Brenda med 2 ute Skrevet 10. august 2007 #1 Skrevet 10. august 2007 Bor i en ganske traffikert gate i Oslo og ser hver dag mammaer og pappaer som er ute på trilletur. Nå lurer jeg på en ting. Hvorfor har alle helseteppe på vogna så den blokerer åpningen? Det er 25 grader ute og vindstille, hvorfor vil man ikke sleppe in noe luft da? Er det for støyet fra biler etc? Jesus! barna må jo tåle vanlig bystøy om de bor her. Eller er det vinden som herjer i Oslo om dagen bare det at jeg ikke ser den eller legger merke til den ennå. (En egenskap som kommer med fødsel kansje?) Nå har jeg vendbar vogn så jeg kan snu ungen min fra vinden, men så vidt jeg har sett så har det ikke vært vind ute når helseteppemafian har vært ute. Er dette noe de sier på sykehuset eller hos JM? For jeg ser mange, mange som går sånn med vognene sine...Er det kansje er mote? Eller gruppepress? En begynte og de andre mammaene vil ikke fremstå som dårlige mødre og tenkte at det er nok sånn det skal gjøres! Jeg kansje har ikke har fått med meg viktig info ang helsetepper på vogn? Er dette noe som alle småbarnforeldre instinktivt vet at det skal på? Jeg kan ha feil...synes bare det er inmari rart. Men vem vet? Jeg kansje våkner på sykehuset dagen etter jeg har født og tenker automatiskt at nå må jeg ha helseteppe på vognen.... Men om jeg nå skulle bli medlem i klubben for helsetepper over vogn ufrivillig en dag så har jeg nok en termometer i vognen. Vill høre fleres tanker ang dette...jeg kan jo ha feil og gått glipp av noe helt spesiellt.
Fabelaktiv Skrevet 10. august 2007 #2 Skrevet 10. august 2007 Jo det skal jeg si deg.. Neida. forrige gang hadde jeg ikke det så ofte. Bare dersom snuppa sov, men ikke alltid da engang.. Det er nok for å lage det litt mørkt og kanskje for å svale ned litt... Men for all del - høres ikke dumt ut med et termometer i vogna
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 10. august 2007 #3 Skrevet 10. august 2007 Helseteppe over vogn hører nok hjemme i en av kategoriene: - barnet mitt vil ha det mørkere og lunere for å få sove. - barnet mitt liker ikke sol i øynene. - barnet mitt tåler ikke trekk. - barnet mitt er helseteppejunkie og kommer ikke gjennom dagen uten...
kaur *har født!* Skrevet 10. august 2007 #4 Skrevet 10. august 2007 For å hindre sollys inn i vogna, og at det blir litt mørkt slik at det blir lettere å falle i søvn eller ikke våkne dersom det sover. Det er selvfølgelig viktig at vogna ikke blir varm!
Sussa jan 2016<3 Skrevet 10. august 2007 #5 Skrevet 10. august 2007 da eg lå på barselhotell med snuppa mi som eg fikk for 2 år siden så fikk eg streng beskjed fra jm at visst ho så at eg hadde et teppe, eller jakke eller noe som dekte over vogna, så skulle ho komme å ta et tak i meg. fordi det va det verste som hun kunne se, tenk no kor lite luft de får nedi der da de ligger på varme dager uten lufttilførsel.Eg sa no at eg hadde kjøpt vogn med myggnetting, som i tilleg va sort, for solbeskyttelse og at eg ikkje hadde planer om å bruke helsepledd, el. men det, da ble hun glad.Ho sa at foreldrene tror vel at barnet sover i vogna med pledd over, men sa at de e nok heller avsvimt av luftmangel.
