Gå til innhold

Store søsken passe mindre søsken...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når mener dere at et barn er stort/gammelt nok til å kunne se etter et mindre søsken for en liten stund. F.eks holde et øye med en 1 åring i 5-10 minutter. Skjønner jo at det er litt individuelt og man må se an modenheten til barnet, men barn med mindre søsken er jo også vandt med å ta ansvar. Hva mener dere er grensen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i huset kan godt 9-åringen se etter 1-åringen noen minutter (5-10 min), og det går veldig greit!

Hvor grensen går kan jeg ikke akkurat si, det er vel veldig individuelt.

9-åringen min er en gutt, hvis det har noe å si... :-)

Skrevet

9-10 år kanskje?? :) aner ikke jeg,, fetteren til min kjære så etter tuppa litt på norway cup, vi kunne se de hele tiden da, men han er veldig flink med unger :) han er 10-11 år..

Skrevet

det kommer nok veldig an på barnet..datteren til en venninne av meg har passet på broren sin mens mammaen var rett nede med bosset og hentet posten.. hun var 6 år da han ble født...

søsteren til sambo var 9 år da snuppa her ble født.. hun hadde IKKE fått passet på henne alene.. og det får hun ikke enda..er 10 år og snuppa 1 år.. hun skal bare løfte og løfte og løfte hele tiden... og når hun i tillegg er en skikkelig snuble jente så får hun ikke lov til det..;)

Skrevet

Må bli opp til hver enkelt familie.

Her går det helt fint at storesøster på 9 passer lillebror på 7 mnd i små doser; ser etter ham mens jeg tar en dusj, triller ham en tur så han får sovnet...

Skrevet

Hmmm, så de bør være såpass store mener dere? Tenkte litt på neste sommer, da er mini 1 år og de to andre vil nærme seg henholdsvis 4 og 6 år. Eldstemann er sånn skikkelig storebror type, veldig ansvarsfull og er utrolig flink med babyer og små unger (under 1,5-2 år) så jeg lurte på om det ville være totalt uansvarlig av meg å be ham kanskje se etter mini noen minutter i ny og ne, f.eks vis de leker ute og jeg bare skal inn for å tisse eller noe sånt. Da blir det jo bare snakk om 1-2 minutter da. Hva tror dere?

Skrevet

det kan egentlig bare du og pappaen bedømme :) Unger er vidt forskjellige. Noen liker å pysle med småsøsken og er veldig ansvarlige, andre er ikke modne ennå.

Skrevet

Hei, min baby er nå straks 5 mnd. Storesøsken er 4 og 5 år. Begge de store har fått små oppgaver allerede om å passe på så ikke babyen triller ut for stellebordet, viss jg må ut fra badet i 30 sekunder for å grebbe til meg noe jeg har glemt i stuen f.eks. De er veldig ansvarsfulle med babyen allerede. Nå bruker jeg ikke stellebord mere, han ligge rpå stellematte på gulvet. men det er nå en annen ting...:)

Til sommeren igjen, så tror jeg med stor sikkerhet att de kommer til å klare å passe lillebroren som da er rundt16 mnd i fem minutter mens jeg går på do, setter på potetene eller annet.

Men det er som de andre sier, det er bare du og pappaen som kjenner ungene deres og vet om de kan klare den oppgaven. En annen ting er jo hvordan dere bor. Vi bor på landet, så det er liksom ingen problem med trafikk og slikt. i byen, eller nær traffikert vei, så hadde jeg ikke latt de passe en ett åring.

Skrevet

Når det bare er snakk om 5-10 minutter, og det er en spesielt ansvarsfull seksåring, bør det nok gå greit å se etter en ettåring mens du f.eks tar deg en dusj el.lign.

Mine jenter har sett etter lillebroren helt fra starten av, men de var jo 7 og 10 1/2 da han ble født.

Skrevet

5-10 minutter kan jeg godt la kusinen på 5 år se etter min små på 6 mnd og 2 1/2 år. Foe en halvtime eller mer bør de nok være litt eldre.

Skrevet

Her ser min 6 år gamle sønn etter mini på 14 mnd rett som det er (mes jeg dusjer f.eks). Det går hlet uten problemer. Han er en samvittighetsfull og omsorgsfull guttog helt til å stole på:-)

Skrevet

her passer store søster på 6 år på minsten på ett år hvis jeg må hente noe eller lignende 5 min ca men ikke lenger enn det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...