Gå til innhold

Muslimsk barneoppdragelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn som går i barnehage med en muslimsk gutt på 4 år. Han har en veldig spesiell atferd og kommer "på kant" med de fleste andre barna. Han kaster steiner, klorer, slår, dytter m.m Jeg vet at barnehagen har et oppfølgings-opplegg her, uten at jeg får noen detaljer om dette. (Taushetsplikt) Barna mine trekker seg vekk fra han i det daglige. De snakker mye om han når han kommer hjem, og nå etter 3 uker ferie, kom vi tilbake. Det første min sønn sier idet han går inn porten: "Å, nei mamma, NN er her....." Min andre sønn på 2 snakker også om han og viser kloremerker og nevner hans navn. Jeg har tatt opp dette med barnehagen, også etter at min sønn fikk hull i hodet av en stein vedkommende kastet. De sier at barna mine snakker sant, det er alt de sier og at de prøver alt de kan å holde øynene på han. Flere andre foreldre uttrykker bekymring også. Jeg har også spurt hvordan min egen sønn er? Kanskje han er en råtass selv? men fikk beskjed om at han ikke var i nærheten. I en løs samtale med de andre foreldrene, er det en av mødrene som nevner at muslimske barn mellom 0-5 år ikke blir snakket til av foreldrene. De er "barn", og oppdragelsen starter først fra 5 år? Det skulle også være spesielt m gutter som ikke skal snakkes til på lik måte som jenter..... Tror dette er veldig løse påstander. Jeg er oppdratt innenfor et trossamfunn jeg også, og vet hvor mye rykter det går om både det ene og det andre. Det hadde vært veldig interessant om noen som vet litt om muslimsk småbarns-oppdragelse, kunne svart. Mulig spørsmålet er helt på viddene, men er litt opptatt av dette for tiden. Vi skal til å feire bursdag for sønnen min, og jeg skal selvsagt be alle mann, svart og hvit, men sønnen min sa idag: Mamma, Kan vi la vær å be NN? Vær så vær så vær så vær så snill....... Jeg syns forskjellige kulturer er spennende, og er overhodet ingen rasist. Synes bare det er veldig trist med denne gutten som barna trekker seg vekk fra. Hvordan skal det gå med han i livet videre tro? (Det er kanskje tilfeldig at problembarnet i dette tilfellet er muslim. Det er jo selvfølgelig massevis av norske barn som er umulige også.) Ser frem til svar fra dere .......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg jobbet i en bh hvor det var en muslimsk gutt på 3 år. av ti barn var han den mest oppdragne og høflige så det kan hende det er veldig individuelt - oxo innenfor islam...

Skrevet

Hei

Jeg er en mor fra en muslimske land som har bodd i Norge for 10 år. Har 2 gutter selv. Ene går i barnehage (4)o g andre skole(9). Jeg har også hatt kontakt med både Norske og muslimske foreldere/barn.

Det er leit å høre at den gutten stakkar har det ikke bra i barnehage og sønnen din også det samme. Jeg tror det du har sagt er bare tillfeldig at dette barnet er muslim. Jeg har sett mange Norske gutter og til og med noen jenter også som er råtass og rampete slik at foreldre har vært slitter av dette. Og har sett hos Muslimske barn også.

Når barnet oppfører seg sånn det du fortalt da kan det tyder på at barnet enten har ADHD eller moren har hatt dårlig svangeskapperiode eller noe problem i familie.

Jeg tror ikke du kan gjøre noe med dette i det hele tatt. Men barnehage har plikt til å melde denne gutten til PPT (med samtyke av foreldre)og får hjelp av profesjonelle gruppe.

Det er viktig også at du lære til dine gutter hvordan de skal forholde seg til slike barn.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Å si at muslimer oppdrar sine barn slik og slik er vel omtrent like meningsfullt som å si at kristne oppdrar sine barn på en bestemt måte. Jeg tror at mye mer av barneoppdragelsen er bestemt av kulturen enn av religionen. Vi kjenner muslimske barn som er veldig høflige og veloppdratte, og noen som ikke er riktig så veloppdratte. Akkurat som med barn fra kristne familier, og barn fra humanetiske familier. Så akkurat det at dette barnet du snakker om er muslim er nok tilfeldig.

Kanskje barnet har ADHD. Kanskje han har en annen diagnose, eller noe som han ikke har fått diagnose på enda. Det er jo helt tydelig at han har atferdsvansker. Hvordan det går med ham i livet kan jo ingen vite. Noen barn får diagnose og god hjelp, noen får ingen hjelp og vil fortsette å slite.

Skrevet

Jeg googlet litt på nett og ser at den muslimske barneoppdragelse er delt i 3. Fra 0-5 år, fra 5-10 år og fra 10-15 år. Hva innebærer dette? Hvordan oppdras barna fra 0-5 år og er det noen forskjell på gutt og jente. Veldig spennende hvis noen muslimske svarer :-)

Skrevet

Det er over en milliard muslimer i verden. Tror du alle har den samme oppdragelsen?

Skrevet

Dumt spørsmål. Mitt poeng er jo bare av ren nyskjerrighet. Er det noen som vet litt utfyllende om denne tre-delte barneoppdragelsen? Sier ikke at alle muslimer oppdrar etter boka, men de har vel et utgangspunkt?

Skrevet

Når man ser på barneoppdragelsen er den delt inn i tre faser den første er fra barnet er 0-5 år, da er det ifølge Muhammed viktig å gi barna kjærlighet, ”Elsk dem, gi dem omsorg og forkjæl dem”. I den andre fasen som er fra 5- 10 årsalderen anbefalte han at man skulle vise dem hva islam var, og hva som var uislamsk. I den tredje fasen fra 10- 15 år, sa han ”bli venn med barna” før dem inn i det voksne liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...