Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

VI har fått et stort problem.

Jenta vår på straks 4 år vil ikke bæsje. Hun flyr rundt og gjemmer seg når hun må bæsje og holder seg. Dette resulterer i dager uten avføring og hard mage. Selv når hun ikke har hard mage holder hun seg. Hun bare vil ikke bæsje. Dette er utrolig slitsomt både psykisk og fysisk. Jeg er rett og slett så sliten og oppgitt over dette. Vet ikke mine arme råd lenger. Passer på henne hele tiden og forteller henne at hun må gå på do når jeg ser at hun må bæsje. Hun har vært bleie fri lenge nå, så bleier er ikke et tema. Ikke vil hun ha det heller. Vi har gitt henne dulphalac og det har hjulpet på den harde magen. Hunhar så vært flink en stund men så er det pån igjen. Skjønner ikke hva som er problemet.. Dette resulterer i mange bremsespor og skittene bukser og truser. Hun prøver også å snike seg unna ved å tørke seg selv etter at hun har holdt seg og det har kommet litt bæsj i rumpa. Hun griser da fælt og må vaske hele jenta etterpå.

Huff.. Noen som har noen gode råd her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være noe hun spiser som gjør at hun blir hard i magen? Dere bør fortsette å gi henne avføringsmiddel, eller kanskje litt maltekstrakt slik at det blir lettere for henne å bæsje. Forresten, hvor lenge siden er det at hun sluttet med bleiene?

Skrevet

Hun slutta med bleier for ca 1 år siden og om natta slutta hun for ca 1/2 år siden. Det som er så slitsomt er at hun holder seg. Selv om hun ikke er hard i magen.

Skrevet

Sett på henne bleie når du ser at hun må bæsje du, så skal du se at det ikke går så lang tid før hun har gjort fra seg og bleia er full av bæsj. Klart hun sier nei til bleie når dere spør, hun vet jo at dere forventer at hun skal si nei siden det er en stund siden hun sluttet med bleier og er "stor" jente. Men det viktigste her er at hun bæsjer så jeg syns det blir for dumt å si at "bleier ikker er et tema". Et langvarig problem med forstoppelse er nok mye værre skal du se.

Skrevet

Vi prøvde bleie en stund tilbake og det hjalp ikke. Det er ikke selve do gåinga som er problemet. Det er selve bæsjinga hun ikke liker.

Skrevet

Hei. Høres ut som samme prob jeg har hatt med min sønn.

Hos han artet det seg med at han holdt seg, fikk "bremsespor" i trusa, og når han ikke klarte å holde seg lenger kom det litt friskt blod i avføringen.

Jeg prøvde først alle kjerringråd; Lactulose, svisker, fiber osv. Men gutten var viljester, og holdt igjenn.

Leste så om forstoppelse på Barn 3- 5 år ( Linken oppe på ve. side) Da skjønte jeg at vi burde ta en tur til legen.

Sønnen min hadde slitt i ca tre mnd. "Bremsesporene" var Encoprese (Dvs avføring som hadde rent på utsiden av en hard avføringsklump i endetarmen), Blødningen var små rifter pga den harde avføringen.

Behandlingen ble flytende parafin i en uke. Schiroproct salve (lokalbedovende krem, brukes og mot hemorider) + Paracet stikkpille før han ble satt på toalettet. Videre brukte jeg Lastulose i ca fire mnd.

Fikk og beskjed fra legen om at hvis ikke dette hjalp i løpet av tre dager ble det sykehusinnleggelse, med "tømming" der.

Heldigvis hadde det effekt. Nå går det veldig fint. Han måtte bare læe at det ikke var vondt, men godt og helt normalt og bæsje. Tror han kom inn i en ond sirkel som startet med at han ikke hadde "tid" til å gå på toalettet, og så ballet det bare på seg. Vi innførte og rutine om å gå på toalettet ca 30 min etter middag.

Lykke til.

Skrevet

Vet at jeg er litt sent ute med å svare, men jeg ville gjerne legge inn et svar allikevel.

Min datter på 3 sluttet med bleier for noen måneder siden, og det gikk temmelig fort. Plutselig fikk hun også det for seg at hun ikke ville gå på do og bæsje. Det var ikke det at hun ikke ville gå på do generelt, men jeg så at hun ble fortvilet når hun tydelig måtte bæsje, og prøvde å holde seg. Vi prøvde å ikke mase for mye om det, fordi jeg har hørt at det kan gjøre vondt verre, og når vi spurte, svarte hun bare nei. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg fant ut at jeg skulle spørre i barnehagen. Det viser seg at dette er veldig normalt. Tror faktisk at de fleste barn opplever det når de slutter med bleier. Det jeg fikk til råd var å ta fokus bort fra det som skjer. Prøv å sette henne på do når dere ser at hun må (min jente begynte å grøsse..) - hun må jo være enig å prøve. Så kan dere lese en bok mens hun sitter der. Det tar fokus bort fra hele bæsjingen. Det funket veldig bra hos oss. Når jeg ikke hadde noen bok tilgjengelig, begynte jeg å synge sanger. Nå bæsjer hun på do helt uten problemer.

Uansett tror jeg ikke at det er nødvendig med for mye medikamenter, før dere vet at hun har hard mage. Det høres jo ikke ut som at hun har det hele tiden.

Forhåpentligvis har det allerede løst seg, men jeg håper at det kan være gode råd for noen som fortviler.

Skrevet

Jeg har også så og si det samme med datteren min på 3,5år. Hun nekter helt å slutte med bleie. Hun holder seg når hun må bæsje, selv med bleie. Virker som hun får helt panikk når hun kjenner at hun må bæsje. Både barnehagen og helsestasjonen sier at vi ikke skal gjøre noe spesielt, dette går over etterhvert. Men jeg har lyst til å gjøre noe for det er vondt for meg å se henne ha det på denne måten.

Hun var flink en periode å tisse på do, men det har hun også sluttet med.

Hun er ikke hard i magen.

Jeg har prøvd å gjøre doen/potte til noe positivt, lest bok osv, men hun vil ikke.

Noen som har flere tips...jeg trenger virkelig råd her....

Skrevet

Du må bare fortsette å ha henne i bleier, uten å nevne dette med å gå på do i det hele tatt. Prøv så godt det lar seg gjøre å komme tilbake til normalen hvor hun gjorde alt i bleia si uten problemer, og ta det videre derfra ved å prøve avvenning på nytt om en stund.

Skrevet

Takk for svar.

Men jeg vet ikke hvordan jeg skal få henne tilbake til normalen. Hun har drevet å holdt seg nå i over et halvt år og det er vel lenge nok?!

Skrevet

Føler jeg må svare på dette etter som jeg har lang erfaring med dette.

Da men sønn var to og et halvt år, opplevde vi at vår sønn fikk bæsje vegring. Det var helt ekstremt og han gikk i mange dager uten. Etter to dager fikk han skikkelig problem med å holde seg, etter fire dager gikk han rundt å trippet og når det endelig tvang seg ut hadde han panikk, og tårene og svetten randt. Han var virkelig redd for å bæsje! Dette hadde i vårt tilfelle ingen ting med bleie å gjøre! Grunnen til at dette oppstod for vår sønn skyld var at han gikk på antibiotika som ga han hard mage, og så fikk han nok en rift slik at det gjorde vondt i tilegg. Selv etter at dette var leget hang skrekken i og det var veldig psykologisk. Vi prøvde alt! Snakke med han, middler som gjorde magen bløtere, men det spillte ingen rolle, han var nemlig redd for å bæsje! Vi kunne plutselig ikke gå bort fordig denne panikkene og gråtingen begynnte mange timer før bæsjen tvang seg ut.

Dette varte i syv mnd, og reddningen vår ble: Vi ga han avføringsmiddel annenhver dag i en ukes tid. Gutten vår syntes det utrolig deilig å slippe å selv ta kontrollen. Og han syntes det var befriende å få det ut før det hopet deg opp. Etter jeg hadde gitt han dette satte jeg han på do og sang en skikkelig tulle sang som jeg diktet opp, og som han lo godt av. Det var den sangen som den gode fe synger når hun forvandler askepott til en prinsesse. Bibedi babedi i do.. "Sett deg på do og se hva som skjer, bibbedi babbedi i do":) Noe sånt.. Etter en uke da vi så han måtte på do, satte jeg han på do og begynte å synge og tulle uten avføringsmiddel og tror du ikke det løsnet av seg selv! Endelig, dette gjorde vi noen ganger men etterhver lærte han at det ikke var farlig. Vi snakket også veldig mye om å lytte til kroppen på den tiden. Han var da ca tre år. Han synes fortsatt det er litt ekkelt og skummelt å bæsje men han lytter til kroppen nå, og vil gjerne at jeg skal synge og fortelle et eventyr når han sitter der. Lykke til.

Skrevet

Gi henne maltekstrakt eller andre ting som gjør at hun blir litt løs i magen slik at hun ikke klarer å holde igjen. Da vil hun bæsje uten at det gjør vondt når hun fyller bleia. Etterhvert vil hun glemme at det gjør vondt/er ekkelt å bæsje og så kan dere begynne med bleieslutt på nytt etter en lengre periode hvor hun har gått med bleie som før.

Skrevet

hei min jente på 4 sluttet med bleie for ca 1år siden,det gikk fint en stund og hun både tisset og bærsjet på potte..så plutselig måtte vi ta frem bleien igjen når hun skulle bærsje,vesla sa selv i fra når hun trengte bleie og eg gjorde ikke noe nr ut av det..så etter noen få mnd kuttet hun ut bleie og gikk på do..nå er hun 4 og har god vilje og begynner å bli stor vi bruker bleie på natten,men hun vil ikke gå på do å bærsje nå hvis jeg er på badet..så jeg finner en krak hun kan ha beina på og en bok hun kan lese,do papir i nærheten så lokker jeg døren inntil og går og gjør noe annet..hun går fint på do og tørker seg selv,det blir litt gris og litt bremsespor på truser...men husk de må jo lære å gjøre det selv om 2år begynner jenta de på skolen og der kan vi ikke hjelpe de med tørking av rompe,og hun går vel på stor asvd i barnehagen..tenk det kan jo hende hun faktis synes det er best og være alene når hun er på do...

Skrevet

Dette problemet har vi også med vår datter på 3 år. Hun bruker heller ikke bleie og det er ikke et tema. Hun kunne gå en uke uten å bæsje. Eneste løsningen vi har funnet så langt er å gi henne Duphalac hver morgen (det gjør at hun ikke klarer en hel uke) og så følger jeg alltid med henne. Ser med en gang når hun begynner å knipe og holde seg. Hun nekter og hyler og fekter. Men jeg må altså tvinge henne og tviholde henne på doen. Det høres forferdelig ut... men det tar bare sekunder før det kommer og da sier hun ting som: åh det er så deilig å bæsje, mamma jeg er så glad i deg osv... Har prøvd å spørre hvorfor hun ikke vil når hun vet hvor mye bedre det er å slippe bæsjen ut. Da nekter hun for det og sier: jeg ville bæsje, jeg...

Dette er visst et vanlig problem for barn i denne alderen, og noen mener det har noe med å få kontroll over sin egen kropp å gjøre... ikke vet jeg! Slitsomt er det ihvertfall, spesielt når vi er på ferie. Kan jo ikke akkurat tvinge henne på offentlige toaletter... :-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...