Gå til innhold

noen som har peiling på nyere historie her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

som kanskje kunne ha hjulpet meg litt?

er snart ferdig men om dere evt kunne ha sett på det jeg har skrevet?

er så usikker på om jeg har skjønt oppgavene

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei altså jeg holder på med en innsending..mangler bare i,5 oppgave nå så er jeg ferdig med den puh...men sliter litt med denne da...men skal nok greie det..greia er at jeg ikke er sikker på om jeg forsto forrige oppgave og om det er nok..

er ikke ute etter topp karakter men vil gjerne bestå da:)

Skrevet

2.4 Gjør greie for grunntrekkene i og utviklingen av den italienske facismen og den tyske nazismen i mellomkrigstiden

FACISMEN I ITALIA:

Da det facistiske partiet ble stiftet sto sosialistpartiet sterkt i Italia.

Facistene stilte til valg til nasjonalforsamlingen i 1921, men fikk bare 7% av stemmene.

Året etter var Mussolini blitt italias statsminister imens Gramsci endte sine dager i fengsel.

Etter første verdenskrig var Italia plaget av stadige regjeringskriser.

Nasjonalforsamlingen ble fylt med mange småpartier, og det var ingen som klarte å danne en handlekraftig regjering.

Derfor ønsket mange av grupperingene seg facistene inn i regjeringen.

I 1922 marsjerte ca 25000 facister mot Roma og krevde at Mussolini skulle bli regjeringssjef.

Ved voldelige aksjoner hadde de allerede erobret makten på det lokale plan i mange områder, dermed fikk de selvtillit og tro på å lykkes.

Ved å trekke facistene inn i regjeringen håpet de liberale politikerne både å få temmet dem og få et stabilt styre.

Men terroren fortsatte, og etter en tid avskaffet facistene demokratiet.

Gjennom et tett samarbeid med de store industri virksomhetene og med Vatikanet klarte facistene å undertrykke fagbevegelsen og andre opposisjonskrefter.

Mussolini gav Vatikanet økonomiske fordeler og gav avkall på statens vetorett ved utnevnelser til kirkelige embeter.

Kommunister og sosialister ble kastet i fengsel, dermed skapte den facistiske bevegelsen parodoksalt nok ro i det italienske samfunnet.

Under det diktatoriske styret til Mussolini ble landet langsomt oppslukt av korrupsjon nepotisme, det vil si at slekt og venner av føreren ble hjulpet fram på bekostning av andre.

Etter den økonomiske krisen i 1929 klarte Italia seg tilsynelatende godt sammenlignet med resten av Europa.

I 1920-årene var det bare Italia som innførte et rendyrket facistisk styre, men facistiske bevegelser oppstod og gjorde seg gjeldende i flere europeiske land.

NAZISMEN I TYSKLAND:

Adolf Hitler var ikke blant stifterne av NSDAP, som var ett av mange høyrefløypartier i Tyskland, men han ble raskt partiets leder.

I likhet med facistene i Italia hadde nazistene sine egne stormtropper, Sturmabteilung(SA), som marsjerte i brune skjorter og holdt orden på partimøter.

Høsten 1923 organiserte Hitler og SA det såkalte ølstuekuppet i Mûnchen.

Under et partimøte i en ølkjeller erklærte han at partiavdelingen i Bayern ville marsjere til hovedstaden Berlin og overta makten i landet.

Hitler ble dømt til fem års fengsel for forræderi da han kidnappet mange mundighetspersoner.

Hitler sonet bare seks mnd av straffen, og han brukte rettsaken til å spre sitt syn.

I fengselet skrev han første bind av nazismens ideologiske fundament, boka Mein kampf.

Etter ølstuekuppet var det bare få forbundsstater som gav han tilgang til talerstolen.

En av disse delstatene var Thûringen, og sommeren 1926 arrangerte nazistene det første av sine velregisserte rikspartimøter.

500 menn paraderte for Hitler, som hilste med sin berømte hevede arm.

I 1928 hadde NSDAP mindre enn 3% av stemmene ved riksdagsvalget.

Men i 1933, var Hitler blitt rikskansler og veien lå åpen for diktaturet.

det som brakte Hitler og NSDAP fram i dagen, var den økonomiske krisen i Tyskland i 1930.

På grunn av en liberal valgordning myldret det av småpartier i Tyskland.

I 1932 ble NSDAP det største partiet i Riksdagen, med over en tredjedel av stemmene.

Ved valget i 1933 oppnådde nazistene 44% av stemmene.

Hitler ble president og øverstekommanderende for hæren.

Et iktatur og en diktator var skapt.

Så snart Hitler var kommet til makten nektet han å spille det gamle politiske spillet.

I likhet med facistene i Italia overtok nazistene all makt i samfunnet der de kunne.

NSDAP ble det enste tillatte partiet.

Fagforeninger kom under nazistisk ledelse, streiker ble forbudt og lønns- og arbeidvilkår ble fastsatt av staten.

Hele det tyske samfunnet ble nazifisert.

Nazister overvåket og kontrollerte at funksjonærene i statsapperatet fulgte nazistisk politikk.

Undervisningen ble nazifisert, ungdommen skulle tidlig lære seg å tjene den nazistiske sak.

Alle "arkiske" gutter mellom 13 og 18 år måtte være med i organisasjonen Hitlerjugend, jentene i den tilsvarende Jungmâdel.

Hitler opprettet også et hemmelig politi, Gestapo, og det ble anlagt konsentrasjonleirer der politiske motstandere som var fengslet uten lov og dom, skulle intreneres.

Jødehatet var som en indre motor i Hitlers virksomhet.

Nûrnberglovene av 1935, forbød ekteskap mellom jøder og mennesker av "tysk blod".

Krystallnatten i 1938 var den første omfattende pogrome, med brenning av synagoger, drap og rasering og hærverk på jødiske hjem og forretninger.

Nazistene hadde klarest av alle lovet å bryte med Versailleestraktaten og gjennreise Tysklands ære.

2.1 A Lag en oversikt over stormaktenes motsridene interesser før første verdenskrig.

1882 Trippelalliansen mellom Tyskland, Østerrike-Ungarn og Italia ble undertegnet.

1891-1905 Schlieffenplanen

1893 En fransk-russisk allianse ble undertegnet

1898 Tyskland beslutter å bygge en slagskipflåte

1904 Entente mellom England og Frankrike

1906 Storbritannia sjøsetter Dreadnought, det første slagskipet med kanoner

1907 Entene mellom England og Russland som følge av Tysklands økende makt

1914:

28.juni Den Østerrisk-ungarske tronfølgeren Franz Ferdinand og kronprinsessen ble myrdet i Sarajevo

23.juli Østerrike-Ungarn leverer ultimatum til serbia

28.juli Østerrike-Ungarn erklærer Serbia krig

30.juli Russland mobiliserer

1.august Tyskland erklærer Russland krig

3.august tyskland erklærer Frankrike krig og invaderer Belgia

4.august Storbritannia erklærer Tyskland krig

2.1 B Ta utgangspunkt i denne oversikten og gjør greie for og drøft årskaene til 1.verdenskrig

Mordene i Sarajevo var den utløsende årsak til første verdenskrig- gnisten som utløste den store eksplosjonen.

Mange mener hovedårsaken ligger i forholdet mellom Europas stormakter, som så på hvernandre som konkurrenter om makt, markeder pg prestisje.

Tysklands krav om å delta i vedrdenspolitikken vokste fram av imperialistiske forestillinger i tida.

Frykten for å bli satt utenfor , eller like gjerne kampen for å rykke opp i førstedivisjonen blant stormaktene, var en viktig drivkraft bak kolonikappløpet.

Slike stormaktambisjoner var også en vesentlig årsk til første verdenskrig.

Andre forklarer krigsutbruddet med oppbyggingen av alliensesystemene.

Tyskland hadde knyttet seg til Østerrike-Ungarn og Italia i trippelallianse.

Dermed støtte tyskerne fra seg Russland. som i stedet lente seg til Frankrike og Storbritannia gjennom trippelententen.

Kapprustning og gjensidig frykt er en tredje forklaring på at det gikk galt.

I 1914 kunne den tyske armeen mobilisere 2,2 millioner mann, nesten like mange som Frankrike og Russland til sammen.

Tyskland gjorde sitt ytterset for å bygge opp en flåte som kunne utfordre den britiske.

Britene svarte med å bygge opp slagskift av en ny type, de såkalte "dresnoughts", som var i stand til å senke en hel flåte av den gamle typen slagskip.

Opprinnelig var alliansene etablert med tanke på å forebygge krig, men det ble nå krigsforberdende skjebnesfellsskap.

Når en stat gikk til krig måtte de andre statene i alliansen mobilisere.

Forsvarsplaner fantes ikke.

Når det oppstos kriser, og krig nærmet seg, fikk generalene derfor stadig mer å si i utenrikspolitikken.

Diplomatenes spillerom ble tilsvarende redusert.

