Anonym bruker Skrevet 10. august 2007 #1 Skrevet 10. august 2007 når skal dere begynne på prevensjon igjen etter fødsel, og hva skal dere begynne på? jeg skal ivertfall ikke begynne på pillen igjen, men lurer på p-sprøyten... noen som vet bivikningene den kan bringe med seg?
Brenda med 2 ute Skrevet 10. august 2007 #2 Skrevet 10. august 2007 Hmm lurer på det samme, skal til legen 6 uker etter fødsel og ordne opp i det der. Jeg kan ikke ha p-piller hormonene blir sprø av det. P- sprøyte prøvde jeg en gang for en tid siden, men en av bivirkningene var at man kunne blø i tre måneder når man tatt den 1 sprøyta. Og det gjorde jo jeg seff. Det jeg ikke fikk beskjed om var at om det skjedde skulle man komme in for sprøyte nr to 2 måneder etter så skulle det stabilisere seg. Så jeg vil ikke ha det igjen nå. Lurer på om jeg skal prøve kobberspiral ikke noe hormoner der, men kan gi en økt blødning og mer smerte. hmm...
Nybakt mamma, nå til 3! Skrevet 10. august 2007 #3 Skrevet 10. august 2007 Noen prevensjon middel vil fjerne melkeproduksjonen din... Ikkje sikker på hvilkne som gjør det, men det vil legen din kunne svare på. Du skal liksom være beskytta mot graviditet så lenge du fullammer... Men eg klare ikkje stole på det. Skal og ordne med prevensjon på 6 ukers kontrollen. Eg skal sette inn p-stav. Eller innplantat som det hetter på fint. Skulle liksom sette det inn i januar, hadde kjøpt det og alt... Men så kom ikkje mensen da... Og her sitter eg, 32 uker på vei... Hihi... P sprøyta hadde eg etter første mann. Da hadde eg ikkje mensen... Små blødde dei første tre månende, men etter det blødde eg ikkje litt eingong. Blei sprø av å ikkje ha mensen, innbilla meg eg var gravid hele tida. Så, eg sat inn kobberspiral. Det var vondt, når eg hadde mensen så blødde eg mye, og etter mensen hadde eg voldsomme smerter. Sex var og smertefult, og min mann kjente spiralen mot pikken sin... Han stakk seg faktisk på den, så han småblødde etterpå. Den blei tatt ut, og nr to blei laga etter 6 måneder med prøving. Etter henne så brukte eg p-plaste fram til eg blei gravid igjen, og det fungerte kjempe bra. Ingen bivikninger. Bytte plaster 1 gong i uka, lett å huske på og. Den falt sjenlent av... Klødde litt den første uke, men det gjekk over. Husk å bytte plass på plasteret av og til, da du kan bli litt sår i huda dersom du har den sittende på samme plass over flere måneder! Hmm... Blei langt dette, men håper det er til hjelp!
Nybakt mamma, nå til 3! Skrevet 10. august 2007 #4 Skrevet 10. august 2007 Glemte å skrive at eg la på meg med p sprøyta, og det var den værste bivirkningen med den!
Anonym bruker Skrevet 10. august 2007 #5 Skrevet 10. august 2007 oj.. p-plaster... hvor får du eventuel tak i det? og hvor mye koster det?
@nne p@ l@nne Skrevet 10. august 2007 #6 Skrevet 10. august 2007 Jeg skal ha hormonspiral. Den kan du bruke når du ammer. Har brukt det før og vært kjempefornøyd.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2007 #7 Skrevet 10. august 2007 eg har og tenkt på spiral..men får du mye hormoner av det? å gjør det vondt å sette den inn? kan du føle den etterpå? kan han kjenne den?
Nybakt mamma, nå til 3! Skrevet 10. august 2007 #8 Skrevet 10. august 2007 P plaster får du hos legen. Koster 300 kr for 3 måneder. Hormonspiral er det hormon i, kobber spiral er det ikkje hormon i. Gjode ikkje vondt i sette inn spiral, eller fjerne den... Men eg kjente den. Ikkje alle som gjør det. Men spiral koster jo litt. Dumt å sette inn og risikere å måtte ta ut igjen etter kort tid... Min mann kjente den, når me hadde sex ja! Søstera mi hadde og problem med spiral, hennes mann kjente den og. Dersom mannen kjenner den, så kan legen klippe litt av den, så mye som lar seg gjøre da...
