Gå til innhold

Hva kalles en styrtfødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har selv tre raske fødsler bak meg, men er usikker på om jeg kan kalle dem styrtfødsler. Er det noen som vet hva kriteriene for dette er?

Nr1. varte 36 timer fra første rie, men bare 1 time fra 5cm åpning til fødselen var over. Nr.2 varte 3 timer fra første rie, 45 min fra 4 cm til ferdig fødsel. Nr.3 noe tilsvarende.

Er bare nysgjerrig, hovedsaken er jo at alt gikk greit og uten komplikasjoner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste i Gro Nylander at styrtfødsel er når det går 3 timer fra første ri til ungen er ute for førstegangsfødende, 2 timer for andregangs.

Skrevet

jeg fikk beskjed av jordmor på Ullevål at dersom det tar mindre enn 3,5 timer fra 3cm åpning så regnes det for styrtfødsel.

Jeg ble satt igang og brukte 4,5 time fra 3cm, og fikk beskjed om at dersom jeg skulle ha flere barn måtte jeg gi beskjed om fare for styrtfødsel.

Men det er sikkert delte meninger der også som med det meste :-)

Skrevet

Jeg vil nå si at alle fødsler som kun tar noen timer, er styrtfødsel, uansett hvordan åpningen er og ikke er :P Min første varte neste to døgn, håper det går litt fortere denne gangen.

Skrevet

Jeg blei satt igang og brukte litt over 4 timer fra 0 cm til hun var ute. Var kanskje litt styrtete det også da? Tenkte kanskje at det ikke "talte "siden jeg var satt igang og greier jeg da, men har vel kanskje ikke noe å si?

Skrevet

Jeg vil kalle min andre fødsel for styrtfødsel. Det gikk lenge fra første ri til hun var ute, lengre enn første gang. Men når det først satte skikkelig i gang så gikk det knall fort. Begynte med små rier i 6 tiden på morningen. Var på vanlig kontroll hos JM klokka 10. Hadde da 2 cm åpning. Hadde små rier hele dagen, men det kunne gå lenge mellom hver opptil 1 time og velsådet. Ringte føden klokka 21, da hadde det begynt å bli litt mer regelmessig. Hadde gått 11 dager over så jeg hadde et håp om at de kunne ta vannet;-9 Kom inn rett før 22. Hadde da fortsatt bare 2 cm åpning. Men de ga oss en fødestue og skulle se det litt an. Klokka 23 fikk jeg hyppige rier. Fikk rier inn i riene, mange på engang. Klokka 23.30 begynte jeg å presse og klokka 23.50 var hun ute. Så jeg gikk fra 2 cm til 10 cm på 30 min.

JM sa at de hadde diskutert litt om de skulle sendt meg hjem, men de var visst kjempe glade for at de ikke gjorde det:-)

Skulle jeg ha ventet med å reise inn til det gjorde kjempe vondt så hadde jeg født i bilen....

Skrevet

da har jeg hatt tre styrtfødsler. Alle varte under tre timer fra første ri til bebisen var ute:)

Skrevet

Takk for gode svar!

Etter fødsel nr.2 fikk jeg beskjed om å komme inn til føden med en gang jeg kjente antydning til rier. Tror det var den jordmoren som sa det var pga. fare for styrtfødsel.

Nysgjerrigheten lenge leve...........................

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde en styrtfødsel,fra første ri til hun var ute tok det 3timer og 20min.Og jeg er førstegangs :)

Snuppa er 5 dager i dag :)

Skrevet

Hatt to styrt fødsler.

1. på 1 1/2 time,men vannet gikk to timer før jeg hadde antydning til noe rier da..

2. skjedde alt under 1 time..

Hjemmefødsel neste vel.. går jo bare fortere og fortere jo..

Skrevet

jeg vil ikke si at jeg hadde styrtfødsel...

3 timer og 45 min fra første rie..

1 time og 15 mnd fra 3 cm til hun var ute..

30 min fra 3 cm til full åpning...

gikk fort...men syns ikke det var styrtfødsel liksom...

men fikk beskjed om at neste gang er det bare å hoppe i bilen med engang det er antydning itl noe smerter

Skrevet

Må bare.... Regner med at du var skikkelig sliten etter 1 time og 15 måneders fødsel :-) Hehe, begynte å le litt når jeg så den :-) Er enig at det ikke er styrtfødsel iallefall :-)

Skrevet

Bare født 1 barn, og det litt under 2 timer fra A-Å :-)

Men følte ikke at det var styrfødsel, men hvordan føler man igrunnen det?? Og iallefall når man bare har hatt en fødsel bak seg.,

Skrevet

I følge jordmor her er styrtfødsel definert som fødsel der det tar under 3 timar frå ein går i fødsel (= har 3cm opning + rier) til ungen er ute. Hos meg tok det 1t og 20 min, men det kan vere fordi fødselen blei satt i gang. Blir oftare styrtfødsel då, sa dei.

Skrevet

Er vel ingen som slår min styrtfødsel? 35 minutt fra start til slutt (bekynte med litt vann som gikk, ett minutt etter kom riene som var ca 1 minutt mellom. 35 minutt etter var hun ute..hehe) Det var andre fødselen. Første varte i 5 timer fra riene startet.

Skrevet

førstemann brukte kun en halvtime på å komme ut, andremann tok visst 2 timer. Sistemann blir ikke noen styrtfødsel, da skal ha ks om få dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...