gasser så er bakdelen med vannbasert at de avgir gasser opptil flere uker. Den oljebaserte avgir farlige gasser og herder i timer opptil ca 3 dager.Hvis du setter opp tempen på rommet på rundt 30grader så skjer herdingen enda raskere(gjelder begge). Hvis du skal male selv, så må du kjøpe den masken som tar gasser ikke bare de støvmaskene(de hjelper ingenting). Husk god gjennomlufting når du maler. Vi holder på med soverommet til eldstegutten vår og fikk anbefaling av å vente med å flytte han inn på rommet om et par uker etter at det var malt. (har brukt oljemaling)Når det gjaldt vårt soverom har vi valgt å ikke male da jeg fikk beskjed om at jeg kan oppholde meg i rom som er nymalte, men ikke imange timer av gangen i noen uker(gjaldt da oljemaling, enda lengre med vannbaserte). Også var det i forholdt til spedbarn da, da må man la rommet stå i 4-5mnd før du kan ta i bruk rommet til spedbarnet. Spedbarne er svært ømfintelig for disse gassene, og kan føre til astma og luftveis irritasjon. Dette er råd jeg har fått av leverandøren av butinox, pluss en sykmldt maler som er gravid(sykmldt pga jobben). Så småmaling i rom du ikke sitter oppå det som er malt gjør ingenting og luft godt i noen dager, så kan du male lister. og andre små ting eller hele rom som du ikke er i hele dagen:) Synes ikke det her var hysterisk også er det jo greie ting å forholde seg til, også er det faktisk leverandøren som jeg har fått dette fra:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå