Gå til innhold

Noen som har oppskrift på en god ostekake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venninna mi har bursdag til onsdag og ønsker seg ostekake:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JEPP! Husk at denne må lages en dag i forveien...

Ta en rund kakeform, og kle bunnen med matpapir.

1 pk Digestive kjeks (knuses til pulver)

200 gram smeltet margarin

Dette blandes, og legges i bunnen av formen. Bruk en sleiv eller skje til å pakke det ordentelig ned i formen, slik at det blir en "tett" bunn uten for mange løse smuler.

1 boks kremfløte

1 ts vaniljesukker

100 gram melis

Dette stivpiskes

1 pk stikkelsbærgele (bruk halv mengde vann!!!) Avkjøles.

1 boks lettrømme

125 g Philadelphia naturell

Bland dette sammen, og rør det deretter i den andre blandingen. Helles forsiktig i kakeformen, og rist litt for å få ut bobler. Settes i kjøleskapet over natten.

Lykke til! :-)

Skrevet

Hvis du vil jukse litt så er Toros ostekake kjempegod. Sånn pakke du kjøper og bare tilsetter lettrømme og kremost naturell. Og så kan du imponere litt ved å ha gelelokk. En garantert vinner :-)

Skrevet

Denne er kjempegod og lett å lage : )

Bunn: Knus en pakke mariekjeks. Smelt 150 g smør. Kjeks og smør blandes sammen og trykkes godt sammen i en springform.

Èn pakke sitrongelè kokes med 1,5 dl vann (ellers er framgangsmåten som det står på pakken). Sett til avkjøling. Men ikke la den stivne!

3 dl kremfløte piskes med 1,5 dl sukker og 2 ts vaniljesukker. Bland i 1 lite beger youghurt naturell og 1 beger creme fraishe. Bland i den avkjølte gelèen. Hell så dette over kakebunnen, og sett til avkjøling. (2-3 timer. Kan godt lages dagen i forveien).

Skrevet

Denne er syyykt god! Den er litt annerledes enn andre ostekaker men etter at du har smakt denne kommer du aldri til å lage noe annet igjen:

Bunn:

15 Kornmo kjeks

75 g sukker

1/2 ts kanel

125 g smelta meierismør

Knus kjeksen og bland i resten. Trykk dette godt ned i en bakepapirkledd form på 24-26 cm stek i 10-15 min på 180

Fyll:

500 g kremost naturell

150 g sukker

2 vaniljestenger (skrap ut frøene og ha i)

2-3 ss sitronsaft

4 egg

Bland sammen. Tøm dette forsiktig over kjeksbunnen når den er nystekt. Stek ostekaka på 120 grader i ca 40 min. Du kan steke den mer eller mindre ettersom hvor fast eller kremete du vil ha den. Den skal skjelve når du tar den ut, men det er lurt at den har blitt fast i kantene.

mens kaka steker lager du rømmelokk som skal på toppen:

5 dl lettrømme

7 ss sukker

1 vaniljestang

La dette stå og trekke og når kaka er ferdig stekt så tømmer du dette veeeeldig varsomt over ostekaka. inn i ovnen i 2 min. Så er den ferdig. La den avkjøle seg over natta og server den med bær eller en bærsaus ved siden av.

Skrevet

Tusen takk alle sammen. Nå blir det vanskelig å velge:)

Skrevet

Jeg har også ei, å den får jeg alltid skryt av. Kjempe god;)

Bunn:

1 pk bixit

100 gr smør blandes i en bolle

Kle bunnen på ei rundform, og klem massen nedi med en gaffel.

Gele:

2 dl vann kokes opp

2 ss sukker

1 pk gele (jordbær eller sitron gele) haes oppi og vispes. Avkjøl.

Krem:

1 bx kremfløte

2 ss sukker piskes sammen

Ha i:

2 pk naturell kremost

1 stor ss vaniljesukker

4 ss sukker

Ha til slutt oppi geleen og bland godt.

Sett kaken i kjøleskapet, og om et par timer er den klar for servering.

Skrevet

Heimmel og hav! Jeg eeelsker ostekaker!!!!!!!!!! og har lenge leita etter ei god ostekake som stekes i ovnen, det er det som er de beste og "ordentlige" ostekakene! Så denne skal jeg prøve. Et spørsmål (sikkert dumt) men vaniljestengene da er det kun frøene inni som skal i? I rømmelokket også?

Skrevet

Ja, bare frøene, men jeg pleier å la det som er igjen av stanga ligge og trekke i rømmen inntil jeg skal helle den over kaka, den gir ganske mye smak i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...