Gå til innhold

Dere som skal ta ks i neste uke (13-17 august)

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. Hører kanskje hjemme på KS debatten, men føler det er flere svar å få her! Jeg skal ta ks til onsdag, har fått beskjed om å møte i mottakelsen på sykehuset tirsdags morgen klokka 9.30, til innskriving, og det er alt. Vet ikke mer, regner jo med å få info. da, men er så spent og nervøs på hva som da skjer der og videre, at jeg MÅ være litt i forkant å spørre dere damer her! Kan man f. eks. reise hjem etter innskriving, må man gjøre noen forberedelser hjemme, som f. eks klyster eller andre ting, eller kommer alt (hva?) til å foregå den dagen snittet skal tas? Takk på forhånd for mange svar!!! OG lykke til til oss alle !!! Fikk bare beskjed om at jeg sannsynligvis kom til å bli tatt først på onsdags morgen....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. vet like lite som deg ang dette.. skal ta ks dagen etter deg:) den 16:) skal moete opp den 15 til samtale osv med lege og slikt.. Vet iallefall at jeg kan sove hjemme om jeg vil, ettersom jeg ikke bor langt borte fra sykehuset. Tror jeg skal ta noen blodproever eller noe naar jeg er inne den 15 men aner ikke? :P Er vel litt forskjellig med det klyster greiene.. har hoert at noen plasser faar man det, imens andre ikke.

Beklager at jeg ikke var til mer hjelp hehe. men vi faar haape noen andre her har litt peiling, slik at vi begge faar svar.. for lurer paa mange av de samme tingene....

Uansett.. lykke til videre:)

Skrevet

Jeg skal ta ks om halvannen uke, men slenger meg på her. Jeg har fått beskjed om at jeg skal sove hjemme etter innskrivning på sykehuset. Stille neste morgen på sykehuset fastende, nybarbert og ha tatt klyster. Så være forberdet på at det kan bli noen timers venting på sykehuset. Alt av akutt som måtte dukke opp kommer naturligvis foran oss med planlagte keisersnitt (hvor det jo ikke er noe fare for liv og helse.)

Spent!

Skrevet

Takk i like måte!! Lykke til til deg også :)

Kanskje Tante Bassa eller noen andre har peiling???

Skrevet

Takkfor svar susyQ og lykke til til deg og! Men det klysteret og barbering, er det noe du må gjøre hjemme selv, kvelden før da eller?

Skrevet

Det stemmer. Barbere meg kvelden før. Klyster om morgen før jeg kommer. Har allerede begynt å lure på hvordan den barberinga skal gå, er ikke akkurat så lett å se så mye nedenfor basketballmagen min ;-)

Skrevet

Hei!

Kan jo skrive litt fra infoskrivet jeg selv fikk da jeg fikk datoen for mitt ks. Dette er hva som skjer dagen før ks`et. Jeg skal hjem i mellomtiden, tror det er det vanligste. Fikk også beskjed om at jeg blir barbert nedentil på sykehuset samme dagen som ks`et.

Det blir først en forundersøkelse som jm utfører. Den innebærer at jm kjenner på magen hvordan barnet ligger, lytter på fosterlyden, tar blodtrykk, urinprøve og temperatur, noterer personopplysninger til journalen. Dessuten vil jm informere deg om rutiner i forhold til ks`et og gi deg svar på dine spørsmål.

Så blir det en legesamtale hvor du får info om bedøvelsesmetodene. Spinalbedøvelse er jo det vanligste.

Så skal man ta blodprøver

Videre får man med et lite klyx (klyster) for å tømme tarmen og en Zantac tablett som er med på å nøytralisere magesyren. Du vil også få en Fragmin (blodfortynnende sprøyte for å redusere faren for blodpropp). Du må faste fra kl 22 kvelden i forveien.

Skrevet

OK! Takker for svar!

Skrevet

jeg skal ha ks 15/8 og ble skrevet inn (journalført) på torsdag. Det tor 3 timer, med mye venting!!

Dette var jeg gjennom:

- blodprøver

- lå litt over en halv time med stropper rundt magen med måling av hjertelyd og aktivitet i livmora (sammentrekninger) + at jeg skulle trykke hver gang babyen beveget seg.

- Legen kom og skrev journal, sykdomshistorie, medisinbruk osv+ at de tar ultralyd (og det er jo alltid spennende)

- Til slutt var det samtale med anestesilegen som informerer om bedøvelsen og litt om selve operasjonen.

Jeg fikk med meg Klyx hjem (dæven så svææær!!!) som skal settes kvelden føre. Jeg skal også ringe sykehuset på kvelden for å få endelig beskjed om når jeg skal komme inn neste morgen. Nå om sommeren kunne det lett bli forsinkelser pga bemanning, men de lar ikke gravide fastende vente så altfor lenge sa hun. Man skal møte på sykehuset nydusjet og uten neglelakk.. Forrige gang jeg tok ks babrberte de meg på sykehuset, men nå skal jeg gjøre det selv. De tok fram en barbermaskin, men fikk den ikke til å virke så det ble tørrbarbering med enganshøvel... så dere skjønner hvorfor jeg tar det selv denne gangen:)

Jeg synes ikke jeg fikk så voldsomt mye informasjon om selve forløpet av KS, men jeg spurte ikke så mye heller. Jeg har jo vært gjennom det en gang før og da fikk jeg veldig detaljert informasjon om alt som skulle skje. Jeg fikk vite det jeg har behov for denne gangen, forløpet må jo gå sin gang uansett. Man blir dessuten informert underveis.

Jeg gruer meg litt, det er liksom så uvirkelig det hele, men hadde en flott opplevelse sist gang, så satser på å bare "hive meg i det" uten å tenke for mye og skremme meg selv. Planlagt KS går som oftest helt problemfritt og rolig for seg.

Lykke til alle sammen! (ble visst langt dette)

Skrevet

Etter å ha lest svarene over, så får jeg inntrykk av at rutinene er veldig forskjellig fra sykehus til sykehus. Jeg skal ha planlagt ks på St.Olav. Siden det er helg i mellom, så måtte jeg møte fredag til journalskriving. Ble først lagt med CTG-registrering, så kom en anestesilege inn og forklarte litt om spinalbedøvelsen jeg skulle få før ks. Selv om vi tidligere hadde fått vite at far ikke kunne være med når spinal skulle settes, så spurte vi likevel han anestesilegen om det gikk an. Forklarte at jeg grudde meg veldig til den skulle settes. Og det var helt i orden at sambo kunne overvære spinalinnsettingen. Etterpå fulgte enda mer ventetid. Ble tatt blodprøve av av jordmora (HB og forlik), samt blodtrykk. Ikke noe spørsmål om urinprøve eller noe sånt. Spurte om dette med klyster og om jeg skulle dusje med Hibiscrub eller noe sånt før ks. Men nei, ikke skulle jeg ta klyster dagen før, og vanlig dusj om morgenen var nok. Heller ikke fikk jeg beskjed om å barbere meg noe (antar de gjør det når eg ankommer om morgenen den dagen ks skal gjøres, da). Bare at jeg skal faste fra midnatt kvelden før og ikke drikke etter kl 6 på morgenen den dagen ks skal foretas, uansett når på dagen ks ville bli. Eksakt tidspunkt kunne de ikke si i det hele tatt, dessverre. Men før spinal blir satt, så skulle jeg få innlagt blærekateter.

Snakket litt med lege, som først og fremst avklarte hvorvidt jeg ville steriliseres samtidig som det ble foretatt ks. Deretter var hele journalskrivingen over. Så dro vi hjem, med beskjed om å møte senest kl 7.45 den dagen ks skal gjøres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...