Gå til innhold

Kan noen gi meg råd?

chick28 blir trebarnsmamma=)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn fra tidligere forhold som er døpt i kirka, rett og slett av den grunn at det var "tradisjon" det var aldri et tema.

Nå har jeg ny sambo og han vil ikke døpe når vi får( om vi får) og jeg er egentlig veldig enig med han, jeg er ikke kristen, står innmeldt i kirka men har i det siste lurt mer og mer på om jeg skal bare melde meg ut, men jeg har jo meldt inn barnet mitt.... Og hvordan vil han føle det i forhold til våres neste om han er den eneste og jeg er utmeldt??

Jeg er preget av konstant dårlig samvittighet for alt og ingenting.. hehe=)

Er litt rådløs... noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ut på tur
Skrevet

Dersom du føler det vanskelig å melde deg ut av statskirken så behøver du ikke det for å ha f.eks navnefest i humanetisk forbund. Tror ikke noen av dere behøver å være medlem en gang...men det er jeg ikke helt sikker på ...

Skrevet

Du kan jo også melde ut barnet. Så står dere alle likt liksom..

Skrevet

Det kan jeg gjøre men det kommer faren aldri til å gå med på....

Kan vel hende en bare må forklare det når de blir eldre kanskje...

Skrevet

Du trenger ikke å være medlem av Human-Etisk Forbund for å ha navnefest. Det er lavere deltakeravgift for barn av medlemmer, det er den eneste forskjellsbehandlignen HEF utfører.

MEN vær oppmerksom på at hvis du og/eller barnefaren er medlem av statskirken når barnet blir født blir barnet automatisk medlem også.

I forhold til din førstefødte ville jeg forklart barnet (når det blir eldre) at du endret ditt livssyn, og gjorde det som var riktig for deg, men at faren hadde et sterkt ønske om at han forble medlem av statskirken. Når barnet fyller 15 står det uansett fritt til å velge livssyn, tilhørlighet og medlemskap helt selv.

Du trenger vel ikke ha dårlig samvittighet for at du endrer livssyn. Det er en del av å leve, det å utvikle seg og ombestemme seg.

Og din førstefødte vil jo uansett vokse opp med realiteten om at mor og far er to forskjellige mennesker med forskjellig syn på verden, og at dere begge har vært med på å bestemme hvordan dere har formet livet hans frem til han er gammel nok til å bestemme selv. Jeg går ut ifra at faren er medlem av statskirken selv, siden han ikke ville gå med på å melde ut barnet? Da er jo ikke barnet "alene", selv om du, ny samboer og nr2 (om dere får) har valgt noe annet. Og det er jo mye annet dere fortsatt vil ha felles :-)

Gjør det som er riktig for deg, barnet kan velge selv senere.

Lykke til med valgets kvaler :-)

Skrevet

Det spiller jo egentlig ingen rolle om den ene er medlem og den andre ikke er det. Dere voksne kan jo fint melde dere ut. Tror neppe ungene tenker så mye på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...