Audacious Angel Skrevet 10. august 2007 #6 Skrevet 10. august 2007 Jeg slenger på et helseteppe når hun sover for å beskytte henne litt for lys og inntrykk. Hun er snart 2 år og blir veldig forstyrret om hun kan se alt som foregår rundt henne. Men i disse varme dager så har hun ingen ting annet over seg i vogna,ikke et lite teppe en gang for hun blir da for varm.
o7baby Skrevet 10. august 2007 #7 Skrevet 10. august 2007 Jeg henger helseteppet over når det er sol ute, både fordi sønnen min ikke liker å få sola i øynene og fordi å unngå at han blir overopphetet av det direkte sollyset. Men passer på at det er glippe på siden, slik at det kommer inn luft. For selv om det er hull i helseteppene, tror jeg ikke det slipper inn nok. Det har overhodet ikke noe med støy å gjøre, tvert imot syntes jeg det er bra at babyene sover i litt støy, for da blir de ikke så vare for lyder siden. Min eldste sønn på 8 ble vant med litt støy fra han var baby, og jeg kan støvsuge rommet hans mens han sover, uten at han våkner:o)
Ranveig R Skrevet 10. august 2007 #8 Skrevet 10. august 2007 Dessverre er det så lenge sidan eg såg eit godt svar på dette, at eg ikkje finn det igjen no... MEN det var ei inne på Din Baby som sendte mail til det som tidlegare heitte Krybbedødforeningen, og spurte om akkurat dette. Svaret ho fekk var veldig eintydig: IKKJE GJER DET Det blir varmt, tett og dårleg luftsirkulasjon. Og argumentet med at ungen må ha det mørkt når h*n skal sove er litt merkeleg og, ein baby sovnar når den er trøtt nok, uansett kor eller kva tid på dagen det er. Dersom ein venner ungne til at det ikkje går an å sove når det er lyst, gjer ein seg sjølv ei bjørnetjeneste. Dersom sola kjem rett inn i vogna, snur eg den heller og drar den etter meg. Men vanleg dagslys og ev. trafikkstøy, det må jo ungen bli vant til uansett. Ein kan jo ikkje unngå det over lengre tid....
mizz25 Skrevet 10. august 2007 #9 Skrevet 10. august 2007 Men kjære dæ... va vel å ta litt i eller? æ har helseteppe over vogna når lillegutt ska sov,det dekk jo ikke HELE åpningen heller,men e for at det blir svalere å mørkere... Har jo veldig lite klær på når han ligg dær å da... på vinteren derimot e det ikke lurt,for da blir det som en fryseboks inni vogna god trilletur ))) ha en fin dag alle
Tine79-FØDEKLAR Skrevet 10. august 2007 #10 Skrevet 10. august 2007 Dere som sier dere har det over pga av sollyset: Kjøp en parasoll da som dere kan ha for å få skygge!!Man får jo kjøpt slike for å feste på vogna. Det blir utrolig tett og varm der inne med helseteppe over, selv om det er "hull" i teppet!!
pandabjørn Skrevet 10. august 2007 #11 Skrevet 10. august 2007 Nå jeg ser noen som går tur og har helseteppet foran åpningen så blir jeg nesten litt irritert og tenker stakkars babyen! den kan ikke ha det godt i den vogna som nesten ikke får luft pga helseteppe henger over......selv om den lille sover så må jo den tåle litt lys, babyer må da venne seg til å sove uten at det er helt mørkt også vel??? en parasoll er bedre enn helseteppe hverfall! ser mange mammaer har helseteppe foran åpningen når de er INNE på kjøpesenter......tenker med meg, ingen skal få se på babyen min ihvertfall.....derfor har jeg teppe foran åpningen.....idiotisk spørr du meg...
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 10. august 2007 #12 Skrevet 10. august 2007 Lys går greit...snulla sover jo hjemme om dagen mens det er lyst. Inntrykk derimot...umulig for henne å sovne når hun ser ting rundt seg selv om hun er drittrøtt. Og det gjelder selvsagt inne på kjøpesenter også.
Gjest Skrevet 10. august 2007 #13 Skrevet 10. august 2007 Har på varme dager sett vogner med teppe, myggnetting og helseteppe lagt sånn at det ikke kommer noe luft inn... Stakkar babyer tenker jeg.
