~sjiraff~ Skrevet 10. august 2007 #1 Skrevet 10. august 2007 http://no.wikipedia.org/wiki/Neger "Det ble i 2006 også debattert at politiet bruker ordet neger som etnisk betegnelse i sitt registreringssystem. Politiet uttalte at «begrepet neger er således gangbart i politiets registreringssystem. Det er et nøytralt begrep i politiet», og fikk støtte fra språkdirektør Sylfest Lomheim, som viste til norske ordbøker og Språkrådets egen uttalelse om ordet og hevdet at «politiet står på trygg grunn når de bruker ordet»."
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 10. august 2007 #2 Skrevet 10. august 2007 Nå er jo ikke wikipedia et ekte leksikon da. Rart at Sylfest Lomheim kommer med denne uttalelsen når det står dette i ordboka: "neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds)" http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html Ordbøkene er utarbeidet ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN) ved Universitetet i Oslo i samarbeid med Norsk språkråd.
~sjiraff~ Skrevet 10. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. august 2007 Nå var det jo heller ikke definisjon av ordet neger som var poenget mitt, heller at politiet sin bruk av bordet blir ansett som stueren.
ejiec++ Skrevet 10. august 2007 #4 Skrevet 10. august 2007 men hvorfor går da politisjefen ut og sier at ordet ikke er akseptabelt ?
~sjiraff~ Skrevet 10. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. august 2007 Det kan jeg ikke svare på, men for under ett år siden så gikk de jo ut og sa det motsatte...
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 10. august 2007 #6 Skrevet 10. august 2007 Men da kan du ta vekk den delen om Sylfest Lomheim, for skal han vise til norske ordbøker (og dermed en definisjon) så bør han jo være oppmerksom på hva som faktisk står i Bokmålsordboka på nett da denne er lagd i samarbeid med samarbeid med Norsk språkråd! Dette henger jo ikke sammen: "kan oppfattes som neds" og «politiet står på trygg grunn når de bruker ordet»."
meg & to små vampyrer Skrevet 10. august 2007 #7 Skrevet 10. august 2007 Siden vi lever i et samfunn kan vi ikke bare definere hva vi vil i begrep om vi vil at andre skal ta oss seriøst. Bruk av ord som neger er jo først og fremst en grensemarkør (som de fleste definisjoner av grupper med mennesker). De som bruker det setter ganske klare grenser mellom seg selv og disse andre "negerne". At de ikke ønsker å kalles dette selv, men folk bruker det er respektløst og sier ganske mye om de som sier det allikevel.
~sjiraff~ Skrevet 10. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 10. august 2007 Hvis jeg fjerner en setning mitt i et utklipp så mister det jo litt av meningen da... Har klippet det ut nøyaktig som det står på siden. Er du uenig så send en mail til Wikipedia ikke klag til meg..
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 10. august 2007 #9 Skrevet 10. august 2007 Trenger da ikke sende mail til wikipedia...kan redigere artikkelen selv for det er jo slik wikipedia fungerer. Dessuten er det jo en uttalelse han har kommet med i denne forbindelesen og den passer jo inni utklippet, men det blir jo faktafeil å referere til ordbøker om at det er helt greit med det ordet når det faktisk står noe annet i den offisielle ordboka. En kan derfor si at politiet bruker derfor usannheter når de argumenterer for at neger er et helt greit ord å bruke. Uansett så kan da ikke politiet bare komme å si at neger er et nøytralt ord for dem...åssen kan de bestemme det? Da kan de jo bruke "ludder" på alle prostituerte,- står jo ikke i ordboka at det kan oppfattes negativt.
Gjest virrvarr Skrevet 10. august 2007 #10 Skrevet 10. august 2007 Ja, dette har jeg aldri skjønt noe av. Hvorfor skal vi ikke kunne si 'neger'? Har aldri oppfattet noe negativt med det jeg. Og har heller aldri lagt noe negativt i det. 'Nigger' derimot - det er negativt. Men, 'neger'. Hvorfor skal vi ikke kunne si det? Synes det blir fryktelig klønete å si noe annet. Og vi blir da fremdeles kalt hvite, selv om det var et nokså uheldig begrep med tanke på nazismen..
Gjest ->>- Skrevet 10. august 2007 #11 Skrevet 10. august 2007 Og du mener neger er en farge? Det er rimelig få som protesterer på at folk kan kalles hvite og svarte og brune, skjønt de påstått røde og gule gjerne opplyser om fargeblindheten forbundet med de nicknavna. Nazi-ideologene benyttet forøvrig i svært liten grad svart og hvit som begreper - Hitler uttrykte flere ganger begeistring for f.eks etiopiere, mens jødene (som i stor grad er "hvite") ikke stod så høyt i kurs, som du kanskje har hørt tale om. Hvorfor mener du nigger er negativt og neger ikke 'a? Det ene er et slangord for det andre.
Teri & lille krabbe Skrevet 10. august 2007 #12 Skrevet 10. august 2007 Virrvarr: Av samme grunn som at det ville vært uheldig å kategorisere alle nordmenn som "bondeknøler" e.l.. Det finnes ord for dette. Nordmann, og afrikaner. Ingen grunn til å bruke skjellsord, alle vet hva du mener med afrikansk.. Ingen blir sinna om du f.eks omtaler en somalier som somalisk, så hvorfor gidde å bruke "neger"? Det finnes bare èn rase, og det er menneskerasen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå