Mom2Two Skrevet 11. august 2007 #1 Skrevet 11. august 2007 Laptopen min har alt kræsjet en gang og jeg har kjøpt ny harddisk, men den er fortsatt ikke til å stole på.... Hører så mye varmt om Macbook, og kunne godt tenkt meg en:) Men hva er egentlig ulempene? Er det mye man må "lære på nytt"? Er den kompatibel i forhold til pc programmer man er vant til å bruke så som msn, office pakken osv. osv. Jada, jeg er helt grønn... Det jeg lurer på er altså hva er egentlig ulempene med MAC versus PC...??!?!?! Noen som kan være behjelpelige med råd til en newbie...?
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 11. august 2007 #2 Skrevet 11. august 2007 Den største ulempen, egentlig den eneste jeg kan komme på, er nettopp at enkelte ting ikke er laget for mac. Officepakken, feks, kommer et par-tre år forsinket i fh til den for pc. Og windows media center må man jobbe ganske heftig for å få sett. Men et viktig punkt som er bra: Det finnes alt i alt kanskje 50 virus gjennom tidene som har angrepet mac. Så mange finnes kanskje daglig for pc. Jeg elsker mac!
Iselilja Skrevet 11. august 2007 #3 Skrevet 11. august 2007 Jeg har en powerbook, og jeg elsker den!! Mac er veldig enkelt å bruke, det meste er intuitivt. Ulempen er at du får mer ytelse for pengene når du kjøper PC enn når du kjøper Mac. Det er også mindre programvare for mac nå, og PC kan være en fordel hvis du driver mye med programmering eller vil "bygge" maskinen din selv. Her i huset sverger jeg til Mac (på grunn av design og brukervennlighet), mens samboeren min (som er sivilingeniør og har mer peiling på data enn meg, og liker å styre mer selv) holder seg til PC. Alle vennene mine som har Mac er superfornøyde og vil ikke bytte tilbake. En blir raskt glad i en Mac, PC er mer en upersonlig dings.
Gjest Skrevet 11. august 2007 #4 Skrevet 11. august 2007 Jeg har brukt mac på jobb og jeg HATET det. Jeg personlig ble aldri komfortabel med måten operativsystemet var bygget opp på, det irriterte meg at jeg ikke kunne få vanlig mus med to knapper og skrollehjul på, og jeg holdt på å klikke over det dårlige utvalget i programvare. Mitt råd: Prøv først! Men, når det er sagt, så er mac mer holdbart (har i hvertfall pleid å være det), langt færre sikkerhetsproblemer, mye bedre utnyttelse av maskinkapasiteten...og hvis alternativet er vista, så er til og med mac os 10 bedre. Dessuten har det lekkert design. Hadde jeg taklet mac'ens særpreg hadde jeg nok valgt det og ikke pc
Gjest Skrevet 11. august 2007 #5 Skrevet 11. august 2007 + at jeg programmerer og sånt selv...og da liker jeg bedre å kunne bruke linux. Det er lettere å få til på pc
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 11. august 2007 #6 Skrevet 11. august 2007 Vet du.. det er en vanesak... Men.. jeg brukte kortere tid på å lære meg mac en det jeg gjorde på å begynne å skjønne pc igjen da jeg byttet tilbake.. syntes mac'en er genial, (ihvertfall til mitt bruk), men mannen er pc frelst :-(
Mom2Two Skrevet 11. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 11. august 2007 Høres ut som om jeg må prøve rett og slett... Men hvordan får man egentlig gjort det..? Hvor mye koster egentlig en sånn macbook?
ifie Skrevet 11. august 2007 #8 Skrevet 11. august 2007 Har ikke mye peiling, nei, men det trenger jeg heller ikke! JEG DIGGER MAC! Det er så enkelt og brukervennlig! Har aldri greid å bli riktig kompis med PC´ er...
Gjest Skrevet 11. august 2007 #9 Skrevet 11. august 2007 Jeg har brukt Mac i over 15 år nå og jeg kommer aldri noengang til å kjøpe meg en PC. Mac er tja, for å dra den litt langt, en livsstil! Jeg bruker mac, prater mac, har mac. Samme med tilhørende produkter som feks IPod. Kan ikke leve uten. Det som sier oppi her om programvare stemmer bare delvis. Det finnes lassevis med prgramvare til Mac, det den største produsenten er Microsoft. Officepakken er nesten helt lik som den til PC, den oppdateres automatisk hver gang det legges ut oppdateringer, det samme med all annen programvare. Jeg bruker også WMP blandt annet, den fungerer utmerket. For mer info om maskinene i seg selv og tilhørende produkter, samt siklebilder, sjekk www.apple.no For programvare, se samme side. For GRATIS programvare se www.downloads.com
Gjest Skrevet 11. august 2007 #10 Skrevet 11. august 2007 I Oslo kan du finne macer øverst i Oslo city i hvertfall. Du får sikkert prøve litt hvis du sier du er interessert i å kjøpe en. Billigste jeg fant var tilbud via student.no...medlemmer der får tilbud i en nettbutikk som selger mac. Husker ikke hvor mye det kostet, det ble som sagt pc på meg
Gjest Skrevet 11. august 2007 #11 Skrevet 11. august 2007 Er også helfrelst Mac-bruker. Myyye bedre =)
*jaja* Skrevet 11. august 2007 #12 Skrevet 11. august 2007 Jeg hadde først PC, men skiftet til Mac. Har ikke angret et sekund. Det er lett å lære og veldig brukervennlig. Jeg savnet office-programmer som word, exel etc så det tok jeg rett og slett og installerte. Så nå har jeg alt jeg trenger og er kjempefornøyd!
*dum&deiLig*™ Skrevet 11. august 2007 #13 Skrevet 11. august 2007 Har hørt at hvis du lager filer på Mac, må de formateres før de kan åpnes på PC? Stemmer det?
Gjest Skrevet 11. august 2007 #14 Skrevet 11. august 2007 Du kan bruke vanlig pc-mus med to knapper og skroller på mac! Bare å plugge inn. Liker ikke mac-musene selv og bruker kun pc-mus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå