Gå til innhold

Rydder deres små?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min pike er 20 mnd, og det blir skjelden til at hun er med å rydder opp lekene sine om kvelden.

Stuegulvet flyter over av puslespill, duplo, butteboksdeler, dukker, og andre duppeditter. Jeg kan godt ta henne med å si at "nå skal vi rydde", men det blir til at hun leker og jeg rydder.

Det blir som oftest til at jeg rydde når hun er i seng.

Og da havner alle lekene i to esker uten system.

Hvordan gjør dere dette?

Er alle lekene sortert hver kveld?

Gjør dere dette sammen med barnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må gå mer konkret fram enn å si "nå rydder vi" når de er så små. Vis henne at "disse skal dit", og "disse skal dit" og gi henne ting og be henne legge dem på plass og også vise henne hvor tingene skal samtidig når hun ikke er vant med å rydde.

Skrevet

Ja, han er med og hjelper til. Å "rydde" er nok eit litt vagt begrep, men dersom eg peiker på ballen og spør han "kor skal ballen vere?" og ber han rydde den på plass, gjer han det. Duploklossar er det aller gøyaste å rydde, for dei lagar mykje herlig lyd når han kastar dei oppi kassen sin :o)

Viss småen snart skal legge seg og veit det, legger han/vi bamsene og dokka oppi dokkevogna slik at dei og får sove.

Men det er klart at han ikkje får til å rydde alle leikene sine aleine, eg må vere der og aktivt hjelpe han med kor alt skal vere. Forhåpentlegvis går det meir av seg sjølv når han blir eldre...

Han er snart 23 mnd forresten.

Skrevet

Min lille rydder og har gjort det helt siden hun begynte å hente leker selv.

Men det blir til at ryddingen ER en lek, hvor vi skal legge ned dukkene, og kaste legoen i boksene, og legge andre ting i en stor kasse.

Hun legger også tilbake tegnesaker selv hvis vi sier fra. :) Veldig flink.

Men jeg har vært veldig bevisst og oppmuntrende - så nå hender det at hun legger tilbake én ting før hun tar en ny.

Det hender også at heeeeele lekekassen flyter utover når hun legger seg, skal innrømme det.. ;)

Skrevet

Noen ganger hjelper hun til med å rydde, hun er veldig flink når vi er på besøk hos andre og har rotet, da rydder vi opp etter oss.. og da hjelper hun som bare det :) men hjemme er det litt mer sånn at jeg tar det når hun er lagt seg. Men det hender hun hjelper til.

Skrevet

Rydder stort sett ikke... men det hender jeg tar henne med på ryddingen og gir henne konkret beskjed om hvor hver ting skal. Hun synes det er gøy!

Men.... det er jo mer lettvint å gjøre det selv, så må innrømme at jeg tyr ofte til det. Ikke lurt, med tanke på den langsiktige effekten !!

Skrevet

Min er med å rydder. Pleier å be han om å rydde opp lekene sine i lekekassa si samtidig som jeg gjør det og da er han stort sett med ja :) Han er 18mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...