Iselisom_Marie_Sondre Skrevet 10. august 2007 #14 Skrevet 10. august 2007 men er ikke helseteppe sånne hull i? sånn at det ikke blir et helt teppe?
junea Skrevet 10. august 2007 #15 Skrevet 10. august 2007 bruker helseteppe viss det er sol ute så han slipper å få sola i øynene!
mto2 Skrevet 10. august 2007 #16 Skrevet 10. august 2007 I brio-vogna eg kjøpte for to år sidan følde det med eit termometer
mizz25 Skrevet 10. august 2007 #17 Skrevet 10. august 2007 HELDIGVIS kjenner æ babyen/ungen min bedre enn alle "de" evt beglodde øyan ( ser ingen på gata da)... å selvfølgeli kjenner man på ungen innimellom... Så ser man jo på vinteren de som kommer inn i butikka med ungen fullpakka av klær uten å lette på dyna å kle av litt for dem e redd for å evt vekke ungen... Å krybbedød hør æ kan skje nesten uansett hva man gjør,ikke la ungen ligg ligg på magen,ikke bruk smokk/bruk smokk.. osv,det e så masse.. Så alle sammen ikke bry dokker om ka folk sir,stol på dokker sjøl,æ for min del,vil fortsett å ha teppet over vogna MED lufting på siden... Vi e noen PERFEKTE mammaer,selvfølgelig på hvert vårt vis
Gjest Skrevet 10. august 2007 #18 Skrevet 10. august 2007 Hmmmmmm vi bruker teppe over når barna sover i vogn i barnehagen,kanskje vi bør slutte med det?
twoboys & a girl Skrevet 10. august 2007 #19 Skrevet 10. august 2007 Noen bruker det for at det skal bli mørkere, og de skal falle til ro.
2 søte småpiker Skrevet 10. august 2007 #20 Skrevet 10. august 2007 Brukte av og til helseteppe da datteren min lå i bagen. Men det hang jo bare litt ned slik at i allefall halve åpningen var fri, og det var for at hun ikke skulle få solen rett i øynene. Er faktisk ikke alle plasser det egner seg å dra vognen etter seg, så når jeg ikke hadde vendbar vogn så brukte jeg helseteppe . Men herlighet, man bruker da hodet, de fleste er vel såpass oppegående at de skjønner at ungen må få luft inn i vognen.
2 søte småpiker Skrevet 10. august 2007 #21 Skrevet 10. august 2007 Var litt kjapp der, var ikke helt ferdig å skrive:-) Hengte det av og til over åpningen ( selvfølgelig med en liten glipe, og ikke mer enn et par min, fordi hun er så sinnsykt nysgjerrig, og klarte ikke å sove med alle inntrykkene. Og det var en som sa her at de sovner når de er trøtt uansett. Vel, ikke alle. Hun klarte å holde seg våken leeeenge etter hun var trøtt, og da var det bare skriking, for hun ville jo egentlig sove, men klarte det ikke. Da er det ikke noe vanskelig å velge om en skal henge helseteppe foran i et par min eller la være..
mizz25 Skrevet 10. august 2007 #22 Skrevet 10. august 2007 NICKYNICK... helt enig... min klar å hold sæ våken leenge,men da e det nesten umulig å få han re å sovn,så teppet funger fint for mange ser æ... ))
Beama Skrevet 10. august 2007 #23 Skrevet 10. august 2007 Jeg måtte ha helseteppet foran åpningen for att jenta mi skulle sovne etter hun var blitt 3 mnd. Hun var så nyskjerrig og skulle se på alt... og hun sovnet ikke uansett om hun var trøtt.. endte alltid i hylekonsert og overtrøtt unge hvis ikke. Men jeg pleide å fjerne teppet etter hun hadde sovet i 5min. da.. for da sov hun så godt att det ikke spilte noen rolle=) Men senest i dag på ett kjøpesenter utenfor Bergen så jeg en mor med bagvogn med lukket voksipose i og sin egen dongerijakke hengende foran åpningen... hun satt på samme kafe som oss.. og ikke en gang iløpet av den timen vi satt der sjekket hun inn til babyen eller fjernet jakken.. vognen stod midt i solsteiken under glasstaket.. og det var varmt der... godt over 25 grader... hadde ikke min kjære hindret meg hadde jeg sagt akkurat hva jeg mente om det til henne..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå