måken og vesla Skrevet 10. august 2007 #1 Skrevet 10. august 2007 Nå har jeg lest litt ulike steder om grøt, må jo sette meg inn i dette. Selv om jeg regner med at vi venter til vi er tilbake fra Italiaferien. Det blir jo mye mer koplisert enn å slenge fram puppen. Selvfølgelig står det noen steder at man skal begynne med korn som ikke inneholder gluten, fordi at tarmene deres ikke er klare for gluten, samtidig har jeg nå lest et sted at man bør begynne med glutenholdige ting i starten, fordi da får de så lite, og de får det sammen med morsmelk som gjør at tarmene venner seg til det. Leser også at noen serverer fast føde først og pupp etterpå mens andre gjør motsatt. Må innrømme at jeg blir ganske forvirret... Men for vår del tror jeg det må bli mat først og pupp etterpå, for når hun er forsynt så lukker hun munnen, og jeg vil jo aldri få i henne noe mat hvis hun først har spist seg mett på pupp.
Solstråle72 Skrevet 10. august 2007 #2 Skrevet 10. august 2007 Jeg også har begynt å tenke på dette med grøt og grøtsorter. Jeg har lest at introduksjon av gluten skal skje gradvis og mens en fortsatt ammer barnet, slik at det blir en overlappingsperiode der små mengder med gluten blir gitt sammen med morsmelk. Det er sannsynligat et høyt gluteninntak som spebarn, særlig fra hvete, øker forekomsten av cøliaki. Det er lurt å variere med ulike kornslag (hvete, rug, bygg og havre inneholder gluten. Mais, ris og hirse er glutenfrie) i første året slik at det ikke blir ensidig bruk av f.eks. hvete som innholder mest gluten av alle kornsortene. Jeg også kommer til å gi mat først så pupp etterpå, jeg tenker som du at viss barnet spiser seg mett på pupp spiser det ikke noe mat.!!
Millapril Skrevet 10. august 2007 #3 Skrevet 10. august 2007 Vi har jo så smått begynt med smaksprøver ved 4 mnd og varierer veldig. En dag maissmaksprøve, så en dag rissmaksprøve og så en dag hvetesmaksprøve. Hvete er litt "skummelt" pga dette med gluten, men som dere sier er det lurt å innføre dette samtidig som man ammer pga effekten det gir. Vi gir først pupp her faktisk, og så kun smaksprøver på grøt. Det er snakk om veldig små mengder i begynnelsen for å utvikle smaken. Etterhvert blir det mindre pupp og mer grøt tenker jeg. I dag har vi prøvd sviskepuré, som falt veldig i smak. Det er moro å prøve, men vi tar det veldig med ro her i gården og ser ikke for oss å være oppe i full posjon på en stund..
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 10. august 2007 #4 Skrevet 10. august 2007 Her så går det i maisgrøt om dagen. Er fortsatt bare på smaksprøvestadiet og kommer nok til å være der en stund fremover. Gir først grøten og så ammer etterpå, hun griner litt på nesen første skjeen, og så er det full gaping etterpå :-) Så hun liker det heldigvis :-)
Gjest Skrevet 10. august 2007 #5 Skrevet 10. august 2007 Det der har jeg også tenkt på.. Og vi har planer om å begynne med grøt i september.. Men akk o ve for et marked!
Två små trollungar Skrevet 10. august 2007 #6 Skrevet 10. august 2007 HS anbefalte oss å begynne med mais og risgrøt, siden hvete visst nok er vanskeligere for magen å jobbe med. Så det var det vi startet med. Nå går det mest i havregrøt. Vi har prøvd litt forskjellige typer, men det virker som at vårt lille matvrak her hjemme synes al allt smaker like bra (og alle middagsglass!).
Tussi og Maja Skrevet 11. august 2007 #7 Skrevet 11. august 2007 Ja, det er mye å sette seg inn i.. Her i gården prøvde vi med maisgrøt først. Men den falt ikke i smak. Vi prøvde litt forskjellig, og endte opp md havregrøt som det eneste tuppa ville godta å få servert;-) Litt kresen i begynnelsen. Til å starte med fikk hun kun smaksprøver. Vi økte sakte, og det tok to uker før vi var oppe i et halvt eggeglass med grøt. Men så startet vi når hun var bare litt over 4 mnd. Så da var det ikke så farlig om hun nettopp hadde spist. Hun måtte bare ikke være skikkelig sulten, for da hadde hun ikke tålmodighet til grøt. Nå er vi oppe i full porsjon, og jeg ammer henne etterpå. Utrolig hvor mye hun drikker selv om hun nettopp har spist masse grøt og drkket mye vann!
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 12. august 2007 #8 Skrevet 12. august 2007 Hei, Vi har bare brukt maisgrøt og det har fungert bra på Mathildes litt dårlige mage. Vi har også tatt det med ro og er nå oppe i 2/3 porsjon grøt en gang om dagen. Må begynne med det på dagtid, men har ikke stresset noe. Vi har holdt på i litt over 2 uker nå og det går bra. I tillegg liker hun veldig godt disse mango purreene fra småfolk glassene. De går ned de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå