Gå til innhold

ang ulønnet permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man ta seg en deltidsjobb når man er ute i ulønnet permisjon?? Lurer fælt altså for mener noen på småtroll sa de skulle jobbe i permisjonen... Altså jobbe et annet sted enn der man egentlig jobber... Hvordan ser arbeidsgiver på det liksom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ulønnet permisjon kan du gøre hva du vil. Men om du søker om ulønnet permisjon med begrunnelse av å være hjemme med barnet ditt så er det jo litt spesielt å ta seg annen jobb? Søker du da om permisjon for å jobbe et annet sted hadde du jo kanskje ikke fått søknaden innvilget..

Skrevet

Ok, var jo egentlig noe sånn jeg tenke at det var... Blir hjemme ett år til fra oktober av, men dersom det kniper er det jo greit at det går å ha denne løsningen da. hmm...

Skrevet

Det avhenger av hva som er grunnlaget for at arbeidsgiver innvilger ulønnet permisjon.

Dersom en er i ulønnet foreldrepermisjon, har en i utgangspunktet ikke anledning til å ta annet arbeid. Unntaket er f.eks dersom en starter familiebarnehage hjemme hos selv selv, eller tar i mot "dagbarn".

Arbeidsgiver kan også innvilge ulønnet permisjon for at den ansatte skal forsøke en annen jobb, og slik sett utvide kompetansen sin - dette er ikke uvanlig i staten. Da er det jo meningen at en skal jobbe.

I det første tilfellet er det derfor et avtalebrudd dersom en jobber - i det andre hvis en ikke jobber. Arbeidsgiver behøver ikke å godta dette, men kan også nok velge å overse det. Men et pluss for karrieren er det vel neppe...

Skrevet

Er i delvis samme situasjon, og har funnet ut at det er Arbeidsmiljøloven som regulerer dette, ikke NAV. Når du er ferdig med den lønnede permisjonen er NAV "ferdig" med deg. Jeg klarerte det med min arbeidsgiver, slik at jeg ikke fikk noe pes hverken juridisk eller moralsk. Hører med til historien at jeg skulle jobbe i samme firma på annen kant av landet, og at jeg skulle tilbake i min gamle jobb senere.

Men det kan jo hende at din arbeidsgiver ikke kan tilby f eks kveld/helgejobbing, men at det er nettopp da du kan jobbe. Og hva du gjør på "fritiden" din er ikke hovedarbeidsgiver sin sak med mindre det får konsekvenser for den jobben. Men tror jeg ville ha spurt sjefen om det er ok...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...