En innvending mot en slik forklaring er at politikerne kunne ha handlet annerledes, de kunne ha stagget generalene.

dette er hva jeg har skrevet da:

2.5 Gjør greie for den økonomiske oppgangen i Norge før den første verdenskrig

Perioden fra 1905 til 1917 var en sammenhengende økonomisk oppgangstid.

Bruttonasjonalproduktet steg i gjennomsnitt med 4% i året.

En av Norges viktigste ressurser var blitt fossene, og det er der vi først og frems finner årsaken til oppgangen.

I 1905 grunnla Samuel Eyde Nors Hydro- dette er et industri der det meste av kapitalen var fransk.

Kristian Birkeland fant sammen med Eyde, fram til en metode for å produsere salpeter ved å utvinne nitrogen i lufta.

det moderne jordbruket var avhengig av at jorda ble tilført nitrogen, noe som skapte et stort marked for salpeter.

Skrevet

hehe ja du det skjønner jeg:p men takk for at du gidder:)

Skrevet

Syns det var veldig bra jeg :) Du har fått med masse info, uten at det blir rotete.

(fant liten skriveleif bare; arkiske istedet for ariske)

Skrevet

tusen takk for det:)

var så usikker på om jeg hadde misforstått eller noe...

skriveleif ja..helt utrolig at du fant bare en hehe

tusen takk for at du gadd

Skrevet

Nå har jeg ikke lest igjennom alt, men kanskje du kunne forklart hvem Mussolini og Gramsci var?

Ble NSDAP regnet som et høyrefløyparti? Det står for Nationalsozialistische Deutche Arbeiderpartei? Husker ikke helt, men kanskje greit å få med seg hva det står for.

Skrevet

Du har fått med masse informasjon - og det ser bra ut dette her :-).

Når det gjelder 2.1 A - den oversikten over motstridende interesser kunne kanskje vært gjort litt annerledes - eller utdypet noe. Nå er det mer en slags tidslinje der du ikke har gjort noe poeng over hvilke motstridende interesser det er snakk om.

Når det gjelder de andre oppgavene er de mettet med mye bra informasjon - men virker stedvis preget av "klipp og lim"?

Du bør klargjøre bedre hvem/hva disse personene og partiene du nevner er.

Jeg har bare skummet fort gjennom det, så dette er bare et par ting som slo meg under gjennomlesinga.

Skrevet

Den siste oppgaven er litt tynn ser jeg nå. Den om økonomisk oppgang i Norge før 1. verdenskrig. Her kunne du ha skrevet mer. Du kunne også dratt inn den økonomiske utviklinga i Norden og Europa som en parallell.

Skrevet

ja jeg er ikke helt ferdig med den siste enda..sitter skikkelig fast

Skrevet

Her finner du litt mer kjøtt på det du allerede har skrevet om Hydro.

http://www.ssb.no/magasinet/norge_sverige/art-2005-05-09-01.html

Jeg har klippet ut et avsnitt til deg derfra også, hehehe. Har litt ledig tid ;-).

"Mellom de to høykonjunkturårene 1902 til 1920 vokste BNP per innbygger i Norge med 2 prosent hvert år i gjennomsnitt. Et typisk eksempel på hva som skjedde i denne perioden, var etableringen av Norsk Hydro i 1905. Utenlandsk kapital kombinert med norske naturressurser ga grunnlaget for etablering av ny industri og ikke minst eksportnæringer som bidro til omstillinger av næringsstrukturen og derigjennom til økonomisk vekst. Det var en sterk utbygging av fossefall og kraftproduksjon. Den nye industrien skapte en stor arbeiderklasse, og en ny sosial struktur ble gradvis etablert. Nye institusjoner ble opprettet på flere områder i samfunnet, og nye elementer i velferdsstaten ble utviklet. Innføring av allmenn stemmerett endret partistrukturen og politikken."

Jeg ville også hatt med allmenn stemmerett og fagrørsla i oppgaven. Trenger ikke skrive mye om det - men fagrørsla er svært viktig i denne perioden - og henger jo også tett sammen med den økte industrien.

Jeg vet ikke hvor omfattende oppgavene er ment å være - men siden det er såpass mange oppgaver har jeg gått ut i fra at det ikke forventes de helt voldsomme utgreiingene på hver oppgave?

Skrevet

Synes du kunne sagt litt om hva som kjennetegner henholdsvis nazismen og facismen som ideologier; hva slags tanker ligger bak deres politikk?

Tror de er ute etter det i spørsmålsformuleringen.

Ellers bra på fakta. Kanskje evnt. ta for deg de viktigste punktene og gå nærmere inn på dem, så slipper du oppramsing.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...