Anonym bruker Skrevet 10. august 2007 #9 Skrevet 10. august 2007 Fullaming fungerer IKKE som prevensjon. Her i huset går vi tilbake til kondomen som vi brukte før vi blei gravide.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2007 #10 Skrevet 10. august 2007 hmmmm...du tror eg at eg ska vurdere det ein gang til..har ikkje så lyst å sette inn noe som kan på ein måte ødlegge sexlivet vårt...men takk for svaret "nr.3 på vei"
MissBenz Skrevet 10. august 2007 #11 Skrevet 10. august 2007 Skal ikke bruke prevensjon lenger.... Blir jeg gravid igjen så blir jeg det, har ikke noe å si for oss fordi vi skal ha masse unger =)
Gjest Skrevet 10. august 2007 #12 Skrevet 10. august 2007 Etter sist barn brukte jeg cerazette en periode. Skal ikke det denne gangen da jeg fikk masse og hyppige blødninger, dog så var det jo et fint prev.middel :)hehe Så nå vet jeg ikke
Spira31 Skrevet 10. august 2007 #13 Skrevet 10. august 2007 har lyst på lady/babycomp ... men det er jo så himla dyrt, så da blir det vel kondom til å begynne med... skal ha masse unger vi også, men hadde jo vært fint med litt opphold mellom graviditetene spør du meg.. har ikke lyst å være gravid mai neste år for da skal vi gifte oss... men etter det er det fritt fram;)
Anonym bruker Skrevet 10. august 2007 #14 Skrevet 10. august 2007 Det som kan kjennes på spiralen er tråden som stikker ut av livmorhalsen. Den kan enkelt bare klippes av litt så kjennes den ikke lenger. Det er lite hormoner som frigis med hormonspiral. Jeg synes det var utrolig deilig for jeg hadde nesten aldri mensen når jeg brukte den.
Nybakt mamma, nå til 3! Skrevet 10. august 2007 #15 Skrevet 10. august 2007 http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322049 Dette er eit godt alternativ til spiral. Les det som står... Dette er lite utprøvd i norge endå, men eg hadde ikkje problem med å finne lege som kunne sette den inn for meg. Han hadde hatt eit par allerede, og ingen raporterte noen bivirkninger det første året.
julaugmamma Skrevet 10. august 2007 #16 Skrevet 10. august 2007 Jeg hadde hormonspiral etter 1.mann.. Blødde i 14 dg, opphold 14 dg, og så var vi i gang med 14 nye dager...Da var det snakk om kraftig blødning, måtte bruke nattbind på dagtid, skifte minimum annen hver time. Derfor brukte jeg tampong i tillegg.. Plutselig satt jeg med en tampong OG spiralen på.. Er nå 37 uker på vei derfor... :-) Forsøkte først med kobberspiral, men da blødde jeg jevnt hele tiden... Vet at mange er godt fornøyd, men det kan tydeligvis variere fra person til person...
♥ nr3 i juni 2011♥ Skrevet 10. august 2007 #17 Skrevet 10. august 2007 Tror det blir Cerazette (minpille) siden man kan ta den mens man ammer. Vi planlegger å prøve på nr.2 når babyen nærmer seg 1 år (ønsker å gi kroppen en pause etter denne gravisiteten).
Anonym bruker Skrevet 10. august 2007 #18 Skrevet 10. august 2007 Min samboer kunne også kjenne spiralen, kunne "stikke" han litt. Men en liten advarsel angående hormonspiralen, jeg hadde den i 1 og et halvt år. Og gikk opp nærmere 30kg av den på den tiden. Så dersom du er redd for prevensjon du kan gå opp i vekt av, så bør du være litt obs på den, for det kan skje (vil ikke nødvendigvis si at det vil skje). En annen ting med den var at de siste 6mnd'ene jeg hadde den fikk jeg uregelmessige blødninger av den (når jeg egentlig hadde mista mensen av den) og smerter under og etter sex. Jeg kunne også få smerter uten grunn, slik at jeg måtte sette meg. Min mor hadde også hormonspiralen, og den grodde seg fast inni der. Så egentlig anbefaller jeg den absolutt ikke!! Men er mange som har god erfaring med den. Jeg vil anbefalle p-plaster selv. Den er kjempe fin!
2barnsmor Skrevet 10. august 2007 #19 Skrevet 10. august 2007 Hos oss blir det ganske enkelt. Vi er fornøyd med tre barn så min mann skal sterilisere seg. Jeg tåler ikke prevensjonsmidler med hormoner. Har prøvd hormonspiral, vanlig spiral, p- piller og det funker dårlig, fikk migrene av hormonspiralen og av p piller så blir jeg så sur at jeg ikke er værende i hus med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå