Gå til innhold

kan noen svare på noen spm ang borettslag??

Anbefalte innlegg

Skrevet

sikkert litt dumme spm men sånn er det når man absolutt ikke har peiling..

altså vi har sett på et hus til 1,6 i bl, da er husleien på 3200..

hva inkluderes i en slik leie?

alle kommunale avgifter?

hva kommer da utenom?

eiendomsskatt?

hvor mye må vi da betale utenom lån og leie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da skal alt være inkludert. Altså, vann, vei og kloakk. Kabelanlegg, måking og strøing. Eiendomsskatt vet jeg ikke hvordan er, for det har vi ikke i vår kommune. Vi bodde i borettslag før, og vi betalte kun husleie og lånet vårt. Er dette i oslo? syns det var så dyrt.... Vi hadde 5600 i husleie og gav 400 000 for leiligheten. 100 kvadrat, tomannsbolig.

Skrevet

Det er veldig forskjellig hva husleien dekker, pleier å stå i salgsoppgaven nøyaktig hva.

Men vanligvis dekker det iallfall nedbetaling på fellesgjeld og komunale utgifter. Ellers kan det inkludere vedlikeholde og snørydding av boretslaget.

Er det leilighet kan det dekke vann og noen tilfeller oppvarming hvis det er sentralvarme.

Skrevet

det er i trondheim og det er en enebolig..her er boligprisene veldig høye kan man si..

Skrevet

Her hos oss dekker det eiendomskatten også. Også er det noen steder den dekker strøm faktisk! Og i alle fall sentralfyring hvis det er det.

Skrevet

takker for svar..syns det er så rart at det ikke står i annonsen..

Skrevet

enebolig i borettslag? er det ikke et sameie/velforening eller noe da?

Skrevet

Vet ikke om hun mente enebolig, men uansett så er det noen få eneboliger i borettslag og. I hvertfall her vi bor. Alle husene er like, de ligger på ett felt hvor alt ser likt ut.

Skrevet

Ring til megler, de SKAL vite sånt.

Skrevet

joda det er en enebolig, det er flere like eneboliger i et felt som er et borettslag:) kan jo legge ved link så kan dere se

Skrevet

Men kostnadene står jo der, Fellesgjeld 147.589,-

Felleskostnader 3.822,-... Jeg vil tro dette dekker byggelån og utendørsarbeide, som snøbrøyting og sånn.. Er det ikke sånne småveier mellom husene der oppe? Jeg ville tro at komm.avgifter også var i det jeg da.. Men ikke strøm nei.. Og tror ikke de jeg kjenner oppå der har fjernvarme, men det er jeg ikke sikker på.

Du kan jo bare ta en kjapp tlf til megleren og spørre :-)

Skrevet

Kjempe fint hus!

Skrevet

Ser jo kjempe fint ut da! Har du bestilt hele prospektet? Eller bare lest det som står på nettet? Skulle tro det sto hva husleia dekker i prospektet...

Skrevet

joda det står hva vi må betale men ikke hva som inngår:)

Skrevet

har bestilt prospektet men har ikke kommet noe enda..

åh er så spent på om det passer oss..hadde vært fint å bodd der da:)

fordi om vi skal ha selveier en vakker dag

Skrevet

Det er ikke uvanlig med husleie på 3200 i en liten by på vestlandet heller så syns ikke det var så dyrt. Når jeg bodde i borettslag dekket det felles gjeld, vann og kloakk (som kan koste ganske mye på en vanlig bolig), vaktmester, utvendig vedlikehold (gjelder sikkert ikke dere siden det ikke er blokk)

Du kan se på denne linken her til en blokkleilighet i Haugesund som koster 950.000 for 1 soverom, da ser du også hva som er inkludert her.

Syns ikke 1,6 var dyrt, men spørs jo om du får den for det eller om den går mye over takst...

http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=10820716&sid=3cbapdqzB620089&pos=6&tot=106

Skrevet

Vi bor i slik leilighet i stavanger og det er jo en del pr mnd, men ikke når en tenker på hva som er inni husleien:

kommunale avgifter(alle slags)

eiendomsskatt

forsikring av bygning(trenger kun innboforsikring)

kabeltv

all utvendig vedlikehold, f.eks når verandadørene var gamle, ble de skiftet, vi får maling til huset utvendig, men må male ute selv.

Det var det jeg kom på. Mine foreldre betaler over 6000 kr i kommunale avgifter ++++, så jeg synst ikke det er så ille å måtte betale nesten 3000 kr pr mnd, da fordeles liksom utgiftene utover året.

Skrevet

nei det er det jeg tenker jeg også..at nå som vi skal kjøpe for første gang så er det ikke så ille å bo i borettslag..

det blir ikke noe dyrere enn å eie helt selv..

å da får jeg bo i den vakre byen min og slipper å flytte noe langt:)

Skrevet

Be megler gi deg en NØYAKTIG oversikt over hva som ligger i husleia. Og hvor høy fellesgjelda på leiligheten er.

Er det en ny leilighet, så vær obs på husleieøkninger. Og spør spesielt om avdrag og renter på felleslån er inkl. På mange nye prosjekter nå, så er fellesgjelda avdragsfri de første årene, noe som vil en mulig dobling av husleia.

Styr unna sånne prosjekter i hvert fall! Foretrekker selveier jeg...

Skrevet

det er ikke nytt nei..ble bygd i 81

Skrevet

Så linken først nå, sorry...

Så veldig fint ut det der :)

Skrevet

ja det syns jeg også hihi:p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...