Gå til innhold

Gravid igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha født prematurt første gang var jeg veldig usikker på om jeg turte å bli gravid igjen, men nå er jeg altså gravid. Føler behov for ekstra oppfølging fra sykehuset der jeg fødte sist, men har hørt at jeg må sørge for dette selv. Noen tips til hvordan jeg skal gå frem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med graviditeten :)

Ta kontakt med jordmora di, så kan nok hun videreformidle kontakt med sykehuset.

Lykke til!

Skrevet

Gratulerer så mye, kjenner at jeg blir misunnerlig :-)) (hadde også villlet ha ekstra oppfølging)

Skrevet

hei gratulere så mye. kan du ikke snakke med legen på sykehusa som så deg siste? tror vi må begynner å klager. jeg fikk ikke hjelp som det skulle og hvis jeg bli gravid igjen, fikk beksjed at jeg må ligge i senga igjen. Når jeg lå der, fikk ingen får å snakke med det var ikke moro. jeg vill bli gravid igjen men jeg har litt redd på hvordan de skal føle meg denne gange.

men alt skal gå bra vi må bare tenke positiv

hilse

Skrevet

Snakk med lege/jordmor og så sender de en henvisning til sykehuset. Alternativt kan du ringe sykehuset og spørre, men jeg tror de må ha en henvisning først.

Fødte i uke 32 sist p.g.a. svangerskapsforgiftning og fikk ekstra oppfølging på sykehuset fra uke 20 i dette svangerskapet. Ultralyd hver mnd, og deretter hver 14 dag for å sjekke status. Nå er jeg i uke 37 og alt ser ut til å gå bra denne gangen!!!

• 2 uker senere...
Skrevet

Har vært hos legen i dag og hun ville følge meg opp tettere + sende meg til flere ultralyder. Hun kunne ikke si helt hva dette ville innebære nå, men jeg skal inn til ny kontroll om 2 uker og da håper jeg å få vite litt mer + få høre hjertelyd. De kunne ikke høre den i dag og det er ubehagelig. Er 9 - 10 uker på vei.

• 2 uker senere...
Skrevet

For snart 4 år siden fødte jeg en prematur gutt i uke 28+2 (hastekeisersnitt) pga svangerskapsforgiftning. I fjor høst ble jeg gravid igjen etter mye frem og tilbake om vi turde å få et barn til mht hvordan forrige sv.skap endte. Var veldig spent på hvordan oppfølginga i det nye sv.skapet ville bli. Tok dette opp med legen min på første kontrollen i uke 7. Hun var veldig klar på at jeg skulle ha tett oppfølging denne gangen, fra uke 20. Alt av ekstra oppfølging ble ordnet av lege/jordmor. Frem til 20. uke fikk jeg vanlig oppfølging hos jordmor. Etter dette var jeg annenhver uke hos jordmor og annenhver uke på UL på sykehuset. Dette fungerte veldig bra og jeg ble tatt kjempegodt vare på fra første kontroll. Ingen tegn til at jeg skulle føde prematurt denne gangen. Fødte på vanlig måte, ei velskapt og stor jente i juli i år, 14 dager på overtid, 4340 gr og 52 cm. Lykke til!!!

Skrevet

Hei. Ville bare trøste deg med at det er helt vanlig å ikke høre hjertelyden når du er 10 uker på vei. Har forstått det slik at man kan høre den fra 12. svangerskapsuke. Har selv også mistet et barn i 12. uke. Du merker det om noe er galt. Det gjorde i hvert fall jeg.

Forstår at du er engstlig. Har selv fått et prematurt barn og det er stor sannsynlighet for at jeg får et til.

Om du er usikker tar du deg en tur til legen. Bedre å være ei masekråke enn å gå å engste seg.

Lykke til med svangerskapet.

Skrevet

å jeg kjenner at jeg blir missulig når dere klarer å gå ut tiden neste gang.. jeg fødte i uke 31 første gang.. fikk ekstra oppfølging andre gang.. både av min lege og sykehuset.. kjempe fornøyd med det.. men fødte i uke 27 sist.. no tørr vi ikke å få flere barn.. jeg fikk svangelskapsforgiftning begge gangene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...