roxanne Skrevet 10. august 2007 #1 Skrevet 10. august 2007 Datteren min på 4 år må til pers nå. Jeg gruer meg jo litt, både til selve operasjonen og til de plagene som hun kommer til å få rett etter operasjonen. Men det blir jo mye bedre for henne, hun er veldig trang i halsen. Vil helst drikke Biola. Så jeg regner med at matlysten blir bedre etter operasjonen. Samt at hun slipper å få halsbetennelser og dårlig ånde. Noen som har barn som har vært igjennom dette?
moniccen og Stina 14.06.07 Skrevet 10. august 2007 #2 Skrevet 10. august 2007 Jepp... Sønnen min har tatt dem. Tror d var "falsk-mandlene" kanskje? Husker ikke helt. Gikk veldig fint, kom seg fort etterpå. Hadde litt vondt rett etter operasjonen, og var litt uvel og urven, men d gikk ganske fort over.
~Snublefot~ Skrevet 10. august 2007 #3 Skrevet 10. august 2007 Fjernet mandlene selv når jeg var 16, hadde vondt ca en uke. Levde på saft og smertestillende. Gi henne is og myk mat, så går det nok bra. Har hørt at jo yngre de er, jo lettere er det, og jo mindre smerter får de. Lykke til til dere:-)
Lille Jumbo Skrevet 10. august 2007 #4 Skrevet 10. august 2007 Jepp. Størsta tok mandlene for snart 2 år siden og lille mann på 2 år skal ta de nå i høst. Selve opperasjonen gikk veldig bra, men tiden etterpå så sleit hun litt men hun har en veldig lav smerteterskel å da. Får veldig vondt av en liten prikk.Hun var nesten 6 år da hun tok de. Så hun nekta å spise is,drikke og ta smertestillende så hun endte på sykehuset og var uttørka men da fikk vi annene smertestillende og jeg tok med meg en helt annen unge hjem som ikke hadde vondt. Men alt annet med opperasjonen er bare positivt, hun sover bedre, spiser bedre, snorker ikke mere, ikke dålig ånde og er nesten ikke syk lengre. Så nå gleder jeg meg til lille mann også skal få tatt de så han og blir friskere!!
roxanne Skrevet 10. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. august 2007 Hvis det er de falske, så er det polyppene han har tatt - og det er en mindre operasjon. Datteren min må være hjemme fra barnehagen i 2 uker etterpå. Det blir jo 2 store sår der mandlene har sittet, og dette skal gro.
Tilde med to Skrevet 10. august 2007 #6 Skrevet 10. august 2007 Ja og livet er blitt så mye bedre både for guttungen og for oss andre som lever nær han! Guttungen var 4 år da han fikk tatt mandlene og han fjernet også endel polypper samtidig. Klart jeg gruet meg til det hele men vi ble mottat så godt på sykehuset dagen før operasjonen så da ble også jeg veldig trygg på at dette skulle gå bra. Ha var sår i halsen i vel en uke etter inngrepet så det ble endel is-drikking (smeltet) og yoghurt spising den tiden men han kom seg fort. Før operasjonen så levde han på mye drikke da han kastet opp maten fordi han var så trang i halsen, etter operasjonen og han begynte å spise normalt igjen så har det gått så bra. Ønsker deg og datteren din masse lykke til!
Papira Mou Skrevet 10. august 2007 #7 Skrevet 10. august 2007 Hvordan har de kommet frem til at mandlene skal fjernes, har dattern din vært mye syk? Har ei snuppe på 2,5 år som har så sinnsykt store mandler. Ofte dårlig ånde og har hatt 2 ganger halsbetennelse. Men hver gang sier legene at de ser "moderate" ut. Jeg skjønner ikke at hun kan svelge store biter forbi den trange passasjen der...Men de vil IKKE fjerne de. Så lurer på om vi må gjennom mange runder med sykdom før de gjør det?
roxanne Skrevet 10. august 2007 Forfatter #10 Skrevet 10. august 2007 Har hun vært hos øre-nese-hals lege?
anmyn Skrevet 10. august 2007 #11 Skrevet 10. august 2007 Gutten vår tok mandlene når han var tre år. Gikk veldig greit. Når han våknet fra narkosen var det første han spurte etter pannekaker. Var sulten etter å ha fastet. Fikk 5 is den ettermiddagen. Dagen etter fikk han loff med leverpostei og når vi kom hjem fikk han selvfølgelig pannekaker.......:-) Tok smertestillende i to dager ellers gikk det greit. Var hjemme fra barnehagen i 14 dager pga bøldningsfaren. Han fjerner mandler og polypper. Vi har fått en helt ny gutt. Sover godt hele natten ikke vært snørrete på et år og han orker mye mer.. Vel verd det.
roxanne Skrevet 10. august 2007 Forfatter #12 Skrevet 10. august 2007 Datteren vår hadde polypper som ble fjernet da hun var 2,5 år. Var da plaget med snorking og øyebetennelser. Dette ble veldig bra etter operasjonen. Senere fikk hun konstant dårlig ånde, halsbetennelser (ikke så kraftige) - men hun er blitt behandlet for Streptokokker i halsen. Lymfekjertlene i halsen er konstant forstørret. Hun bader i svette hver natt, men har ikke feber. Ofte sår i halsen, hører dette på stemmen hennes. Hun vil helst drikke Biola, spise is. Pirker mye i maten. Er ofte i ulage. Jeg tror mye av hennes plager skyldes mandlene.
Papira Mou Skrevet 10. august 2007 #14 Skrevet 10. august 2007 Ok, takk for svar Er nok noen runder til med sykdom vi må ha da, men tenkte neste gang hun får halsbetennelse og be om henvisning til øre-nese-hals. Like greit å få gjort det når de er små hvis de er mye plaget. Lykke til med operasjon, går sikkert bra =)
roxanne Skrevet 10. august 2007 Forfatter #15 Skrevet 10. august 2007 Takk :-) Få henne med til ønh-lege. Det er de eneste som kan gi skikkelig svar og får undersøkt fort og greitt.
BettyBoob Skrevet 10. august 2007 #16 Skrevet 10. august 2007 jeg jobber med dette tar meg av store og små pasienter som har fjernet falske mandler (det samme som polypper eller adenoider) og ekte mandler. Det går så fint så! Disse små har veldig liten blødningsfare heldigvis! Hvor skal hun ta dem?
roxanne Skrevet 10. august 2007 Forfatter #17 Skrevet 10. august 2007 Det er privatklinikk - Bogstadveien ønh på Majorstuen.
BettyBoob Skrevet 11. august 2007 #18 Skrevet 11. august 2007 hehe, da kommer jeg til å passe på den lille når han har operert
Nusseline♀♀♂ Skrevet 11. august 2007 #19 Skrevet 11. august 2007 Trodde det var motsatt jeg, at små barn har større blødningsfare. Datteren min fjernet falske mandler/polypper og måtte ligge i narkose i 2 timer fordi de hadde problemer med å få stoppet blødningene. Det var lite hyggelig, jeg satt der og ventet og fikk ikke vite noenting og trodde jo dette var en rask operasjon.
BettyBoob Skrevet 11. august 2007 #20 Skrevet 11. august 2007 nei, de har faktisk mindre bl.fare. Men det skjer jo fra tid til annen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå