Tøysetipp Skrevet 10. august 2007 #1 Skrevet 10. august 2007 Benytter sjansen og øyner et lite håp om et svar fra noen i lignende situasjon eller noen som er kyndige til å svare på dette.. Jeg har et (særdeles) dårlig immunforsvar og pådrar meg sykdommer og infeksjoner i hytt og pine.. Min mor mente det var pga at jeg var prematurfødt. Har ikke drøftet dette med min lege, ei har hun heller tatt det opp. Men etter nærmere etteretning kan jeg ikke tenke meg at dette er normalt, og skal derfor ta en prat med henne om det. Er det en sykdom i seg selv å ha et dårlig immunforsvar? Og finnes noe man gjøre for å forebygge evt. sykdommer bortsett fra vitaminer og et sunt kosthold?
Gjest ->>- Skrevet 10. august 2007 #2 Skrevet 10. august 2007 Ja, det er mulig å ha kronisk svekket immunforsvar som en diagnose. En slektning av meg har dette. Så vidt jeg kan huske er en vanlig indikator gjentatte luftveisinfeksjoner (før hun ble diagnostisert hadde hun type ti bronkittperioder/lungebetennelser i året) og tarmproblemer, men også andre infeksjoner. Tror diagnosen heter noe slikt som common variable immunodeficiency på engelsk. Men om du er prematurfødt vil jeg tro sjansene er større for at du har fått et varig svekket immunforsvar som følge av dette. Du bør selvsagt drøfte det med legen din og ikke høre nevneverdig på meg. I tillegg til vitaminer og sunt kosthold vil jeg tro fysisk god form, nok søvn og lave stressnivåer gir positive utslag.
Tøysetipp Skrevet 10. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. august 2007 Det høres jo ut som en noget logisk forklaring, det du nevner.. Går selvsagt ikke ut for at du kan stille en diagnose, men allikevel godt å høre at det finnes en "diagnose" for det.. Går også på en del penicilinkurer i løpet av året i tilegg til andre lumkse sykdommer.. Dette med stress også tror jeg spiller en vesentlig rolle, og det for samtlige av oss.. Jeg har vært mer eller mindre syk sammenhengende et år. Slo meg plutselig i dag etter å ha fått tamponert øret, eller hva fader de kaller det på fagspråket..?! Kom ikke som en bombe at jeg ble matforgiftet på en reise, selv når de andre spiste samme type mat, og de x- antall penicilnkurene jeg har hatt i løpet av året.. Og omgangssyken man aller helst vil unnslippe gjentok seg en 5-6 ganger.. :-O Finnes det noen medisiner for det da? Eller blir det kaninfòr og vitaminer resten av levetiden?...
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 11. august 2007 #4 Skrevet 11. august 2007 Få legen til å undersøke dette grundig.. Kan det være at du har hatt mononukleose eller lignende eller en type immunsvikt.. I beste fall mangler du bare jern og noen vitaminer og er svekket pga det . Kom deg til legen så skal jeg krysse fingrene så lenge :-)
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 11. august 2007 #5 Skrevet 11. august 2007 Gutten vår ble utredet for immunsvikt og Periodisk febersyndrom.. Han hadde rett og slett vitaminmangel og jernmangelanemi + en del annet småplukk.. Begynte med nøye sammensatt kosttilskudd og han er frisk og rask... Hadde bronkitt + + + i vinter, men har ikke vært syk siden omtrent.
Luca Skrevet 11. august 2007 #6 Skrevet 11. august 2007 Tror også det er en sykdom, så det bør du vel sjekke opp. Alle de pencilinkurene du tar, tar jo også knekken på alle de gode magetarmbakteriene. Det gjør det også mye mer mottagelig for sykdommer. Prøv homeøpati neste gang, prøv å unngå så mye medisiner. Skikklieg doser med vitaminer bygger opp kropp og immunforsvar. Det er en utbredt myte at vi får i oss det vi skal ha igjennom maten, for vi spiser alt for mye bearbeidet mat. Så gå på helsekost, og kjøp vitaminer av kvalitet(feks merket Solaray) Ta multivitamin, stor dose c-vitamin og sjekk hos lege(eller gjerne homeøpat) hva annet du bør ta. Du er vel kanskje svekket nå av andre grunner, store påkjenninger gjor deg jo mindre motstanddyktig:-)
fleXibel Skrevet 11. august 2007 #7 Skrevet 11. august 2007 Lillebror hadde utrolig dårlig immunforsvar som liten.. Viste seg at han hadde hull i hjertet og at det forårsaket det.. Kontakt lege.. kan hende det er vitamin-mangel
roxanne Skrevet 11. august 2007 #8 Skrevet 11. august 2007 http://ssss.oslonett.no/syndrom.php?k=mi/diagnose Smågruppesenteret driver med hjelp til de som har sjeldne sykdommer. Primær immunsvikt er en sjelden sykdom og de som har det kan holde sykdommen i sjakk med å få regelmessig tilførsel av de immunstoffer som en mangler. Enten får man immunstoffene intravenøs regelmessig på et sykehus med den kompetansen, eller en kan få det i pumpe (som en administrer hjemme). Har en veldig hyppige infeksjoner så bør en jo utredes for det, fordi det er hjelp å få. Får jo håpe du ikke har dette da, lykke til uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå