Minnie_Moon Skrevet 10. august 2007 #1 Skrevet 10. august 2007 Jeg er skeptisk, men samboeren vil forsøke på vår 3 mnd gamle datter... Dere som har prøvd, hvilke erfaringer hadde dere med metoden?
~sjiraff~ Skrevet 10. august 2007 #2 Skrevet 10. august 2007 Jeg synes at barna fortjener bedre... Skal man bruke det så bruk det hvertfall på barn som er gamle nok til å forstå at dere er der. Et 3 mnd gammelt barn som må gråte seg i søvn kan iflg enkelte "eksperter" ende opp med hjerneskade. Hadde en gang en link om dette, skal se om jeg kan finne den igjen.
~sjiraff~ Skrevet 10. august 2007 #3 Skrevet 10. august 2007 http://www.babyprat.com/front/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=39 Fant ikke den artikkelen om -2hjerneskade" , men det var selvfølgelig ikke hjerneskade i den forstand man tenker på med en gang, men i form av problemer med å stole på andre, tillit osv. Mener jeg å huske, men ikke sky meg om jeg tar feil. Uansett så finnes det sikkert masse forskning som mener at ferber er flott og fint og genialt. Men det strider ihvertfall mot alt som er i min kropp og det finne sikke noe naturlig ved det.
marghald Skrevet 10. august 2007 #4 Skrevet 10. august 2007 Jeg har tro på trygghet og faste rutiner, men er ikke tilhenger av Ferbers metoden. Det virker nesten litt groteskt å utsette en 3 mnd gammel for dette! Men mammahjerter er jo gjerne litt mykere, da...
Minnie_Moon Skrevet 10. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. august 2007 Huffameg... Ja jeg er som sagt skeptisk, men dum som jeg var kjøpte boken "verdens beste pappa", og der står denne metoden. Og nå har samboeren funnet ut at denne metoden skal prøves.
marghald Skrevet 10. august 2007 #6 Skrevet 10. august 2007 He, he, he... Unnskyld at jeg ler, men jeg opplever ofte det samme med samboeren min! Han fikk også den boken sist gang, og ville prøve ut forskjellige ting! Derav latteren... Hvis samboeren din velger å prøve dette selv om du ikke har lyst, må du ihvertfall sørge for å være lengst mulig unna når det er leggetid. Gråtende små babyer er jo helt hjerteskjærende å høre på! Spesielt sine egne - lyden river i hjertet!!!! Vi prøvde i 1 uke (da var han 1 år), men det endte med at vi valgte en annen metode. Vi klarte rett og slett ikke den såre gråten over en lang periode:) Lykke til!
-Petrine- Skrevet 10. august 2007 #7 Skrevet 10. august 2007 Jeg ville ikke ha brukt Ferbers metode på min datter på 2 år engang. Barn trenger omsorgspersoner som gir dem trygghet i alle situasjoner. Barn uttrykker behov gjennom gråt og er slettes ikke i stand til å skjønne at nå er klokka åtte og da skal jeg sove. Har man valgt å få barn må man tåle slitsomme kvelder/netter og heller tilpasse hverdagen etter det. Barnet lærer tidsnok å sovne selv.
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 10. august 2007 #9 Skrevet 10. august 2007 Jeg har ikke hørt noen anbefale Ferber til spebarn på 3 mnder. Ikke engang tilhengerne av metoden! Det er for tidlig. Barnet er nødt til å skjønne at mor og far ER der dersom dette skal ha noe for seg. Et spebarn på 3 mnder har ikke kommet langt nok i den kognitive utviklinga. Og vil ikke ha nytte av det. Dermed ikke dere heller... I denne alderen trenger barnet ditt noe når han/hun gråter. Mat, søvn, trygghet eller trøst. Det er viktig å respondere på dette. Finne ut av det! Ikke ignorere det. Jeg tror gjerne man kan lese seg godt opp på metoden. Og andre metoder. Så setter man seg sammen og finner ut hva man vil prøve. Noen kan ikke klare å gjennomføre dette regimet. Noen har ingen tro på det. Andre igjen gjør det med suksess Mamma og pappa må være enige. Ingen metode vil fungere uten at foreldrene begge velger å støtte hverandre og gjennomføre sammen. Dette er UTROLIG viktig! Konsekvent og rolig oppførsel overfor barnet gir trygghet. Uansett metode. Dessuten er det tøft å drive "søvnterapi". Man er som regel drittrøtt og gåen selv. Og dermed så utrolig mye lettere å vippe av pinnen. Det fører til mange unødvendige konflikter mellom foreldrene. IKKE BRA!
Minnie_Moon Skrevet 10. august 2007 Forfatter #10 Skrevet 10. august 2007 Nå har jeg bestemt meg. Vil prøve ut andre metoder først. Har ikke noe lyst å utsette babyen min for dette... Godt å høre at flere er enige med meg, at det ikke bare er meg som er for "bløt"...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå