oo00oo Skrevet 10. august 2007 #1 Skrevet 10. august 2007 På alt når de er små. Jeg for min del har lyst til å vente lengst mulig med å la barnet mitt få smake på kaker, is og søtt. Hvorfor introdusere de for usunn mat før de er gamle nok til å be om det selv? MEN jeg tror det kan bli veldig vanskelig å gjøre dette pga press fra f.eks besteforeldre osv som så gjerne vil. Men jeg føler at å gi små barn dette er mer for å glede seg selv over hvor gøy det er å se reaksjonen når barnet liker det han får, en å være "snill" mot barnet. Barn har jo bare godt av å vente lengt mulig med å få søtt!! Dette er min mening. Man får gjøre som man vil, sier ikke dette for å kritisere de som vil gjøre det anderledes.
Jeg vil hete anonym!!! Skrevet 10. august 2007 #2 Skrevet 10. august 2007 Alt med måte og etter fornuft. Vi lar vår sønn, 9 mnd, smake på ting. Faktisk uavhengig om det er med/uten sukker. Tror og mener (tør påstå) at dette ikke har noe med å skape uvaner etc. Det vi skal gjøre når han er gammel nok til å skjønne det er å skape holdninger til sunn mat/aktivitet m.v. Klarer ikke helt å forklare hva jeg mener. Men tror hysteri mot "alt" som enten har bittelitt sukker eller mye, uavhengig av hva det er, er mest skadelig jeg da.... At min 9 mnd gamle sønn får sutte på min finger som såvidt har en litt syltetøy på seg....han blir jo ikke akkurat noen sukkersalve av det. Vi lar han også smake "vanlig"mat, dette for å utvide smaksløkene hans. Det ble vi også anbefalt av HS var viktig for at han skal kunne like ulik type mat senere. Som sagt, alt med skjønn og måte ;o)
pippis mamma Skrevet 10. august 2007 #3 Skrevet 10. august 2007 Jeg synes det er helt unødvendig å la de aller minste smake på våre sukkerbomber... de har aldri smakt ordentlig søte ting, og trenger drefor ikke samme mengde søthet som oss voksne for å "trigge" smaksløkene. Jenta mi er akkurat fem mnd gammel, og vi begynte med litt grøt for noen dager siden, i går var vi i bursdag hos svigers, satt å pratet om at vi fortsatt bare ammet, men at vi akkurat hadde begynt med smaksprøver på grøt blandet med mm. Plutselig puttet de ei stor skje med kakekrem og jordbær i munnen på henne, og skjønte ingenting når jeg ble irritert og sa i fra! Kjenner jeg blir sur bare av å tenke på det, og dette gjør de i en familie som er kjempeplaget med allergi, både melkeallergi og cøliaki i nær familie! Skjønner ikke at voksne folk kan ta seg sånn til rette, det må jo være opp til foreldrene å ta disse valgene!
oo00oo Skrevet 10. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 10. august 2007 Jeg snakker ikke om ting med litt sukker i jeg mener kaker, is, ol. Jeg synes ikke det er hysterisk å ikke gi det til barnet sitt. Jeg mener at de tidsnok vil få smake på dette og at de ikke lider noen nød om de ikke får smake det første året(eller lenger). De vet jo ikke hva de går glipp av. Men selvfølgelig skal de få smake på mat av forskjellig slag. Det er vel aldri fortidlig å starte med sunne matvaner og holdning i fohold til dette.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2007 #5 Skrevet 10. august 2007 Det beste i forhold til gluten og cøliaki er å begynne tidlig med smaksprøver samtidig som det ammes. Å vente med glutenholdige varer lengst mulig gjør det bare værre. Så er det cøliaki i familien deres hadde jeg gitt små smaksprøver på hvetegrøt paralelet med annen grøt og mm.
Jeg vil hete anonym!!! Skrevet 10. august 2007 #6 Skrevet 10. august 2007 Jeg skjønner at du ble sint når noen puttet en skje med kakekrem e.l i munnen på din baby. Min gutt smakte litt is på min finger da han var 8 mnd eller no. Ikke snakk om at han SPISTE is hvis det er uklart!! Jeg er helt imot å gi små babyer sukkerholdig mat, kaker , is m.v.....men dette får da være opp til hver enkelt. Hva andre gjør....ja, det er meg rivene likegyldig akkuart som det bør være for andre at min sønn har fått sutte på min finger som hadde litt is på seg. Men å gi han saft, is, kaker for å spise det....nei, der er jeg enig. Egentlig teit å diskutere, for jeg tror vi er enige, eller snakker om det samme her. PS. INGEN får gi min baby noe uten lov!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå