Gå til innhold

Resus negativ

-Diddelidu- med spire!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fort kort tid siden hatt en spontanarbort. Var nesten 11 uker på vei. Jeg vet ikke hvilken blodtype jeg har. Det jeg lurer på er om dersom jeg er resus negativ, kan kroppen min da ha rukket å danne antistoffer dersom fosteret var resus positiv? Eller skjer dette kun ved fødsel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytt

Skrevet

Ja, det vil jeg tro. Jeg er rhesus minus og mistet i uke 6, og himmel og jord ble satt i bevegelse for at jeg måtte få anti-d-sprøyta. Ble det ikke tatt blodprøver av deg da du aborterte?

Skrevet

spröyten er viktig for kommende svangeskap og bebiser- sá den skulle du ha fátt trur jeg... er nok lurt á snakke med legen din.

Skrevet

Å, herregud.... Nå ble jeg skikkelig redd! Har selv hatt to ufrivillige aborter, første i uke 7. Da møtte jeg opp på legevakten, men ble bare sendt hjem med smertestillende. Fikk aldri tatt blodprøver eller ble undersøkt på noen som helst måte, og fikk ihvertfall ikke satt noen anti-D-sprøyte.

I ettertid har jeg funnet ut at jeg er Rhesus negativ. Andre gang jeg var gravid mistet jeg i MA og fikk utskrapning. Spurte ang. slik sprøyte etterpå, og de sa det var rutine (dette var de veldig nøye på) å sette denne dersom det var nødvendig.

Det jeg tenkte på nå var: kan min første spontanabort ha gjort at jeg danner antistoffer?? Og kan det være derfor jeg mistet igjen?? Hva kan man i tilfelle gjøre med dette - om noe??

Skrevet

Hei,

huff... ná angrer jeg litt pá svaret mitt... var jo ikke ment for á skremme deg...

Jeg vet a jeg er rhesus minus- mistet en gang jeg og- og da fikk jeg spröyten- for det gjelder liksom neste svangerskap...

Men du má snakke med legen om dette... er jo de som vet :-)

Skrevet

Stakkar, det var jo ikke din skyld at jeg ble redd :-) Jeg har tenkt på dette før, men glemt å spørre legen. Er jo ikke greit å huske på alt når man først er der :-) Skal spørre neste gang, tenkte bare jeg kunne høre her i mellomtiden... i tilfelle noen hadde erfaringer med dette :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...