Mooncake Skrevet 10. august 2007 #1 Skrevet 10. august 2007 Hadde liksom ikke trodd at det skulle gå sååååå fort å bli gravid, da. Strevde i 2,5 år førd et klaffet med førstesnuppa (som er 8mnd) og så ble jeg gravid på første forsøk nå! WOW! Jeg er både glad, trøtt og litt småkvalm Men, trenger litt hjelp fra dere som kanskje vet litt om det. Jeg har lyst til å teste for genetisk feil på emryoet. Jeg er 36 år og dermed får jeg ikke dette tilbudet via helsetjenesten. Noen som vet hvilke tester som kan tas og hvor og når og slik? Takk for alle svar
♥Snulder Skrevet 10. august 2007 #2 Skrevet 10. august 2007 Så spennende!!! Er litt usikker på hvordan man går frem her i landet ang. slikt. Vi tok en nakkefold UL på en privatklinikk. Hadde den vist noe utenom normalen, så snakket vi om at man evnt. kunne dra til Danmark å ta alle disse blodprøvene.... Men vi godtok og roet oss på ultralyden.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 10. august 2007 #3 Skrevet 10. august 2007 Gratulerer med spire! Så fantastisk da, og det på første forsøk:-) Sånn var det her i gården også.......vi flirte litt da, for det var jo så mange meninger om akkurat det når man var så GAMMEL som meg;-) Hadde nok satset på privatklinikk og evt tatt det derfra:-) Lykke til!
Karomamma Skrevet 10. august 2007 #4 Skrevet 10. august 2007 Gratulerer, så moro!!! Vi tok fostervannsprøve, men via det offentlige siden jeg var over 38. Jeg tror du kan søke om å bli testet hvis du har spesiell sykdomshistorie i familien, men det enkleste er antagelig å ta kontakt med en privatklinikk. Lykke til!!! PS - vår spire satt også på første forsøk
Maud Skrevet 11. august 2007 #5 Skrevet 11. august 2007 Gratulerer masse med ny baby på vei! Vi gjorde det samme da vi var på ferie i mars og nå begynner mage å synes godt :-) Jeg er 38 og fikk derfor tilbud om utredning via det offentlige. Råder dere til å snakke ordentlig ut om hvor grensen går for hvorvidt svangerskapet skal avsluttes eller ikke før dere starter testing. Vi innså etter en litt dårlig blodprøve at dette var ikke ferdig utforsket og måtte ta runden da. Det endte med at vi takket nei til fostervannsprøve... For å svare på spørsmålet ditt, så kjenner jeg folk som har gjort dette både på Volvat og i Danmark. Finnes et forum på Barn i Magen som heter "Fostervann og ultralyd". Kanskje noen der har tips?
Ronja65 Skrevet 11. august 2007 #6 Skrevet 11. august 2007 Gratulerer med spiren:-). Hvis jeg husker rett, så er risikon for kromosomfeil 1:6000 (med forbehold). Når man er 36 år gammel. Lykke til.
Mooncake Skrevet 12. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 12. august 2007 Det er jo større sjanse enn å vinne i lotto, da Takk for alle svar jenter, det skal bli spennende å se hva denne spiren bringer
Reveenka Skrevet 12. august 2007 #8 Skrevet 12. august 2007 Så moro - gratulerer! c",) (jeg er også tilbake fra ferie, men heldigvis ikke gravid...c",)) Jeg var "gammel" (34) allerede i første svangerskap, men etter mange diskusjoner rundt temaet endte jeg og mannen min opp med å ta UL rundt uke 12 (gikk til spesialist til sv.skapskontroll i alle mine fire svangerskap). Legen sa dessuten at fostre med Downs syndrom ofte er veldig passive i magen, og siden alle mine var små turnprinsesser, nøyde vi oss med UL. Når det gjaldt evt andre genfeil, kom vi til at det er umulig å gardere seg mot alt som kan oppstå. Er enig med Maud i at det er viktig å tenke gjennom hva dere vil med testen. Legen min sa at det ikke var noen vits i å ta noen test hvis jeg ikke var sikker på at jeg ville ta abort dersom noe skulle være galt. Men jeg leste så øyet var stort og vått om temaet, og legger ved en link til deg hvis du orker å pløye deg gjennom den! http://www.bion.no/publikasjoner/Fostediagnostikk%20090304.pdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå