Gå til innhold

så hva mener dere er rasisme da jenter????

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en tysk kollega som ikke tørr si hun er tysker. jobber i helsevesenet. de gamle har reagert på at hun er tysker. ord som nazist er blitt brukt. hun er verdens søteste dame.de gamle glemmer jo ikke krigen. forståelig nok! Men det vil jeg kalle rasisme.

har en kollega som er iransk. hun har en tendens til å irritere folk. kler seg også "bilig". de gamle har klaget på henne. hun roper rasisme med en gang, men det er jo ikke hennes hudfarge de klager på..., , men personligheten hennes.

vi var hos en bruker med hund. den knurret......... tror du det er fordi jeg er utlending sa hun.........ja, svarte jeg. alle nordmenn lærer hundene sine å knurre til utlendinger svarte jeg....he he....hvor dum kan man faktisk bli.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er ideen om at raser eller etniske grupper har ulike egenskaper, og at disse ulikhetene legitimerer negativ forskjellsbehandling.

Det er en begrunnelse og rettferdiggjøring av negativ forskjellsbehandling av enkeltpersoner eller grupper med utgangspunkt i deres rase, hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse. (Definisjon ifølge ny handlingsplan mot rasisme og diskriminering, i regi av Kommunal og Regionaldepartementet)

Slike lyder rasismeparagrafen § 135a i straffeloven.

"Med bøter eller fengsel inntil 2 år straffes den som ved uttalelse eller annen meddelelse, herunder ved bruk av symboler, som framsettes offentlig eller på annen måte spres blant allmennheten, truer, forhåner eller utsetter for hat, forfølgelse eller ringeakt en person eller en gruppe av personer på grunn av deres trosbekjennelse, rase, hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse. Tilsvarende gjelder slike krenkelser overfor en person eller en gruppe på grunn av deres homofile legning, leveform eller orientering.

Hverdagsrasismen er den formen for rasisme som er mest utbredt og også den formen som er vanskeligst å kjempe mot. Grunnen til dette kan være at den til tider kan være vanskelig å identifisere fordi den opptrer i stor grad som private fordommer. Det finnes forskjellige former for fordommer, hos noen er disse fordommene rasistiske. Hverdagsrasisme går under flere navn.

Skrevet

Underskriver solsikke pike+pikeimagen/uke31...

Og jeg blir bare mer og mer rystet over at du har fått en jobb der du skal forholde deg til mennesker. Høres ut som om det er din personlighet som er noe skakkjørt.

Skrevet

hva sa jeg galt nå da?

fordi jeg svarte at vi lærte hundene våre å knurre.......... dumme spørsmål krever dumme svar....

at jeg mener ambulansepersonellet ikke gjorde feil i denne situasjonen gjør meg ikke til et dårlig menneske. gjør det vel.......man må innse hvordan verden fungerer. den er faktisk ikke sort hvitt........

jobbet en gang i en butikk i oslo. der var det en lesbisk, ei iransk, ei pakistansk, ei som var blanding av norsk og afrikansk og meg pluss 3 andre norske. vi fikk stadig inn søknader angående jobb. sjefen tok i mot alle og samlet på de i tilefelle hun en dag trengte. denne dagen kom det en jente av utenlandsk oprinnelse. hun hadde utdannelse som passet. vi svarte vi ikke trengte noen nå, men at vi skulle ta vare på hennes cv. en uke senere kom hun inn og spurte om jobb igjen. vi svarte igjen at vi ikke trengte noen, men om vi gjorde skulle hun nok høre fra oss. hun ble rasende og sa at det var fordi hun var utlending. det siste hun sa før hun gikk ut døra var rasist......... denne iranske jenta tok jeg for tyveri i butikken. hun fikk sparken på dagen. hun ringte meg dagen etter og kalte meg rasist.... det var dumt å stjele svarte jeg og la på! Vi hadde henne heldigvis på video.

Skrevet

ja, syns også folk har en tendens til hyle ut rasist så fort det ikke går helt deres vei.

Men på den annen side, så kan det jo være en grunn til det? Tviler ikke på at man som utlending i Norge møter rasistiske holdninger hver dag, og da er det ikke så rart om de går litt i selvforsvar?

Men stjeler man i en butikk og blir tatt, så er man bare dum, og kan i hvert fall ikke skylde på rasisme.

Og selvfølgelig skal ambulansepersonel ta med seg en person som har blitt slått ned og kan ha hodeskader man ikke ser!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...