Gjest Skrevet 10. august 2007 #1 Skrevet 10. august 2007 Hvordan har det seg at foreldrene sitter på foreldremøte å bestemmer seg imellom hvor mye penger barna skal ha med og hva de ikke for lov å ha med, SENDER med barna mer penger enn avtalt. F.eks, alle foreldrene har bestemt 200 kr. Også sender de med 500? Er det vanlig å sitte å nikke og si ja, for å bryte det senere? Skal snart sende sønn min på leierskole så lurer litt om det er ny trend, tydelig blandt de barna jeg har pratet med som har vært der er det ny trend å bli enige om en ting og gjøre en helt annen ting. Overfor sønn min er jeg vel relativ streng ang det å følge regler generelt. Med tanke på leierskole er det mange andre barn også og da blir det urettferdig. Dere som har sendt barna dere dit, hva er vanlig?
Gjest Skrevet 10. august 2007 #2 Skrevet 10. august 2007 hakkepeiling....har ikke kommet til det Leirskole styret enda
Gjest Skrevet 10. august 2007 #3 Skrevet 10. august 2007 Hadde leirskolerunden nå forrige skoleår, der var foreldrene lojale mot felles bestemmelser om penger, mobiler, etc. Det som var undergravende for moralen var imidlertid at de to andre klassene (fra andre skoler) som var der samtidig hadde helt andre regler, de hadde bl a med seg mobiltelefoner hele gjengen, hvilket vi hadde fått presentert som uønsket fra leirskolens side (noe som var helt greit).
Gjest Skrevet 10. august 2007 #4 Skrevet 10. august 2007 Jeg syntes noen foreldre er lite flinke til å følge opp. Stesønn min var i fjor. De hadde bestemt 200 kr, han fikk med 500, mobil skulle de ikke ha med men han hadde med. Prøver å fortelle at slike ting ikke lønner seg pga urettferdighet mot andre. OG ikke forstår jeg hvorfor foreldrene sier en ting og gjør en annen. Forklaringen er kanskje mor som aldri er på foreldremøte eller leser lapper så.......
Anonym bruker Skrevet 10. august 2007 #5 Skrevet 10. august 2007 Kan det ha noe med en generell tendens i samfunnet mot mer fokos på seg og sitt og ens egne barn, fremfor felleskapsfølelse og samhold?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. august 2007 #6 Skrevet 10. august 2007 Vi valgte å følge anbefalingene som var 400 kr totalt, 200 kr til selve leirskoleoppholdet og 200 ekstra til den dagen de skulle til Kongsberg. Men noen av mødrene til jentene er jeg sikker på at saboterte, fordi jentene måtte jo ha mer penger når de skulle til en by enn 200 kr. tenk om de skulle handle klær eller sko. Så hun med brunkrem og ett uttrykk i ansiktet la meg nok for hat da jeg kjempet igjennom 400 totalt og ikke 600 som hun mente. Men som sagt jeg er sikker på at hun sende med jenta mer penger.
Dr. Fritz Skrevet 10. august 2007 #7 Skrevet 10. august 2007 Det ER vanlig å nikke og være enig for så å gjøre noe annet. Dette med leirskole kan jeg til en viss grad forstå, selv om jeg ikke aksepterer det. Det er mange ulike interesser i ei klasse/gruppe av det slaget. Det jeg over hodet ikke kan forså er hvor problemet skal like jævlig være det samme hver gang et fotballag skal på NorwayCup. Her er det ei lita, forholdsvis homogen gruppe som skal være sammen og så klarer jævelforeldre å lage dritt på grunn av at voksne ikke kan følge felles bestemmelser. Faen som jeg hater foreldre.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. august 2007 #8 Skrevet 10. august 2007 Jeg er faktisk enig med deg ang leirskole. Jeg tror at jentene kunne komme til å handle seg klær, mens min sønn ville handlet godis. Og da vil jeg begrense pengesummen mest mulig. Synd for jentene men for oss med gutter uten interesse for annet enn godteri er det hensiktsmessig.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 10. august 2007 #9 Skrevet 10. august 2007 om du hater foreldre så intenst så er kansje ikke dette siden for deg? med tanke på at det ca er 99% foreldre her inne ;-)
hårsår Skrevet 10. august 2007 #10 Skrevet 10. august 2007 Jeg ønser å kommentere dette. Kommer det ikke litt an på barna hvor ansvarlige de er med penger? For enkelte er 200 masse, mens for andre rekker ikke 200 mer enn èn dag.. Et leiropphold skal være et høydepunkt, og oftest en belønning for god oppførsel, eller annet. Synd om dette skal snevres inn til kun å dreie seg om debatten rundt lommepengene. Ville sagt at 200 ville vært en symbolsk pris, for at ikke noen barn kommer med ubegrenset mye. Foreldrene kan forklare barna at pengene over de 200 er reservelager, og brukes kun i nøden dersom noe skulle dukke opp de siste dagene de er der. Feks en ekstra tur til byen de ikke visste om. Dersom det overskrides med en hundrings eller 2 burde det ikke bli oppstyr av denne grunn. Jeg ville ihvertfall ikke likt om min datters leiropphold skulle begrenses ved å få med seg for lite lommepenger slik at hun ikke fikk råd til å være med på det vennene hennes gjorde fordi hun ikke var så flink med penger og måtte sitte på rommet de 2 siste dagene av oppholdet. Da er det bedre med ett reservelager som de kan bruke i nøden.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2007 #11 Skrevet 10. august 2007 jeg syns ikke at det er riktig at de sier en ting og så sender med mer penger allikevel. men jeg ville i utgangspunkt ikke si meg enig i å begrense hvor mye penger mitt barn får med. det er en privatsak, og angår ikke andre syns jeg. penger er ikke fordelt jevnt i samfunnet, så hvorfor skal ikke barn vite om det. jeg husker at jeg var på leirskole som 16åring. og foreldrene mine hadde veldig dårlig råd den tiden. mens de andre drakk den svindyre brusen sa jeg nei takk, jeg kunne rett og slett ikke unne meg den. den erfaring vil jeg ikke være foruten. seriøst.
___ Skrevet 11. august 2007 #12 Skrevet 11. august 2007 På en leirskole er alle nødvendige utgifter betalt på forhånd. Ingen blir sittende på rommet forde de ikke har mer penger igjen. Pengene er bare til snop, suvernirer ol. Hvis jenta di ikke har mer penger igjen de siste dagene så ville hun kansje lære litt om å spare. Å sende med ungene penger så man er sikker på at det blir nok er i hvertfal å oppfordre til sløsing. Ungene lærer at de må passe på å bruke opp alt, så får de mer neste gang. En annen ting er hvordan foreldrenes oppførsel påvirker ungenes forhold til lover og regler. Foreldrene sier jo med en sån oppførsel at det er greit å bryte reglene. "Regler er for de andre, så kan vi gjøre som vi vil." Etter min mening burde unger som hadde med for mye penger sendes hjem eller alle pengene burde indras til fordel for hele gruppen.
hårsår Skrevet 11. august 2007 #13 Skrevet 11. august 2007 uff, for en streng mor du er!! Heller sende hjem barnet enn å få 100 kroner ekstra? Nei, jeg kommer nok til å være den foreldren du alltid vil diskutere mot før disse leirene. Jeg kommer alltid til å la barna få nok penger, for 200 kan fort bli lite. Jeg er fullt klar over at alt er betalt på leiren, og pengene går kun til snop, men snopen er en stor del av oppholdet! Jeg har forresten betalt like mye for leiroppholdet som deg, så at DU skal bestemme at jenta MI må gå hjem er drøyt. Jeg vil heller sende DITT barn hjem for du ødelegger en god leir- ånd!!- og gode barndomsminner som de vil huske tilbake på hele livet og spesielt når de selv får barn.
Mage Mi Sa Jo Skrevet 11. august 2007 #14 Skrevet 11. august 2007 vel du har vel fått svaret ditt igjennom det forskjellige meningene og erfaringene folk her år delt. jeg mener som flere her at er det satt en summ og avtale om hva som er lov å tamed og ikke så må vi som foreldre også følge disse. vi er jo for pokker forbilder. så til deg som sier du ikke ville vært din erfaring forunt med det å ha mindre penger på tur. vel hvis du ikke hadde lært det før da og foreldrene dine hadde lite så har de skjult det godt for deg. sorry men jeg er ikke enig har selv vokst opp med lite penger. og da jeg var på leirskole så hadde jeg for en gangs skyld like mye som di andre. det var deilig, jeg slapp å skulle bekymre meg, og jeg var vel den eneste som kom hjem med penger. jeg sparte så mye ville ikke bruke de opp. så da ble valgene mine ikke tatt ut i fra at jeg ikke ønsket å bruke alle pengene mine opp, dwerfor hadde jeg mindre snop enn de andre. ikke fordi foreldrene mine ikke hadde sendt med like mye. sier ikke at det er meningen at barna skal spare lommepengene men erfaringer er forskjellig med penger. men det å ha et likt utgangspungt er greit for ofte i leirskole alder så er barna redd for å være anderledes og det går ofte på ting de ikke har kontroll over selv. og barn skal lære og begrense seg. for de skal bli voksne og da er det jo greit at de har lært slik at de ikke sliter økonomisk uansett hvor mye penger de har forde forbruke deres er for stort. lommepenger på en leirskole er ikke met til klær ogskoog slikt men til suvernirer og snop ol. derfor syntes jeg at 200 er mer enn nok hvor mye godterier syntes du de skal få spise og alt er jo betalt. slik som hjemme. mener dere at barna skal ha til klær og alt mulig hjemme også der er det også mat og alt betalt av dere. jeg mener ikke at barna skalha mindre enn hjemme men ikke så mye mer i hvertfall. 200,- i uken til snoper ganske mye faktisk. og husker selv at det var mender med snop på rommene. bæreposer med snop. glad jeg bor på bygda her jeg bor for her er ikke presset så stort på å skulle vise hvor god råd man har gjennom barna. selv ville jeg fulgt reglene manvar blitt enige om. og jeg ville heller ikke protestert om jeg ikke var enig hvis majoriteten mente motsatt av meg. er nemlig tilhenger av de regler man kan lage for felleskapet. i en klasse.
___ Skrevet 11. august 2007 #15 Skrevet 11. august 2007 Jeg er enig i at det er synd for et barn å bli sendt hjem fordi foreldrene er noen hyklere som ikke kan følge regler, men det blir ganske håpløst å få en gruppe til å fungere når noen tror reglene ikke gjelder for dem. Hvis du mener summen som blir fåreslått i forkant er for lav så får du si det da. Du får si ifra at den reglen vil du ikke følge. Om foreldrene ikke blir enige så er jo konsekvensen enten at det ikke blir noen tur eller at ungene kan ta med det de selv og foreldrene vil. Da stiller alle under samme forutsettninger. Det er greit. Problemet er vel heller at det finnes en del foreldre som er for feige til å si hva de mener og for egosentriske til å tro at regler gjeldre for dem. Noen foreldre er jo selvfølgelig også for late til å møte på foreldremøter eller lese skriv de får fra skolen. Det er selvfølgelig synd på barn som har sånne foreldre, men når ikke foreldrene gjør jobben sin vil det selvfølgelig gå utover ungene. Det er tros alt bedre at de lærer at å ikke følge reglene straffer seg, enn at de skal vokse opp med det samme forskrudde tankesettet som sine foreldre.
Gjest Skrevet 11. august 2007 #16 Skrevet 11. august 2007 begge gangene jeg har reist avgårde, har vi blitt enige om 200 kroner og mobiltelefonforbud:-) Om elevene ville handle souvernier fra leirskolen, har vi samlet inn penger til dette på forhånd... Tror de fleste har respektert det...
hårsår Skrevet 11. august 2007 #18 Skrevet 11. august 2007 Jeg har ingen problem med å si fra hva jeg mener, og dersom den øvrige grenser for lommepenger er høy nok for meg, så er jeg enig. Derimot har jeg god råd, og jeg ønsker at barna skal ha det greit på leir, og pengene skal ikke hindre dem fra å ha det greit. Ser ikke helt problemet her, for å være helt ærlig. Det er så enormt mye mer enn penger som skjer på en leirskole, og om jenta mi har litt mer godteri enn ditt barn, så ser jeg faktisk ikke helt problemet. De er jo der først og fremst for å få venner. Dere som tror jeg ikke følger felles regler, har misforstått!! Det er helt usakelig å beskylde meg for noe slikt, eller at jeg ikke gidder å lese skriv fra skolen. Herregud, snakk om å dikte en god suppe...
___ Skrevet 11. august 2007 #19 Skrevet 11. august 2007 Hvis du sender med barnet mer penger enn det som er avtalt lar du vær å følge den reglen. Som du selv sier er det "enormt mye mer enn penger som skjer på en leirskole", Hvordan nå penger kan "skje". Det er ikke det som er poenget. Poenget er at vi som foreldre skal lære barna våre at regler er til for å holdes. Hvor mye penger du har driter jeg i. Jeg har så jeg greier meg og slal nok greie å sende med ungene mine det vi blir enige om, uanset hvilket beløp som blir fastsatt. Jeg har for øvrig ikke sakt at du ikke leser skriv fra skolen. Du hører tydligvis til den andre gruppen. De som tror reglene ikke gjelder for dem.
hårsår Skrevet 11. august 2007 #20 Skrevet 11. august 2007 Det går jo ikke an å diskutere med deg, poamin. Du dikter opp historier, og lyver på meg meninger jeg ikke har. Vi tar heller en diskusjon når du har bestemt deg for å holde deg til fakta og det jeg faktisk skriver. Bare så det er sagt en gang for alle....: Jeg tør å si min mening og sender ikke mer penger bak andres rygg enn det som er avtalt dersom jeg er enig i den øvre grensen som er satt. Jeg ønsker ikke å ødelegge mitt barns opphold ved å være gnien med penger. De får leir en gang i året, og da skal de ha det greit. Dersom enkelte ikke har råd til å sende mer enn 200 kroner i lommepenger når de har betalt det dyre leiroppholdet, så synes jeg de håndterer penger helt feil.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2007 #21 Skrevet 11. august 2007 Usj, får fæle minner her. Har erfaring på korpsturer. Det ble anbefalt eller bestemt en sum ledelsen mente var passelig, jeg var sikkert den eneste med så lav sum. Hadde så vidt råd til å skaffe meg nok drikke gjennom dagene. Holder ikke med drikka man får servert til måltidene på en sommerdag med steiekende sol og rundt 30 grader. Fikk feber faktisk, ble syk. Skulle ønske de ikke hadde en bestemt sum (som forøvrig bare mine foreldre forholdt seg til), men latt hver enkelt få avgjøre hvor mye som trengtes. ' Jeg fikk forresten mensen for første gang vi var på leirskole i 5. klasse, hadde ikke råd til bind og turte ikke spørre etter det. En klassevenninne hadde ett bind, så det skylte jeg opp i vasken og tok det på meg vått 4 dager på rad. På hjemreisen hang den nesten ikke sammen en gang.
___ Skrevet 11. august 2007 #22 Skrevet 11. august 2007 Hva er det for en historie jeg har diktet opp? Det er du som har sakt du ville sende med ungen mer penger enn avtalt. Er det ikke gjort noen avtale om hvor mye penger de skal ha med seg så er da ikke det noe problem, men hvis flertallet har bestemt noe så får man følge det. Jeg ville sansynligvis selv gått inn for en høyere sum enn 200,- men det var ikke det diskusjonen gjaldt. Hvis du sier fra om hva du mener er riktig og så hioder deg til det som ble bestemt, uansett om du egentlig var enig eller ikke, så er vi helt på bølgelengde vi. Det var imidlertid ikke slik det virket på dine forrige innleg.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2007 #23 Skrevet 11. august 2007 Nå blander jeg meg litt her, fordi jeg blir ganske provosert over den siste setningen din, rasberry. Den vitner om ganske lite innsikt i at andre har det annerledes økonomisk enn feks deg. Ta en alenemor (som noen tror lever fett på den "lønna" uten at jeg har noen forståelse for den troen) feks. Selvsagt vil hun som alle andre mødre at ungen skal storkose seg på leirskole. Men fakta er jo at hun ikke har så mye penger å sende med ungen som hun skulle ønske. Hun har så hun klarer å betale oppholdet, og sliter litt men klarer kanskje også å sende med 200 kroner. Hvordan kan du si at hun håndterer pengene sine feil, når hun ikke har mer? Og mtp den generelle diskusjonen her om å sende med ungene mer penger enn planlagt på forhånd, så er jeg enig med hi; man bør holde seg til det som er avtalt. Med bakgrunn som datteren til en aleneforsørger som IKKE fikk alle "godene" mødre får i dag, så kan jeg si at det er KJIPT å være den ungen som hadde minst penger og som måtte late som om man ikke hadde lyst på ting fordi man faktisk ikke hadde nok penger til det, mens andre kunne shoppe i vilden sky. Vil nok være den følelsen endel unger kan få dersom mange, og kanskje flertallet av ungene i klassen får medsendt mer penger enn det som var avtalt.
hårsår Skrevet 11. august 2007 #24 Skrevet 11. august 2007 Jeg lever i den tro at folk får alltid råd til det de har lyst til å ha råd til i dagens Norge. En kan legge seg opp penger når en vet at barnet skal på leir en gang i året- om det så skal være 1 krone om dagen, vil det bli 365 kroner til leir, og da vil dette barnet føle seg rik tilogmed i følge dere ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå