Gå til innhold

Mini har hard mage...hjelp!!

røre-røre og lille umulius

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naa er der 2 dager siden mini har gjort i bleia og jeg kjenner at jeg begynner aa stresse.

Har gitt han sviskersaft som jeg har laget selv,men det funker ikke.

Kommer ikke en liten dert engang.

Er det jeg som er helt fjern og ikke har laget saften sterk nok eller bare mini som er vanvittig treg??

Er ca 2 uker siden vi begynte med litt fast fode og magen har vert treg siden da,men ikke saa treg som naa.

Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan prøve med maltestrakt

Skrevet

Joda,kan faa det sent fra Norge hvis det blir helt krise.

Er paa ferie for tia og det gjor jo ikke saken noe bedre.

Skrevet

Det som fungerer best hos oss er kiwi (stenene). Minstejenta sliter mye med magen.

Har du prøvd malt i melken??

Det er ganske normalt å ikke gjøre noe i bleia på et par dager. Viss du ser at han ikke plages så er det greit.

Skrevet

Ammer du fremdeles til noen måltider? Jeg fikk forklaring av helsesøster at siden jeg fremdeles ammer til noen måltider så gjør det ikke noe at snuppa ikke gjør nr 2 i bleia hver dag. Kroppen suger nemlig ut så og si alt av næringsstoffer i melka. Før jeg begynte med fast føde til ho gikk det opp til 7-8 dager mellom hver gang. Nå gjør ho alt i fra tre ganger om dagen til 2 dager imellom hver gang.

Skrevet

Jeg ser du er på ferie........

Skikkelige modne bananer hjelper (men IKKE grønne).

Skrevet

Neida,gutten er som en solstraale saa det er vel mest jeg som stresser.

Skal prove med kivi. Paere er provd,uten hell.

Skrevet

Jeg kopierer ett innlegg jeg skrev til lommelegen.no for en tid tilbake. Min gutt er nok eldre enn din, men det er sikkert endel tips som kan hjelpe nå og i fremtiden. Mini her hadde hard mage fra han var ca 8 mnd til han var rundt 1,5 år. Vi stresset med alt mulig, men fikk beskjed om å vente og ta tiden til hjelp, atd et ville løse seg selv. Jeg tror nok at de hadde en smule rett, men ved hjelp av Udo's olje som nevnes i innlegget under, så tror jeg vi satt fart på sakene; Her er svaret jeg fikk:

Forstoppelse hos 1-åring

Hei! Jeg har en sønn på 14 måneder. Han er normal av vekst, spiser godt og blir ammet til morgen og kveld fremdeles. Helt siden vi begynte med fast føde (rundt 5 mndr alder) har han hatt problemer med avføringen. Han har holdt lenge tilbake, og det har endt med smertefulle avføringer med sprekker og blod. Jeg har prøvd med termometer for å utløse trykkerefleks, svisker, massasje, mye fiber, rikelig med vann, ulike type matsorter, total ku-melkavhold (både hos meg og hos sønnen min, men problemet oppstod lenge før vi startet med kumelk), og nå i senere tid i samråd med fastlege 5-10 ml med laktulose/dag. Jeg har gitt microlax ved enkelt anledninger. Jeg ser han forsøker å trykke ut avføring, og det er spor i bleien, men så holder han tilbake. Om det kommer avføring er denne svært hard. Han har ikke avføring hver dag, og må hjelpes igang, men det kan ofte gå to-tre dager før han virker påvirket av det. Han er en frisk og rask gutt, og det virker ikke som han har magesmerter ellers. Jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre. Syntes det er fælt å se at han har havnet i en ond sirkel hvor han holder tilbake avføring, og føler at fastlegen kun avviser meg med at han muligens har melkeallergi som han vil vokse av seg. Har du noen råd til hva jeg kan gjøre for å hjelpe han? På forhånd takk!

Kvinne, 25 år

(31. desember 2006)

Svar fra Lommelegen.no

Hei !

Du har skrevet en god beskrivelse av situasjonen, og av den fremgår det at du gjør veldig mye rett. Men så har du altså allikevel ikke fått løst problemet.

Dette er nok ingen spesielt uvanlig situasjon, og det krever betydelig av foreldrene for å klare å "stå i" og holde ut dette, men man har jo ingen alternativ enn å fortsette å forsøke og å jobbe med saken, vel vitende om at så og si alltid løser seg etterhvert som barnet blir eldre.

Jeg har i forbindelse med dette svaret også diskutert problemet deres med en helsesøster, som har gitt en del av de rådene som kommer nedenfor.

En del kommentarer til det du har gjort:

Hjalp det med fravær av kumelkprodukter ? Testet du det ut lenge nok ?

Hvis det evt hjalp litt, kunne du gå i gang med dette igjen, sammen med andre tiltak i tillegg, som jeg vil beskrive i det følgende.

Søtmelk, dvs ikke-syrnet melk er kjent for å kunne gi hard mage, så uavhengig av om gutten din har en melkeallergi eller ikke så vil det være lurt å kutte dette, da man må forsøke alle tiltak som kan ha noe virkning, og ikke tenke at der er "en" ting som er løsningen på det hele.

Istedet for søtmelk bør du gi ham Biola eller Kefir, som inneholder sunne bakterier som regulerer tarmaktiviteten.

Jeg antar at du ikke gir ham kjeks, loff og annet tilsvarende som kan virke forstoppende.

Konkrete råd; forsøk alle sammen, daglig over en del tid:

Pære, evt også pærejuice (fåes på småkartonger fra Tine)

Kiwi

Hvetekli, gjerne blandet i Biola eller Kefir

Så mye vann som mulig (viktig når man bruker fiber, jfr over)

Udo`s olje: Denne kan virke MEGET avførende på en del personer, både barn og voksne, og er i tillegg særdeles sunn. Har en fin og nøytral nøtteaktig smak og kan blandes i nærmest det meste, f.eks. smoothies eller middagsmat. Bruk denne hver dag, minst en spiseskje daglig, ingen maksimalmengde.

Generelt bør du prøve å løse problemet via matinntaket, og fortrinnsvis ikke via løsninger i endetarmsåpninger slik som manipulering med termometer, microlax m.v., som heller må sees på som "kriseløsninger".

Bevegelse er også svært viktig, men det er det vel ingen mangel på hos en gutt på 14 mnd ?

Prøv de tiltakene jeg har nevnt ovenfor, gjerne alle eller flere i kombinasjon, og NB over tid. Det er viktig når man forsøker nye tiltak, å være tålmodig, slik at en ikke trekker for tidlige konklusjoner på om det har virket eller ikke, for da kan man jo i verste fall risikere å miste en virkning som hadde kommet om man hadde holdt på lenge nok.

Jeg synes også at du skal ta kontakt med deres helsesøster, da helsesøstere har svært mye erfaring, kunnskaper og praktiske råd angående slik problematikk.

Det er også særdeles viktig at du opprettholder slik kontakt med helsesøster regelmessig over tid, dvs komme tilbake igjen for oppfølging, diskutere utviklingen, evt få nye råd underveis avhengig av hvordan det går m.v.

Jeg både håper og tror at gutten din vil kunne ha nytte av disse rådene, og jeg ønsker dere lykke til !

Skrevet

Jeg ammer for det meste,men er begynt med litt grot,frukt,yoghurt og middagsglass.

Mest bare for aa faa smakt paa noe annet enn bare mm.

Kanskje derfor det ikke kommer noe:)

Skrevet

Takker:)

Har aldri hort om Udo's olje,men den hadde vert perfekt aa hatt i hus.

Hadde vert super til meg ogsaa:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...